Huawei номер два. Здається, в Європі починається політична атака на Xiaomi — чим все закінчиться?
IT-індустрія23 вересня 2021, 20:03
Кінець липня 2020 року. Час тріумфу Huawei. Тим більше, що святкувати є що — за підсумками другого кварталу 2020 року китайська компанія вперше обігнала Samsung у продажу мобільних пристроїв і вийшла на перше місце за кількістю проданих смартфонів. Однак це чи не останній момент, коли компанія отримала хороші новини.
До цього моменту Huawei вже кілька років вела складну бюрократичну війну з урядом США. Все почалося з великих американських ЗМІ, які випустили ряд статей, звинувативши компанію Huawei і ZTE в роботі на Комуністичну партію Китаю. Працюючи за китайськими законами, компанія зобов’язана співпрацювати з розвідувальними органами держави. За версією журналістів, у продукції компанії був бекдор, який забезпечував китайському уряду постійний доступ до закритої інформації компаній і людей, які користувалися обладнанням Huawei і ZTE.
Передплатіть, щоб прочитати повністю
Нам необхідна ваша підтримка, щоб займатися якісною журналістикою
Дональд Трамп, який згадує про Китай у контексті будь-якої внутрішньої проблеми, миттєво підхопив ці звинувачення і заявив, що використання китайської електроніки є «дірою в національній безпеці». Відтоді американський уряд усерйоз узявся за Huawei і ZTE.
У травні 2019 року компанії потрапили в чорний список США, через що їх діяльність на американському ринку була суттєво обмежена. А першого липня 2020-го Федеральна комісія зв’язку США офіційно оголосила Huawei і ZTE загрозами національній безпеці. Їх звинуватили у співпраці з Комуністичною партією Китаю, військовим відомством КНР, а також в тому, що, працюючи за китайськими законами, компанії зобов’язані співпрацювати з розвідувальними органами держави. Багато американських компаній, які використовували обладнання Huawei і ZTE завдяки їх дешевизні і доступності, змушені були перебудовуватися і замінювати його.
Зв’язки з компанією також розірвали гіганти американської технологічної індустрії — Intel, Qualcomm і Google. А це означає, що смартфони Huawei втратили доступ до цілого ряду сучасних технологій, без яких не можна уявити собі сучасний смартфон.
Уже через місяць, під час тріумфу Huawei, дослідницька компанія Canalys відзначала, що обмеження уряду США значно впливають на діяльність компанії і «душать» її за межами материкового Китаю. Huawei пощастило, що китайський ринок настільки великий, що, продаючи там більшу частину своїх товарів, компанія все одно змогла стати лідером у всьому світі. Свої корективи внесла й пандемія — глобальні продажі смартфонів впали на 28%, поставки запізнювалися, а заводи стояли.
Але так не могло тривати постійно, особливо коли зовсім поруч росли нові гравці.
Уже в 2021 році позиції Huawei дуже ослабли. Крім того, що компанія втратила американський ринок, вона зазнала серйозних репутаційних втрат і в Європі. Все дійшло до того, що Huawei втратила лідерство навіть на своїй батьківщині — поступившись OPPO і Vivo, компанія розділила третє місце на китайському ринку з часткою 16%, хоча за 2020-й рік вона була беззаперечним лідером володіючи 30−46% ринку. Світові продажі також значно впали. «Наша мета — вижити і робити це стійко», — говорив заступник голови Huawei Ерік Сюй.
Однак не Huawei єдиним. Згодом адміністрація Трампа переключилася на іншу китайську компанію, з продукцією якої в Україні знайомі набагато краще — Xiaomi. Був відпрацьований той же сценарій — звинувачення у співпраці з китайською владою. Також були спроби заборонити популярні серед молоді застосунки TikTok і WeChat.
