Блоги

2 грудня 2021, 08:53

НВ Преміум

YouТube припинив показувати дизлайки. Це жахливе рішення: чи можемо ми щось змінити?

Кирило Чеботарьов

Журналіст НВ

Трохи менше місяця тому Youtube анонсував зміну власних правил — тепер ми не можемо побачити кількість дизлайків під відео.

Негайні зміни стосуються більшості користувачів, проте комусь пощастило трохи більше, наприклад, я бачив кількість дизлайків іще кілька днів тому. Однак тепер ця реформа дісталася й мого облікового запису.

У компанії пояснювали рішення спробою захистити творців контенту від «цькування дизлайками» — мовляв, користувачі могли масово об'єднуватись проти невеликих каналів, щоб закидати хейтом і створити видимість того, що відео масово не подобається людям. Однак користувачі були іншої думки — популярною стала думка, що це спроба «захистити великі компанії від критики та допомагати їм заробляти».

Чи заважали дизлайки просувати відео?

Передплатіть, щоб прочитати повністю

Нам необхідна ваша підтримка, щоб займатися якісною журналістикою

Передплатити
Перший місяць 1 ₴. Відмовитися від передплати можна у будь-який момент

У YouТube ніколи не розкривали, як саме співвідношення лайків і дизлайків впливає на видачу відео для користувачів.

Деякі ютубери проводили свої розслідування — загальна думка склалася, що YouTube працює за принципом Facebook. Неважливо, як відреагував користувач, «сподобалося» йому відео чи ні, — якщо воно привернуло його увагу настільки, щоб він натиснув на кнопку лайка чи дизлайка, то відео хороше й алгоритми сприймали його позитивно.

Лайки швидше були мірилом якості контенту для людей. Недарма практично будь-яка популярна пісня набирала переважну кількість позначок «подобається» — зазвичай її заходили слухати саме ті люди, яким подобається подібна музика. Звичайно, були винятки у вигляді Джастіна Бібера у 2010-ті, проте це скоріше виняток, що підтверджує правило (наприклад, кліп Baby, який довгий час був «найзахейченішим» на платформі, зараз має 2,6 млрд переглядів).

Youtube уже давно славиться своєю відірваністю від аудиторії — компанія явно не встигає за трендами і все більше стає схожою на величезну повільну й неповоротку корпорацію, які так не люблять в інтернеті. YouТube Rewind — добірка відео, у яких компанія підбиває підсумки року, у 2018 та 2019 зібрала стільки негативу, що у 2020 компанія вирішила взагалі не випускати подібний ролик. Пандемія коронавірусу виступила досить зручним поясненням для компанії, щоб уникнути нової порції критики.

Чому так різко?

До свого доленосного рішення YouТube ішов кілька років. Звичайно ж, виключно заради боротьби з «цькуванням дизлайками».

Перше зерня було посіяне ще 2019 року, коли компанія дозволила власникам каналів відключати відображення кількості лайків і дизлайків для глядачів.

Тоді відбулися перші серйозні обговорення проблеми. Люди пропонували величезну кількість варіантів виходу із ситуації на кшталт опитування, яке користувач повинен був заповнити, щоб дати зрозуміти автору та майданчику, що саме йому не сподобалося; ще однією пропозицією було давати можливість ставити палець донизу, тільки якщо користувач переглянув 25% відео. Однак на створення подібних інструментів пішло багато сил і ресурсів — до того ж, однак далеко не факт, що такі зміни схвалила б більшість користувачів.

У квітні майданчик уперше протестував функцію приховування кількості дизлайків. Рішення одразу ж розкритикували, а компанію звинувачували у підіграванні інтересам політиків і великих корпорацій, які ревно ставляться до будь-яких негативних цифр. Користувачі просили розробників не прибирати можливість бачити кількість дизлайків, адже в більшості випадків це єдиний об'єктивний показник якості відео — особливо у випадку з навчальними відео.

Звичайно ж, Youtube відповідав, що візьме критику до відома. Звичайно ж, YouТube нічого не взяв до уваги і просто викотив зміни. І це незважаючи на те, що рішення розкритикували навіть ті, кого компанія нібито намагається захистити, — власне власники невеликих каналів і блогери.

Під відео, у якому компанія розповідає про своє рішення, було вп’ятеро більше дизлайків, перш ніж їх приховали. Після оновлення розрив збільшився — на 22 тис. лайків там понад 400 тис. дизлайків.

«Жертвами „цькування дизлайками“ були переважно великі корпорації», — каже керівник маркетингового агентства Thought Leaders Аміт Альтман. На його думку, це були спроби користувачів привернути увагу компанії до будь-якої проблеми або спроба показати, що її останні дії не подобаються великій кількості людей.

Які альтернативи? Ми більше ніколи не побачимо дизлайки?

Один із нових способів побачити хоча б приблизну кількість дизлайків — зайти в коментарі, де користувачі пише щось на кшатлт «Лайкніть цей коментар, щоб поставити дизлайк».

Тепер користувачі не мають іншого виходу, крім як висловлювати своє невдоволення текстом (якщо автор, звичайно ж, не закриє і коментарі, що буде більше схоже на якусь тоталітарну державу, а не вільний інтернет).

Натисніть F, щоб віддати честь 19 мільйонам дизлайків, — коментар під відео Youtube Rewind 2018 / Фото: скріншот/Youtube

Для браузерів Chrome і Firefox з’явилося розширення Return YouTube Dislike, за допомогою якого ви все-таки зможете собі відновити відображення дизлайків. Однак триватиме це недовго, адже 13 грудня Youtube заблокує публічний доступ до кількості лайків через API, через що програма не зможе показувати актуальну інформацію.

Виходить, нам залишається виключно чекати, що негативна реакція всієї спільноти все-таки означає для платформи і там ухвалять рішення скасувати останні зміни. Проте, зважаючи на те, як працюють великі компанії в інтернеті, їм простіше відгородитися від негативу та просто перечекати його — рано чи пізно люди звикнуть, адже гідної альтернативи YouТube досі немає.

Другие новости

Всі новини