Сам собі Папа Римський. Огляд Humankind — гри, яка посуне легендарну Civilization. Чи ні?

12 вересня 2021, 08:15

Будувати власну імперію і руйнувати чужі може бути дуже веселим заняттям.

Це впродовж останніх тридцяти років доводила серія Sid Meier’s Civilization від Firaxis Games. Ігри франшизи пропонували створити свою державу і розвивати її в культурному, економічному, військовому, науковому та релігійному напрямах, щоб домогтися перемоги над конкурентами.

Відео дня

Концепція поступово поліпшувалася й обростала деталями: змінювалися битви, розширювався перелік доступних будівель, а лідери фракцій знаходили унікальні риси. При цьому основа завжди залишалася незмінною. Такий підхід дозволив не втратити старих фанатів і постійно залучати нових гравців.

Зараз Civilization перебуває на вершині харчового ланцюжка. Її геніальну концепцію намагалися копіювати і допрацьовувати, але всі конкуренти залишилися позаду.

І ось настав час чергової спроби, цього разу — від французької Amplitude Studios. Команда набила руку на випуску ігор серії Endless і замахнулася на великий куш: скинути з трону самого короля.

Вона випустила глобальну стратегію Humankind, яку редакція НВ Техно встигла докладно вивчити. Тепер ми готові розповісти, чи вдалася зухвала спроба піднятися на вершину жанру, або ж Civilization як і раніше нічого боятися.

Не поспішайте з висновками

Почнемо з очевидного: фундаменту Humankind, який майже повністю запозичений у «Цивілізації». Перед кожною сесією гравці вибирають форму глобальної карти і складність. Потім починається розвиток імперії в покроковому режимі — створення міст, збір ресурсів, вивчення технологій тощо. Нічого не нагадує? Так, всі ці елементи перекочували прямо з Civilization. Навіть поділ карти на шестикутники вперше з’явився в серії Firaxis Games.

Виходить, у нас тут черговий безідейний клон, і питання можна закривати? А от нічого подібного: у деталях Humankind відрізняється і навіть місцями перевершує Civilization. У новинці від Amplitude вистачає штрихів, які підкреслюють її індивідуальність, і саме на них ми зосередимо основну увагу.

Humankind (Фото: Amplitude Studios)
Humankind / Фото: Amplitude Studios

Всі культури в одному котлі

Шлях гравця в свіжому проєкті починається з епохи неоліту. Під його управління потрапляють кілька племінних загонів, які можуть пересуватися за картою, вбивати тварин, збирати їжу і ресурси. За ці заняття видаються зірки епохи, які дозволяють перейти на наступний історичний період — Давність. Потім настане Античність, Середньовіччя і так аж до Сучасності.

При першій зміні епохи користувач повинен вибрати одну з десяти запропонованих культур. У кожної з них є свій тип, який дає бонуси в певній сфері. Наприклад, якщо фракція військова, то їй буде простіше боротися з іншими державами і проводити експансію. Будь-яка з культур у переліку також має свої бонуси. Вона дає пасивну надбавку, наприклад, до грошей за торгівлю з іншими державами, і відкриває доступ до унікального будинку і загону.

Коли настає час укотре змінювати епоху, гравець знову може вибрати культуру з уже іншого списку. Я ось спочатку керував Мікенами, а потім взяв Рим. Бонуси від попереднього народу завжди зберігаються, а до них додаються нові. Така механіка дозволяє рухатися через всю історію людства і сформувати унікальну цивілізацію.

Після неоліту для переходу на новий історичний період потрібно отримати як мінімум сім зірок епохи. Накопичуються вони вже не за збір їжі і вбивство тварин: користувачам доведеться розширювати державу, знищувати ворожі загони, накопичувати ресурси, вивчати технології і займатися багатьма іншими справами. Кожна з отриманих зірок епохи дає певну кількість очок слави. Вони також видобуваються за конкурентні дії, наприклад, пошук чудес природи або створення залізниці раніше за своїх суперників.

Якщо при настанні нового періоду не змінювати культуру, то гравець отримає надбавку в розмірі десяти відсотків до очків слави. Але це слабка втіха, адже фракційні бонуси дають набагато більше переваг. І якщо вже торкнулися негативних сторін, варто згадати наукові культури. На ранніх епохах вони вийшли занадто сильними і дозволяють швидко вирватися вперед, після чого стає легко перемогти.

За імператора, вождя і президента!

Виграш за очками слави — один з двох можливих у Humankind. Другий полягає у знищенні інших держав на карті. Для цього користувачам доведеться розвивати військову промисловість: відкривати доступ до нових загонів, наймати їх у містах і формувати армії. Війська в Humankind спочатку включають до чотирьох груп воїнів, але потім місткість можна збільшити.

Коли бойові одиниці стикаються на карті, починається бій у покроковому режимі. Користувач має розташувати загони, а потім переміщати їх і віддавати накази атакувати або оборонятися в рамках раунду. При цьому потрібно завжди враховувати типи юнітів і рельєф місцевості. Клітини на карті можуть давати надбавки до характеристик солдатів і накладати штрафи. Наприклад, якщо противник окопався в таборі на височині, то штурмувати його буде складно. Знадобиться загін, параметри якого перевершують суперника на десяток одиниць атаки. Захисна стратегія загалом вийшла дуже сильною в Humankind. Гравцеві завжди вигідніше зайняти зручну позицію і чекати ворога. Та і втрати будуть менші, й особливо напружуватися не доведеться. Саме тому Amplitude має внести правки в баланс битв.