Коли Трампа змінив Байден, ці рішення були відкликані. Зараз Xiaomi впевнено рветься до вершини світового ринку смартфонів, краще за всіх скориставшись падінням Huawei. Компанія активно освоювала нові ринки в своєму стилі — з агресивним маркетингом і часто демпінговою ціновою політикою. Все не дарма — в червні 2021 року Xiaomi обійшла Samsung і Apple, посівши перше місце з продажу смартфонів з часткою ринку 17,1%.
Однак тепер на Xiaomi обрушився удар з Європи. Міністерство оборони Литви рекомендувало користувачам не купувати китайські смартфони і навіть викинути вже придбані. Відомство стверджує, що смартфони Xiaomi мають вбудовану здатність цензурувати різні терміни, які можуть бути неугодними для КНР — на кшталт «Вільний Тибет», «Хай живе незалежність Тайваню» або «Рух за демократію». Крім того, користувацькі дані теж можуть бути не в безпеці, адже інформація про використання телефонів відправляється на сервер у Сінгапурі.
Xiaomi негайно відреагувала на звинувачення в своєму прес-релізі, який є в розпорядженні НВ: «Пристрої Xiaomi не беруть під цензуру комунікацію користувачів — ні вхідну, ні вихідну. Компанія Xiaomi ніколи не обмежувала і не буде обмежувати або блокувати будь-яке особисте використання користувачами наших смартфонів, зокрема пошук, виклики, перегляд веб-сторінок або використання стороннього програмного забезпечення для зв’язку. Xiaomi повністю поважає і захищає законні права всіх користувачів. Xiaomi дотримується Загального регламенту про захист даних Європейського Союзу (GDPR)».
Через деякий час до них приєдналася і Huawei: «Huawei завжди дотримувалася етичних принципів, законів і нормативів країн і регіонів, в яких веде бізнес. Huawei не використовує і не обробляє дані за межами пристроїв. Компанія веде прозору політику щодо даних від клієнтів. Їх кількість зводиться до мінімуму і вони використовуються тільки для поліпшення користувацького досвіду і персоналізації пристроїв. Так само як і інші магазини застосунків, AppGallery в смартфонах Huawei збирає і обробляє тільки необхідні дані. Це дозволяє користувачам виконувати пошук, встановлювати і управляти сторонніми застосунками».
Примітно, що жодна з китайських компаній ніяк не прокоментувала скандальний закон у своїй рідній країні, через який у них виникли проблеми в США.
Поки що невідомо, як буде розвиватися цей конфлікт далі. В ідеальному світі представники Міноборони Литви повинні надати вагомі докази, після яких підуть серйозні розгляди.
У звичайному світі все може піти шляхом США, коли будь-яких звинувачень було достатньо, щоб занести компанію в чорний список і повністю заборонити її на одному з ключових ринків смартфонів. Компанія, як і Huawei, спробує перебудуватися на внутрішній ринок, однак з часом не зможе справлятися з конкуренцією і почне поступово здавати позиції.
З огляду на те, як Xiaomi агресивно намагається виходити на нові ринки, компанія вочевидь працює на перспективу. Продаючи смартфони за заниженими цінами, пропонуючи користувачам альтернативу преміальних брендів за більш доступною ціною і не особливо поступаючись при цьому в якості, Xiaomi обростає корпоративними м’язами по всьому світу, а гроші, вкладені в маркетинг відбиваються все краще.
Зростання продажів Xiaomi в порівнянні з минулим роком було фантастичним — + 50% к Західній Європі, + 150% в Африці, + 300% в Латинській Америці. Однак все це може бути перекреслено, якщо компанія дійсно співпрацює з китайським урядом. Або якщо так вирішать різні регулятори.
Головними бенефіціарами таких скандалів є Samsung і Apple, а також китайська група компаній BBK Electronics, що володіє брендами Oppo, Vivo, OnePlus, Realme і iQOO. Однак якщо південнокорейська і американська компанії вже давно закріпилися в масовій свідомості як «елітні» компанії на ринку смартфонів, то китайська група компаній ризикує стати наступною, кого звинуватять у співпраці з урядом.