IT-індустрія

30 грудня 2021, 07:03

НВ Преміум

Вони зламали інтернет? Як працюють алгоритми TikTok — розслідування NYT

Внутрішній документ TikTok, який потрапив у розпорядження The New York Times, розкриває роботу алгоритмів однієї з найпопулярніших соцмереж світу.

TikTok — соцмережа, що наразі найшвидше зростає. Ще у вересні її користувачем був практично кожен сьомий мешканець Землі — кількість людей, які дивляться короткі залипальні відео в китайському додатку, перевищила мільярд. І це лише за п’ять років роботи.

Дякувати за це варто успішній моделі програми — досить просте створення контенту та надзвичайно точна робота алгоритмів, які підбирають, яке відео показувати користувачам.

З першим все досить просто: людина відкриває програму, отримує фонову музику і робить буквально що завгодно — відкриває рот під " пісню", танцює або довантажує будь-яке не своє відео.

А ось друге набагато цікавіше. Для людини, яка виключно споживає контент і не створює нічого свого, програма розробила потужні алгоритми, які ідеально підсаджують її на гачок. Причому додатку абсолютно все одно, чим людина цікавиться — технологіями, лижним спортом, мемами, Брітні Спірс або риболовлею — затишний куточок з відповідним контентом знайде для себе кожен.

Як саме TikTok став таким популярним? За якими принципами працює найуспішніший відео-додаток у світі? Як він підбирає саме той контент, який змусить вас переглянути «ще одне відео» і не закривати програму?

Передплатіть, щоб прочитати повністю

Нам необхідна ваша підтримка, щоб займатися якісною журналістикою

Передплатити
Перший місяць 1 ₴. Відмовитися від передплати можна у будь-який момент

У розпорядженні The New York Times опинився внутрішній документ компанії, який пояснює, як працюють алгоритми, що підбирають, що саме ви будете дивитися. Його справжність підтвердила голова комунікаційного відділу платформи Хіларі МакКуейд. Сам документ був написаний, щоб пояснити співробітникам-нефахівцям роботу алгоритмів TikTok. НВ обрав головне із матеріалу NYT.

Документ насправді показує, що TikTok не розробляв якоїсь надунікальної формули алгоритмів, як це часто здається збоку. Моделі їх роботи справді можуть бути складними, проте сама система рекомендацій насправді працює, ґрунтуючись на цілком зрозумілих критеріях, зрозумілих більшості користувачів інтернету.

В основі роботи алгоритму лежить формула, яка визначає, яке саме відео побачить користувач. Передбачення штучного інтелекту та справжня поведінка користувача сумуються на основі чотирьох типів даних: лайк, коментар, час перегляду та сам факт увімкнення/пропуску відео.

Причому час, витрачений для перегляду відео — чи не головний показник, на який спирається алгоритм. Так він визначає, який тип відео вам подобається, щоб «направити користувача до ще більшої кількості роликів, які змусять його і далі скролити програму». Цей процес може призвести до небезпечних кролячих нір, згодом почавши показувати користувачеві суїцидальний контент. Адміністрація TikTok, до речі, зазначає, що планує агресивно боротися з подібними та іншими відео, які порушують правила платформи.

«Система працює так, що час перегляду є ключовим компонентом. Алгоритм намагається викликати у людей залежність, а не дати їм те, що вони справді хочуть. Мені здається шаленим дозволити алгоритму TikTok керувати життям наших дітей. Кожне відео, яке дивиться дитина, дає TikTok інформацію про неї», — говорить Гійом Часло, засновник Algo Transparency, фонду, що вивчає алгоритми ще одного відеосервісу Youtube.

«За кілька годин алгоритм може визначити її музичні уподобання, її фізичний потяг, депресію, пристрасть до наркотиків та іншу конфіденційну інформацію. Існує високий ризик того, що частина цієї інформації буде використана проти неї — наприклад, для мікро-орієнтування або збільшення її залежності від платформи», — зазначає він.

TikTok працює як на утримання користувача — щоб він раз на раз заходив у додаток — так і на «витрачений час» — щоб користувач проводив на платформі якомога більше часу. Для цього алгоритми соцмережі працюють на різноманітність контенту, не пропонуючи людині одну й ту саму тему.

«Якщо користувачеві подобається певна тематика відео, проте додаток і надалі пропонуватиме йому такі ж, йому швидко стане нудно, і він закриє додаток… повторюваність призводить до нудьги», — говорить документ. Щоб боротися з цим, алгоритми нав’язують «примусову рекомендацію», показуючи користувачам контент іншої тематики, однак такий, що набирає відносно високі бали за внутрішньою формулою.

Ще одна примітка в документі вказує, що однією з цілей компанії є «монетизація для авторів «— відповідно, такі відео TikTok пропонуватиме частіше, адже вони не просто розважають користувача, але ще й приносять прибуток творцям контенту і, як наслідок, самій платформі.

Ще одне питання, яке зацікавило видання — чи може китайський уряд використати платформу для поширення пропаганди, як це було у випадку із цензурою відео, яке засуджує масові затримання мусульман у Китаї. Наприклад, хештег #whereispengshua, який відсилає до китайської тенісистки, яка звинуватила одного з представників уряду у згвалтуванні, існує в системі, проте всі відео на тему мають дуже мало переглядів. Документ не дає відповіді на запитання, чи «зламано» пошук подібних відео.

Другие новости

Всі новини