Якщо на карті стикаються війська двох фракцій, то це не призводить до війни. Потерпіла сторона може вдатися до дипломатії і виставити претензію з вимогою грошової компенсації. А коли починається повноцінний збройний конфлікт, то в справу вступає механіка військової підтримки. Її показник накопичується при успішних атаках на ворога і віднімається при поразках. Коли він падає до нуля, народ країни зажадає укласти мир.

Тоді переможець на основі накопиченої військової підтримки може висунути будь-які умови: васалітет, гроші або здачу територією. Переможена сторона прийме все, адже у неї немає вибору. Саме тому в Humankind завжди вигідно укладати мир, а не намагатися знищити ворожу фракцію з кінцями. Без договору гравець навіть не зможе закріпити за собою відібрані силою території.

Бойова система і механіка ведення війни в грі виконані чудово. Вони поглибили загальну концепцію, додали різноманітності і можливостей в геймплей. Без вад не обійшлося, але вони не критичні і лише незначно псують загальне враження.

Humankind (Фото: Amplitude Studios)
Humankind / Фото: Amplitude Studios

Основа в розвитку імперії

Війна війною, але одними битвами ситий не будеш. У Humankind, як і Civilization, потрібно багато уваги приділяти розвитку імперії в інших сферах. Основи держави закладаються ще в період Давності, коли гравець отримує можливість створити перший аванпост. Його наявність на окремій частині карти показує, що на територію претендує конкретна імперія. Але якщо хочеться остаточно приєднати регіон до держави, то є два варіанти. Перший — перетворити аванпост на місто, а другий — приєднати до існуючого поселення як філію. І те, й інше вимагає впливу — спеціального ресурсу, який накопичується кожен хід. Скільки його буде отримувати гравець, залежить від кількості міст і спеціальних споруд.

У кожній імперії є ліміт на поселення, тож частина аванпостів неминуче перетворяться в філії. Вони будуть розвиватися одночасно з основним містом, але не зможуть отримувати власні будівлі і наймати юнітів. Збільшується ліміт завдяки вивченню технологій і прийняттю соціальних інститутів. Останні — це місцевий аналог законів, які формують політику імперії. Користувач вирішуватиме питання рабства, армії, преси, служіння богу та багато інших. Всякий з них дає свої надбавки і рухає повзунки на чотирьох спеціальних шкалах. Їх розташування показує, яка держава формується під поглядами гравця.

Крім впливу, за хід поселення продукують ще чотири ресурси: виробництво, їжу, науку і гроші. Кожен з них використовується в своїй сфері. Їжа підвищує приріст населення, за яким потрібно уважно стежити. Люди в містах відповідають за видобуток ресурсів, і чим більше робочих, тим кращий результат. Скільки людей мають працювати в конкретній сфері, користувач може вирішувати самостійно. Виробництво визначає швидкість створення споруд і вербування юнітів, тобто скорочує кількість ходів, які потрібно чекати.

Будівлі в Humankind бувають двох типів: квартали займають клітку на карті, а звичайні будівлі зводяться в межах міста. Споруди дають надбавки до ресурсів, зміцнюють захист поселень і запобігають хвилюванню. Які саме з них будувати, вирішувати гравцеві. Просторів для формування власної імперії в Humankind предостатньо.

Залишилося тільки згадати про гроші й науку. Перші дають можливість миттєво завершити будівництво будівлі і завербувати загін. А друга відповідає за швидкість досліджень технологій. Саме вони відкривають доступ до нових військ, будівель і навіть ігрових механік.

Humankind (Фото: Amplitude Studios)
Humankind / Фото: Amplitude Studios

Чим ще зайнятися

Розвиток держави в Humankind — це глобальне завдання, яка виходить за межі воєн і будівництва міст. Користувачеві взагалі не обов’язково вступати в конфлікти з сусідами. За допомогою дипломатії можна легко налагодити торгівлю стратегічними і цінними матеріалами, якщо в імперії побудовано досить рудників. Пізніше з партнером вдасться укласти союз, що надасть ще більше бонусів. А якщо на карті зустрічаються незалежні міста, то їх можна асимілювати мирним шляхом — потрібно лише витратити трохи впливу і грошей.

Підстава власної релігії теж входить у число турбот гравця. Йому знадобиться будувати святині і збільшувати кількість віруючих, щоб приймати догми з пасивними збільшеннями. Перемогти за допомогою поширення релігії в Humankind не можна, але бонуси вона дає суттєві.

Геймплей також збагачують випадкові події. Вони змушують гравця приймати рішення, дають бонуси або накладають штрафи. З них формується своєрідний сюжет, адже іноді вибір користувача приводить до конкретних наслідків. Саме тому в проєкті радієш появі кожної такої події.

Вердикт
8 / 10

Humankind хоч і не скинула з трону Civilization, але розташувалася зовсім неподалік. Вона стала чудовою альтернативою для фанатів жанру, тож «королю» час як мінімум задуматися про міцність свого положення. При розробці Amplitude припустилася кількох помилок, однак їх можна виправити. А потім залишиться тільки закріпити хороший старт контентними доповненнями і новими механіками.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X