«Настав час розв’язувати проблеми, а не створювати їх». Що тепер рухає технологічними компаніями та яким буде наш світ у майбутньому?

23 листопада 2021, 07:33
Наш світ змінюється, а з ним змін зазнають і підходи компаній до ведення бізнесу (Фото:NASA / unsplash)

Наш світ змінюється, а з ним змін зазнають і підходи компаній до ведення бізнесу (Фото:NASA / unsplash)

Журналіст НВ побував на конференції Tech for Good у Стокгольмі, де представники IT-сфери, технологічних компаній і стартапів обговорювали тренди, які вже невдовзі змінюватимуть манеру ведення бізнесу.

«Майбутнє вже тут, і кожен з нас є його двигуном», — приблизно так можна охарактеризувати конференцію Tech for Good, яку організувала шведсько-українська компанія Sigma Software разом із Посольством України у Швеції.

Відео дня

На зустрічі зібралися представники різних технологічних та урядових компаній зі Швеції й України, щоб відповісти на питання, куди рухається наш світ і що бізнес може зробити для того, щоб зробити його кращим.

Зараз ми стоїмо на порозі великих змін, які позначаться на майбутньому всього світу. Взяти, наприклад, зміни клімату, які так чи інакше впливають на кожну людину на Землі.

Світ став таким, що подолання глобальних проблем — не питання виключно політики. Тепер для цього потрібна спільна робота всіх людей, а очолити ці зміни можуть технологічні компанії, які мають доступ до найкращих технологій і фахівців.

Зустріч можна поділити на кілька блоків. Спочатку заступник міністра цифрової трансформації з розвитку IT Олександр Борняков розповів про застосунок Дія і про те, як український уряд хоче змінити підхід до документообігу, замінивши папірці та черги на електронні дозволи й документи.

Потім були презентації кількох шведських компаній, у розробці яких брала участь Sigma Software:

  • У Стокгольмі також вирішили діджиталізувати документообіг і роботу влади та Formpipe — це щось на кшталт шведського аналога Дії з трохи більшим ухилом на соціальну активність. Компанія збирає різні дані про життя людей, які потім використовують для ухвалення правильних рішень і змін, які допоможуть поліпшити життя шведів. Formpipe співпрацює з українськими розробниками, які допомагають їй працювати над ПЗ.
  • Admentum — науково-дослідна організація, яка займається діджиталізацією шкіл. На платформі об'єднали різні системи студентів, школярів і вчителів. Таким чином об'єднуються всі учасники освітнього процесу — наприклад, батьки у будь-який момент можуть швидко зв’язатися з учителем, а школяр завжди буде в курсі останніх новин щодо його школи чи уроків.
  • Danads — досить цікава компанія, яка кидає виклик монополії Google у сфері онлайн-реклами. Вона надає платформу для невеликих компаній, які не можуть оплатити собі місце у великих виданнях, як-от Wall Street Journal, Bloomberg, Washington Post тощо.
  • Livi — медичний застосунок, який належить компанії Kry. Так, діджиталізація дісталася й охорони здоров’я, адже у Швеції не можна просто взяти і викликати швидку. Livi якраз і є «посередником», який допомагає пацієнтам у найкоротші терміни зв’язатися з необхідним лікарем, отримати консультацію та інструкції з лікування.

Далі були панельні дискусії і одна з них стосувалася того, куди взагалі рухається наш світ і яку роль у цьому відіграють технологічні компанії. Якби треба було скоротити всю розмову до кількох речень, вони були б приблизно такі.

Sigma Software
Фото: Sigma Software

Компанії та споживачі дуже змінюються — сучасний світ не дозволяє працювати за старими правилами і виключно заради прибутку. Щоб заробляти у 2020-х, компанія має допомагати розв’язувати проблеми, з якими стикається людство — від глобального потепління до расизму та гендерної нерівності.

«За останні 2−3 роки відбулися великі зміни. Зараз вже складно побудувати прибуткову компанію, складно шукати інвесторів, якщо ти не розв’язуєш важливих проблем», — каже Пер Стіґенберґ, технічний директор Tre, шведського оператора мобільного зв’язку.

Якщо раніше компанії працювали за принципом «переконай клієнта, що йому потрібен твій товар», то тепер це пошук реальної проблеми та пошук розв’язання для неї. Люди змінюються і багатьом недостатньо того, що компанія просто надає їм продукт чи послугу — їм важливо, щоб у ДНК компанії були позитивні зміни, які позначаться на житті спільноти, в якій ми живемо.

Наприклад, мобільні телефони. Вони не тільки зробили наше життя комфортнішим, поступово отримуючи все більше і більше функцій, а й повністю змінили світ.

Нині одним із головних трендів є стійкість та екологічність. Це можна помітити навіть у наших реаліях, глянувши на продуктові магазини чи ресторани, які поступово відмовляються від пластику на користь екологічної упаковки.

У Стокгольмі це зрушення помітне ще сильніше — все більше компаній відмовляються від неекологічних і дешевших матеріалів, замінюючи їх багаторазовими й екологічними. Часто це відбувається не так тому, що так захотів директор компанії — просто саме таку тенденцію диктує ринок. Клієнти готові платити більше компаніям, які йдуть їм назустріч і намагаються зробити свій внесок у розв’язання екологічних проблем.

«Щоб будувати стійку компанію, вам напевно потрібен прибуток. Я не бачу жодних протиріч між прибутковістю та екологічністю. Щоб створювати інноваційний продукт, важливо залучати найкращих працівників. А зараз навіть для таких динозаврів на кшталт мене, не кажучи вже про молоде покоління, важливо не просто робити роботу, а створювати щось важливе, що допоможе не тільки бізнесу, а й людям», — каже Карін Еббінґгауз, CEO компанії Elonroad, яка займається розробкою зарядки для електромобілів, що дасть можливість «заправляти» їх без необхідності зупинятися.

Важливим чинником у світі майбутнього, який будують технологічні компанії, є людина. І компаніям потрібно не забувати, заради кого вони роблять свої товари та кому надають послуги. Все частіше ми чуємо про нові застосунки й рішення, які «змінять світ» або зроблять чергову «цифрову революцію», проте часто їх автори забувають подумати, заради кого вони працюють. Так чи інакше, в центрі всіх бізнес-процесів буде людина — зрештою, саме вона приносить компанії прибуток.

Проблема багатьох технологічних компаній у тому, що вони бачать якийсь перспективний напрям і намагаються застрибнути в нього якомога раніше.

З погляду бізнесу це може бути як правильним рішенням (чим раніше компанія займе нову нішу, тим більшу фору вона матиме перед майбутніми конкурентами), так і провальним (технологія провалиться і виявиться непотрібною, компанія витратить зусилля та ресурси марно).

Тому технологічним компаніям важливо розуміти, що вони працюють заради людей — і насамперед потрібно визначати їхні потреби й бути частиною розв’язання сучасних проблем, а не створювати нові.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X