Третя світова. Як війна США і Huawei вдарить по Tesla і глобальному технічному прогресу

23 травня 2019, 14:00
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Акції Tesla впали на 25% за останній місяць. Крім поточних проблем, компанія може зіткнутися з обмеженнями на виробництво і продаж своїх електрокарів в Китаї, — основному ринку для каліфорнійського бренду.

Торгово-економічне протистояння США і Китаю, яке розв’язав чинний президент Америки Дональд Трамп, набирає все більших обертів. Раніше генеральному керівнику Apple Тіму Куку вдалося переконати Трампа не переносити виробництво смартфонів iPhone з Китаю до США, оскільки це може значно підвищити вартість гаджетів і зашкодити бізнесу компанії.

Відео дня

Але, 72-річний мільярдер-консерватор пішов іншим шляхом і вирішив спершу атакувати не американських, а китайських виробників. Як уже писало НВ, після довгих погроз і звинувачень китайського техногіганта Huawei у шпигунстві, Міністерство торгівлі США зобов’язало Google відлучити операційну систему Android від усіх гаджетів Huawei.

Після заборони на використання продукції Huawei в уряді США влітку 2018-го, арешту дочки генерального керівника Huawei американськими спецслужбами і офіційних обвинувачень китайської компанії в шахрайстві і порушенні американських торгових санкцій проти Ірану, припинення співпраці Google і Huawei стало квінтесенцією агресії влади США проти одного з найбільших азіатських виробників електронних пристроїв і телекомунікаційних технологій.

Звичайно, процеси щодо того, чи дійсно Huawei шпигує за США та ншими країнами за допомогою своїх пристроїв триватимуть ще n-ну кількість років, але відлучення китайських гаджетів від найпопулярнішої операційної системи на планеті може запустити ланцюгову реакцію і почати зведення стін у технологічному світі, які так полюбляє Трамп.

До чого тут Tesla?

На перший погляд, американський виробник електрокарів Tesla має до Huawei такий же стосунок, як Генрі Форд до качки по-пекінськи, але, копнувши трохи глибше, легко припустити, що саме ця компанія може стати першою жертвою дій влади Народної республіки проти підприємств з США.

Кілька днів тому керівник Tesla Ілон Маск заявив, що без серйозних інвестицій у компанію найближчим часом вони можуть залишитися без грошей вже через 10 місяців. Незважаючи на те, що в першому кварталі 2019-го Tesla заробила близько $2,7 млрд, збитки компанії становили понад $700 млн.

Зараз менеджери Tesla усіма способами шукають, як заощадити гроші, а аналітики говорять, що компанії потрібно залучити як мінімум $2 млрд, щоб компенсувати збитки в цьому році і врахувати погашення боргу на початку 2019-го.

Як пише Bloomberg, акції Tesla сягнули рекордного мінімуму в період з грудня 2016-го. За останній місяць вартість однієї акції впала на 25% $263 до $195), а ринкова капіталізація компанії тепер становить $34 млрд, що на $5 млрд менше, ніж у корпорації Ford, яка зараз переживає далеко не найкращі часи.

NASDAQ
Фото: NASDAQ

Серед імовірних причин називають невиконання Tesla планів із щоквартального і щорічного постачання електрокарів, проблеми з автопілотом, які компанія не може вирішити вже три роки, і через які минулого тижня на дорозі загинув ще один власник Tesla, а також — що найголовніше, — падіння продажів автомобілів у Китаї.

Чи варто пояснювати наскільки важливим для Tesla є співпраця з Китаєм, розгортання там своєї мережі виробництва електрокарів і нарощування продажу машин на азіатському ринку? Навіть з огляду на любов американців до Tesla, продажі електрокарів у Китаї є непорівнянними з тим, скільки повністю електричних машин купують жителі США і Європи.

Портал Visual Capitalist повідомляє, що в 2018-му продаж електрокарів у Китаї становив понад один мільйон автомобілів, тоді як на другому найпопулярнішому ринку електрокарів у світі — США — купили тільки 360 тис. машин.

Visual Capitalist
Фото: Visual Capitalist

Складно передбачити наскільки дії Дональда Трампа і Google проти Huawei зачеплять ЧСВ далеко не найліберальніших китайських політиків, але якщо відлучення від Android можна порівняти з нападом на Перл-Харбор для Huawei, то можлива втрата китайського ринку стане справжнім атомним бомбардуванням Хіросіми і Нагасакі для Tesla.

Чи зможе Китай відмовитися від Tesla? Легко. Заборона на будівництво заводів для виробництва американських електрокарів у Китаї і обмеження продажів машин Tesla в країні стануть не тільки діями Партії в торгово-економічній війні проти США, але і продемонструють незалежність китайської економіки від Західного світу.

Як відомо, до 2025-го влада Китаю планує зробити так, щоб 20% всіх автомобілів у країні були електричними. Через це місцеві виробники (на кшталт BYD, SAIC, BAIC, Chery, Geely, NIO, JMC, Changan, Great Wall, JAC, Lifan, Hawtai та інші) отримали сприятливі умови для виробництва електричних моделей і вже обганяють Tesla за кількістю проданих авто.

В останні роки Tesla тож доводилося конкурувати з величезною кількістю дешевших і, в деяких випадках, якісніших китайських електрокарів, так що навіть мінімальні санкції керівництва країни проти хайпового американського виробника можуть призвести до втрати Tesla найбільш ласого світового ринку і подальшим фінансовим труднощам компанії.

Не Tesla єдиною

Водночас Tesla, як компанія, яка вкотре переживає фінансові труднощі, є лише першою найочевиднішою жертвою дій Китаю на агресію США щодо Huawei.

Або Дональд Трамп забув скільки американських компаній мають свої виробничі потужності в Китаї, або, що більш імовірно, 45-й президент США турбується про довгостроковий технологічний розвиток своєї країни так само, як і про вирішення кліматичних проблем планети.

Крім вищезгаданої Apple, Китай є основною ланкою бізнесу для передових виробників електроніки в світі, включно з Hewlett-Packard, Dell, Intel, Qualcomm, Nvidia, Broadcom, Micron, Supermicro і багатьох інших.

Qilai Shen / Getty
Фото: Qilai Shen / Getty

Санкції Китаю проти цих компаній можуть означати не тільки зростання вартості їхньої продукції по всьому світу, але і призупинення розвитку технологічних новинок, адже керівництво дбатиме про те, щоб так чи інакше зберегти прибутковість своїх підприємствах в умовах хоч і економічної, але все-таки війни.

Аналітики підрахували, що в разі заборони продажів продукції Apple в Китаї, прибуток компанії впаде на 30%. Цікаво, як тоді зміниться якість iPhone в порівнянні з новими смартфонами Huawei, які, по ідеї, повинні будуть виходити на оригінальній операційній системі компанії.

США в особі Дональда Трампа, Міністерства торгівлі і Google вже продемонстрували свої серйозні наміри в боротьбі зі зростанням китайської економіки, але, як казав барон Мюнхгаузен в однойменному фільмі, всі дурниці на Землі робляться саме з серйозним виразом обличчя.

poster
Підписатись на щоденну email-розсилку
матеріалів розділу Техно
Розсилка про те як технології змінють світ
Щопонеділка

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X