IT-індустрія

31 січня, 20:03

НВ Преміум

Нарікали на Google? Здається, пошуковий гігант планує вивести стеження за користувачами на новий рівень

Google третій рік намагається знайти альтернативу технології cookies. Новий спосіб таргетування реклами отримав назву Topics API (Теми) — розповідаємо все, що про нього відомо зараз.

Google — один із головних гравців на ринку онлайн-реклами. У середньому кожна третя реклама, на яку ви потрапляла в інтернеті, доходила до вас завдяки сервісам компанії.

За цим стоїть величезна робота — Google уважно вивчає кожен ваш крок в інтернеті, аналізує, що вам подобається, що ви плануєте купити та куди хочете поїхати у відпустку. За це компанії варто дякувати технології cookies, яку багато експертів вже давно критикують за небезпечність для користувачів. Натискаючи на банер «погодитися надавати cookie», ви ділитеся з сайтом практично всією інформацією, яку знає про вас Chrome — а знає він набагато більше, ніж ви думаєте.

Передплатіть, щоб прочитати повністю

Нам необхідна ваша підтримка, щоб займатися якісною журналістикою

Передплатити
Перший місяць 1 ₴. Відмовитися від передплати можна у будь-який момент

Cookie — це щось подібне до цифрового відбитка пальця, який дозволяє компанії відстежувати ваше переміщення по інтернету буквально крок за кроком. Так Google дізнається не тільки про ваші уподобання, але й скільки часу провели на кожній сторінці, налаштування вашого браузера, що ви шукали вчора і місяць тому і як взагалі користуєтеся інтернетом — замовляєте в ньому піцу чи робите якісь серйозніші покупки.

Однак ця технологія далека від досконалості. Cookies легко перехопити, чим і користуються зловмисники, перепродуючи ваші дані, отримані з щойно завантаженої головоломки або публічної точки Wi-Fi. Звичайно, користувач може відмовитись від використання cookies, однак часто це може призвести до некоректної роботи сайту.

Тим не менш, те, що технологія працює недостатньо добре — не секрет ні для кого, і це визнають навіть у Google. Саме тому компанія ще у 2019 році запустила ініціативу Privacy Sandbox, основним завданням якої є заміна cookies — тобто розроблення альтернативних технологій онлайн-реклами.

Однією з таких пропозицій була технологія FLoC (Federated Learning of Cohorts), яка довгий час вважалася наступником технології cookies. Якщо описати принцип її роботи коротко, то це алгоритм, який розділяв користувачів по різних групах залежно від інтересів та активності в інтернеті. Головною відмінністю було те, що нова технологія не вказувала б на вас безпосередньо — як запевняє компанія, технологія гарантувала б анонімність користувачам. Сайти не могли б отримати дані про ваше місцезнаходження, домашню адресу або ім'я, однак важливо розуміти, що ця інформація все одно залишалася б у Google.

Нещодавно ми писали, що насправді все вийшло не так райдужно, як уявляли в компанії. FLoC не тільки не заважає сайтам відстежувати користувачів — вона навпаки додає для цього нових можливостей. Тому від переходу на цю технологію відмовилися, роботу cookies продовжили до 2023 року, і зараз розробляють нові альтернативи.

Нещодавно Google оголосила, що починає тестувати новий сервіс для таргетування реклами — Topics API. Вона інформуватиме рекламодавців, чим цікавиться користувач, визначаючи п’ять основних тематик на кшталт «автомобілі та транспортні засоби» або «комікси та анімація».

Нині загальний список складається із 350 різних категорій. При цьому, у користувачів буде можливість редагувати їх, якщо браузер неправильно визначить напрям, що цікавить.

Як виглядають технології cookies (ліворуч) та Topics API (праворуч) для користувача. Google планує зробити керування інтересами більш зрозумілим для користувача / Фото: Google

Google пояснює, що нова технологія буде схожа за принципом своєї роботи на невдалий FLoC. Topics використовує інший підхід, який нібито враховує та виправляє помилки, яких компанія припустилася при розробленні попередньої технології.

Працювати це буде приблизно так: кожен сайт отримує свою тематику — наприклад, сайт про йогу буде відноситись до «фітнесу». Chrome відслідковує, сайти яких тематик ви відвідуєте найчастіше протягом тижня, і потім вам пропонуватиме релевантну рекламу. Підбір тематик відбуватиметься виключно всередині браузера, без обміну даними із зовнішніми серверами та сайтами, що є однією з головних проблем cookies. Також компанія обіцяє, що запобігатиме використанню більш прихованих методів відстеження.

Також кількість категорій буде обмежена декількома тисячами — це значне зменшення кількості порівняно з десятками тисяч, які мали з’явитися у роботі технології FLoC. Таким чином, вони стануть більш загальними та допоможуть користувачам краще зберігати свою анонімність. Більше того, кожен зможе зайти в налаштування браузера, побачити, які тематики їм «прив'язала» Google і видалити їх.

Ще одне суттєве оновлення — це те, що групувати користувачів за інтересами буде не нейромережа, а люди. Це, на думку компанії, має виключити групування з урахуванням конфіденційних даних на кшталт раси чи сексуальної орієнтації.

Загалом експерти сходяться, що нова технологія справді краща, ніж її попередня версія — FLoC — і тим паче cookies. Однак у нової технології вже є й критики, яким не подобається сама ідея того, що браузер стежить за поведінкою користувача, щоб потім передати цю інформацію — хоч і не в такому докладному вигляді як зараз — рекламодавцям або зберігати на своїх серверах.

«В основі [технології Topics] лежить наполягання Google на обміні інформацією про інтереси та поведінку людей з рекламодавцями, трекерами та іншими користувачами в Інтернеті, що вже погано для конфіденційності. Ніхто не має права дізнаватися про вас таку інформацію», — зазначає Пітер Снайдер, директор з конфіденційності Brave Software.

Головна проблема рекламних технологій у тому, що тут не існує ідеального балансу, який задовольнив би інтереси Google, рекламодавців та мільярди користувачів. Так чи інакше компанії потрібно вибирати між потенційним прибутком та безпекою даних. Здається, цей вибір був здійснений вже давно — і не на нашу з вами користь. Питання лише у тому, наскільки компанія готова зрушити цей баланс у бік грошей.

Однак останні зміни показують, що Google не може ігнорувати збільшений запит на конфіденційність. І навіть найменші зміни на користь простих користувачів — це вже неабияке досягнення для кожного з нас.

Другие новости

Всі новини