8 способів не розвалити стартап. Блог Лізи Дзюби

6 березня 2018, 11:27

Пошук найкращих співробітників – це одне з найважливіших завдань засновника стартапу

Українським фаундерам пощастило з великим пулом технічних талантів. Але за ці ж таланти борються великі аутсорс-компанії з космічними зарплатами, популярні продуктові компанії з безкоштовною йогою і барбекю на видовий терасі і нещодавні стартапи з інвестиціями і песиками в офісі. Як у такій жорсткій конкуренції отримати й утримати хороших співробітників?

Відео дня

Сувора реальність найму співробітників в early-stage стартапи

Ми особисто зіткнулися з проблемою пошуку співробітників і заявами кандидатів:

"Мій мінімум – 500 баксів за інтернатуру, де я буду на практиці застосовувати свої знання після курсів". Про "середні зарплати на моїй позиції – $3500" навіть не хочеться згадувати... Можливо, такі реалії здадуться вам цілком прийнятними, але це не найприємніша ситуація для стартапу без інвестицій.

Ми почали працювати над своєю компанією в 2015 році, пройшли дві інкубаційні програми, пивотнули продукт і змінили початкову команду. За ці три роки ми змогли створити корисний продукт для iOS-розробників, побудувати ком'юніті і навчитися мотивувати команду, коли у тебе "все горить і я горю".

Наші поради підійдуть early-stage стартапам, які не володіють принадами великих гравців. Продовжуйте читати, якщо:

- ви не в змозі платити конкурентну зарплату;

- у вас немає "success stories" і трьох проданих компаній;

- ви запустили проривний продукт, або у вас закрита бета і є чіткі завдання для співробітників;

- у вас відсутні інвестиції, офіс класу А ++, плюшки і бренд, який не соромно поставити в резюме.

Вітаю, ви – early-stage стартап. Для початку подивіться правді в очі і визнайте, що ви не компанія з серіалу Кремнієва Долина, в якій всі хочуть працювати. Робота в стартапі ранньої стадії має багато ризиків для працівників: смерть стартапу, можливість затримок з виплатою зарплати, ненормована робота, провал гіпотез і шанс, що вся робота пропаде. Цей список можна продовжувати нескінченно. Тому вам критично важливо знайти і створити переваги роботи саме у вас.

Що ви можете дати співробітникам?

Найцінніше, що можна дати співробітникам – це ставлення. Буде потрібно багато часу і моральних сил, але це допоможе створити відчуття турботи у вашому маленькому офісі, розміром із комірку.

1. Робіть "найгірші" завдання самі

У стартапі на ранніх стадіях дуже багато рутинних, не найприємніших і повторюваних завдань. Наприклад, перебрати базу ваших підписників у Twitter на 1500 людей, відповісти троллям на супер-негативні відгуки або зробити перші холодні продажі. Ви, як фаундер, повинні робити це самі, навіть якщо це входить до завдань ваших співробітників. Ви ж не хочете, щоб ваш співробітник відчував, що він постійно гасить пожежі і робить усю "брудну роботу"? При цьому ви платите йому на рівні прожиткового мінімуму.

2. Дбайте про різноманітність завдань.

Один з великих плюсів роботи в стартапі – це можливість вирішувати різні проблеми і пробувати свої сили практично у всіх сферах. Якщо ви бачите, що людині цікавий дизайн, але віна працює в маркетингу – запропонуйте їй розробити ідею віжуалу для промо-кампанії. Під час планування враховуйте, які завдання найкраще виходять у співробітників, що б вони хотіли зробити і що зробить їхню роботу цікавішою. Нехай таски у вашому стартапі будуть дійсно challenging&interesting. І пам'ятайте про пункт №1.

3. Намагайтеся не доводити до вигоряння

У нас був негативний досвід, коли співробітник займався два тижні здебільшого продажами, і це призвело до повного морального вигоряння. Тут відіграли роль і відсутність різноманітних завдань, і складність роботи з продажами, і перевантажений активний місяць. Стартап – це завжди перегони з часом, але пам'ятайте, що ви біжите марафон. Якщо вимагати від своїх співробітників викладатися на 200%, то вони дуже скоро втечуть від вас на "нормальну роботу".

Для ефективної роботи стартаперам важливо постійно вчитися і отримувати нові – необхідні в роботі – навички

4. Допомагайте співробітникам будувати їхнє портфоліо

Мене завжди вбивало запитання: "ким ви бачите себе через п'ять років у нашій компанії?". Більшість людей мають дуже романтичне уявлення про своє майбутнє, і це нормально. Але у випадку стартапу на ранній стадії – ви не можете гарантувати, що ваша компанія буде існувати через рік. Тому подбайте про те, щоб вашим співробітникам було що показати для своєї майбутньої "нормальної роботи". Ваша ж задача, як підприємця, рости так швидко, щоб співробітники хотіли провести з вами не тільки п'ять найближчих років.

5. Вивчайте своїх співробітників

Якщо ваш фронтенд-інженер хоче вчити iOS-розробку – це чудово! Дайте йому онлайн-курси, туторіали і виділіть час на допомогу. У нас є своя база знань з маркетингу та продажу, за якою ми проводимо навчання для маркетинг-інтернів (300+ навчальних матеріалів). Ці статті та книги допомагають краще розібратися в темі і застосувати знання на практиці.

6. Знайомте зі своїм нетворком

Ви явно знаєте багато цікавих і досвідчених фахівців, з якими ви познайомилися з моменту заснування вашої компанії. Це ваш соціальний капітал. Діліться цим капіталом зі співробітниками: знайомте їх із друзями на загальних заходах, робіть інтро у соціальних мережах і допомагайте побудувати све корисне коло знайомств.

7. Будьте відкриті у своїх планах, успіхах і провалах

Ваші співробітники відчувають усе, що відбувається в компанії. Адже ви фізично перебуваєте дуже поруч і спілкуєтеся в реальному часі. Відкритість і чесність є важливими для побудови довіри і правильних очікувань. Якщо у вас затримуються інвестиції або продуктова гіпотеза не спрацювала, не варто приховувати це. Перебільшувати успіхи з приводу зростання цього місяця теж нерозумно, адже наступного вам потрібно вирости вдвічі. Дотримуйтеся філософії здорового реалізму і мінімуму маніпуляцій.

8. Поважайте час співробітників і плануйте правильно

У багатьох розумних книгах радять ставити планку вище реальної мети. Це справедливо для усталеного бізнесу, але шкідливо для стартапів. Такі планки у вас можуть з'являтися і зникати кожного тижня, а от для співробітників це величезний стрес. Коли ми тільки починали, для нас це вилилося в неприємну ситуацію. Ми поставили амбітну мету – зробити велике завдання за добу. Команда старалася в поті чола за ніч закрити це "важливе" завдання. Наступного дня з'ясувалося, що на неї є ще як мінімум тиждень і вона зовсім не критична. Це дуже демотивує команду і краде час людей, які вони могли витратити по-іншому.

Як утримати баланс?

Важливо тримати баланс гарного ставлення і процесів у вашій команді. А як показує практика, між "турботою про співробітників" і "сісти на голову" дуже тонка межа. Тому у вас повинні бути правила і процеси, які заберуть простір для маніпуляцій як з боку співробітників, так і з вашого. У early-stage стартапи – це чітко обумовлені і прописані робочі години, робота з дому, свята, вихідні та позаурочна робота.

У підсумку мета всієї вашої команди – це побудувати глобальну компанію, яка змінить світ (або хоча б його частину). З правильною командою ви досягнете цієї мети набагато швидше, а співробітники отримають величезний досвід, драйв і дохід.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X