Лихо з розуму. Як Apple програла битву за інтелект Google і Amazon

22 травня 2018, 20:02

Останнім часом дедалі частіше експерти говорять про те, що Apple пора знайти новий перспективний сегмент, щоб зберегти той рівень прибутку, до якого звикла компанія. Схоже на те, що Apple провалила це завдання.

Сегмент планшетів, ноутбуків, смартфонів припинив або практично припинив зростання. Компанія викручує руки постачальникам, щоб знизити собівартість iPhone, але задирає ціни на нові моделі. Це допоможе їй протриматися на тому ж рівні доходів якийсь час. На думку експертів, наймовірніше, що новими генераторами надприбутку для компанії стануть аксесуари (годинник, навушники) і сервіси. Але ні те, ні інше поки що не демонструє вибухового зростання. Водночас одним з найперспективніших напрямів у персональній електроніці стали колонки з інтелектуальними асистентами. Сегмент, куди Apple зайшла пізно і провально.

Відео дня

Чорт з коробки

Цілком імовірно, українці дістануть можливість познайомитися ближче з принадами інтелектуальних асистентів в електроніці не раніше, ніж у продажу з'являться пристрої на Android P (бета-версія не береться до уваги, не можна говорити про те, що смартфони, для яких вона доступна, масові). «Розумні» колонки Google, Amazon і Apple так і не були офіційно представлені в нашій країні. А Amazon, будучи власником найбільш просунутого асистента, Alexa, найбільше з цієї трійці не поспішає адаптувати свої продукти для українського споживача.

Проте, це дуже перспективний сегмент ринку електроніки, який у майбутньому цілком може змінити розстановку сил серед технологічних гігантів. Уже сьогодні, за даними Business Insider, 20% американських домогосподарств купили пристрої з інтелектуальним асистентом, і вони набирають популярність.

Як пише TechCrunch, до березня 2018 роки вже 47,3 млн американців користувалися «розумними» колонками. Тільки в останньому кварталі 2017 року було реалізовано 14 млн пристроїв.

Apple тривалий час була лідером або одним із лідерів у всіх сегментах, де вона була присутня. Її продукти створювали нові класи пристроїв або робили (більш-менш) успішними поточні. Так було зі смартфонами, планшетами, розумними годинниками.

Але перша «розумна» колонка HomePod виявилася провальним продуктом. Якщо компанія не зможе виправити ситуацію в наступних поколіннях, для неї це може закінчитися сумно.

Google, Amazon, Facebook, Microsoft, IBM, навіть Samsung – усі кинули свої сили на розвиток штучного інтелекту. Найближчими роками боротьба буде загострюватися. Лідерами в новому сегменті можуть стати тільки компанії, що мали можливість накопичити величезні обсяги даних, які дали їм можливість «натренувати» їхніх інтелектуальних асистентів, і величезні ресурси на їхню обробку.

Крім зростання обчислювальних потужностей, яке в принципі уможливив розвиток штучного інтелекту хоча б у такому зародковому вигляді, як є зараз, прогресу в новому сегменті передувало два важливі чинники. Це прорив у розпізнаванні й обробці мови.

Amazon презентувала першу «розумну» колонку з інтелектуальним асистентом Alexa у 2015 році і відкрила голосового помічника для сторонніх розробників, унаслідок чого той отримав 40 000 нових навичок. Щоб створити свої додатки для Alexa, не потрібно вміти програмувати, зате можна отримувати дохід.

У квітні поточного року Amazon запустила ініціативу Alexa Brain, яка дасть можливість зв'язати навички асистента, навчить його розуміти контекст і дасть йому пам'ять.

Google вийшла на цей ринок через рік (за фактом півтора, оскільки її першу колонку Google Home почали продавати тільки в листопаді 2016-го). На Google I/O 2018 компанія також продемонструвала здатність Асистента вловлювати контекст і виконувати складніші завдання.

Apple представила першу «розумну» колонку HomePod з голосовим асистентом Siri приблизно рік тому, а її продаж розпочався в січні 2018-го.

Facebook, за чутками, планував анонсувати свій пристрій із власним «розумним» помічником найближчим часом, але скандал із витоком даних змусив компанію відтермінувати плани. Влітку, згідно з анонсом Google, три компанії презентують цього літа колонки з дисплеями і Асистентом компанії.

На ринку стає дедалі тісніше, і чимдалі, то складніше Apple буде прорватися наверх на ньому.

Курка, яка несе золоті яйця

Як пише Quartz, користувачі Echo щомісяця витрачають на Amazon в 1,7 разів більше коштів у порівнянні зі звичайними відвідувачами сервісу. Створюючи асистента, Amazon сама не розраховувала на такий успіх, ідеться в публікації. На Amazon, до слова, припадає 44% онлайн-рітейлу США.

Конференція Google I/O 2018 показала, що корпорація добра також планує максимально прив'язати користувача до своїх сервісів за допомогою Асистента. Асистент зможе замовляти улюблені продукти користувача, підбирати йому новини, допомагати з навігацією та інформацією про навколишній світ, водночас позбавляючи його необхідності переходити у сторонні сервіси. У перспективі для компанії це і лояльність користувачів, і додатковий заробіток з комісій з транзакцій, які будуть проходити через Асистента.

У дослідженні OC&C Strategy Consultants йдеться про те, що до 2022 року обсяг продажів, зроблених через голосових асистентів, становитиме $40 млрд у США і Великобританії. Для порівняння вже станом на лютий поточного року ця цифра дорівнювала $2 млрд. Для компаній, які створюють інтелектуальних асистентів, цей продукт є куркою, яка несе золоті яйця.

Як Apple все проспала

За даними Bloomberg за січень-березень 2018-го, майже три чверті реалізованих "розумних" колонок належать Amazon. Google перебуває на другому місці з великим відривом (14%), Apple дісталася десята частина.

Погані продажі Apple пов'язані із завищеною ціною ($349 проти $49 за самі бюджетні моделі конкурентів), обмеженими можливостями асистента, а також затримкою виходу на ринок — після високого передноворічного сезону.

Крім того, про звук HomePod експерти відгукувалися по-різному. Одні стверджували, що він кращий, ніж у конкурентів, інші — що все одно не дотягує до своєї цінової категорії і за ті самі гроші можна придбати рішення сторонньої компанії, в яке інтегрована та сама Alexa, наприклад, Sonos.

Але все-таки головною проблемою пристрою є Siri. Видання Loupventures провело порівняння можливостей різних асистентів, і результати Apple виявилися нижчими за всі за більшістю параметрів.

The Information провело власне розслідування, щоб з'ясувати, чому у Apple не вийшло зробити конкурентного асистента. Видання дійшло висновку, що причинами стала відсутність сильного лідера, здатного сформулювати цілі проекту і змусити команду працювати для їх досягнення, корпоративна закритість, через яку Apple так і не відкрила вчасно доступ до Siri стороннім розробникам, кадрові рокіровки і звільнення, які призвели до того, що проект покинули люди, які займалися ним спочатку.

Нарешті, вишенькою на торті стало те, що команда, яка займалася Siri, і команда, яка розробляла HomePod, познайомилися лише у 2015 році, коли Amazon вже представила Alexa (ознайомитися з матеріалом докладніше можна в оригіналі англійською мовою або у скороченому вигляді в російському перекладі).

Відсутність згадки результатів продажів HomePod в останньому квартальному звіті Apple вказує на відсутність успіхів у цьому напрямі. У Strategy Analytics оцінюють відвантаження на рівні 600 000 пристроїв.

У компанії, ймовірно, і самі оцінюють підсумки негативно, якщо скорочують виробництво «розумної» колонки до 200-300 тисяч одиниць на місяць. Питання в тому, чи зможе керівництво Apple перебудувати внутрішні процеси так, щоб виправити ситуацію, і як скоро вона це зробить. Так, за чутками, на WWDC 2018 компанія анонсує доступнішу колонку під брендом Beats за ціною $199. Це досі дорожче, ніж найдоступніші рішення конкурентів, і не гарантує того, що нова "розумна" колонка стане розумнішою.

Показати ще новини
Радіо НВ
X