Наукпоп

18 жовтня 2021, 20:03

НВ Преміум

Інтернет-2050. Що таке метавсесвіт і хто планує контролювати наше з вами майбутнє?

Facebook вже не Facebook. Марк Цукерберг оголосив про ребрендінг компанії — тепер вона називається Meta, а її головною метою буде створення метавсесвіту. Що це таке?

Ви йдете вулицею після тривалої прогулянки і раптово усвідомлюєте, що вдома порожній холодильник. Тоді перед вами з’являється величезний торговий автомат, в якому ви вибираєте все, що вам потрібно, щоб смачно повечеряти ввечері. Кілька кліків — замовлення сформоване, і вже виїжджає до вас додому. Приблизно так може виглядати наше майбутнє, і ім'я йому — метавсесвіт.

Що таке метавсесвіт?

Метавсесвітом називають наступну версію інтернету. Це цифровий світ, який об'єднаний з реальним. Залежно від виконання, у нього може бути окрема або інтегрована економіка; активності, які сумісні з навколишнім середовищем або повністю ізольовані і відбуваються виключно всередині віртуальної реальності; аватар людини може бути продовженням її реальності або бути зовсім іншим її втіленням.

Передплатіть, щоб прочитати повністю

Нам необхідна ваша підтримка, щоб займатися якісною журналістикою

Передплатити
Перший місяць 1 ₴. Відмовитися від передплати можна у будь-який момент

Люди зможуть підключатися до нового інтернету і робити в ньому все то ж, що й у звичайному світі: шукати інформацію, спілкуватися, грати, ходити по магазинах і працювати — але при цьому вони зможуть буквально піти від реальності і жити у віртуальному всесвіті. Аватар людини в метавсесвіті може бути ким захоче і володіти чим завгодно, а смерть не означає смерть в реальному світі.

Сам термін запозичений з наукової фантастики — його засновником вважається Ніл Стівенсон, який так називав тривимірну віртуальну реальність, яка об'єднує весь світ у його книзі Лавина; під враженням від книги сестри Вачовські зняли Матрицю; а фільм Першому гравцеві приготуватися, що вийшов у 2018 році, в якому весь світ грає у VR-гру OASIS, зібрав понад $500 млн у прокаті. Тема метавсесвіту поступово виникає то там, то тут — скоро ми не помітимо, як самі станемо її частиною.

Венчурний інвестор і колишній виконавчий директор Amazon Метью Болл виділив сім головний критеріїв, за яким буде розвиватися метавсесвіт:

  • Він вічний — у вас немає можливості поставити його на паузу, почати заново або закінчити як звичайну гру;
  • Він працює в реальному часі, проте розробники можуть влаштовувати там заплановані події;
  • Кожен може стати учасником метавсесвіту — у нього немає обмежень на кількість одночасних користувачів або ліміту за проведеним у ньому часом. Увійти і вийти з нього може хто завгодно і коли завгодно;
  • У нього буде своя економіка — люди зможуть створювати, інвестувати, продавати і отримувати нагороду за різну «роботу», яка буде мати свою «цінність» всередині мультивсесвіту;
  • Він охоплює як цифровий, так і реальний світ — закриті і відкриті платформи, приватні і загальнодоступні мережі — весь світ буде одним великим метавсесвітом;
  • Постійна сумісність даних і активів;
  • Величезна кількість контенту і «досвіду», які генеруються спільнотою — як компаніями, так і звичайними людьми.

В ідеалі метавсесвіт — це не гра, не новий спосіб купувати продукти, не віртуальна реальність, і навіть не віртуальний світ. Це дійсно новий спосіб пізнання нашого світу — в ньому ви зможете отримати будь-який досвід і зайнятися будь-якою діяльністю, щоб задовольнити свої потреби і бажання. «Це все одно, що сказати, що це World of Warcraft, iPhone або Google — це Інтернет. Це цифрові світи, пристрої, сервіси, сайти… Інтернет — це широкий набір протоколів, технологій, каналів і мов, а також пристроїв доступу, контенту і комунікаційних можливостей поверх них», — пояснює Болл. Те ж і з метавсесвітом — це не одна конкретна технологія, а їх комбінація.

Важливо розуміти, що до створення справжнього метавсевсіту ще далеко. Перш, ніж ми зможемо тусуватися в інтерактивному світі віртуальної реальності, будуть потрібні ще роки, якщо не десятиліття — це масштабна затія, яка потребує достатнього технологічного розвитку та співробітництва між компаніями, які зазвичай не готові працювати заодно з конкурентами.

Apple не міг випустити свій iPhone 13 у 90-х, адже тоді у компанії не було тих технологій, якими вона володіла в 2007-му. У розробників не було б можливостей випускати свої застосунки, щоб розкрити потенціал пристрою; про технологію 5G тоді не чули навіть антивакцинатори, а користувачі просто не змогли б розібратися з цією скляною коробочкою за часів, коли ліхтарик на телефоні і можливість послухати midi-мелодію вважалися божевільною інновацією.

Знадобилося кілька десятиліть світового прогресу, розвитку технологій, соцмереж, користувацького досвіду, щоб iPhone 13 став тим, чим він є зараз — одним з найбільш технологічно просунутих смартфонів на поточний момент. Всьому свій час.

Також і з метавсесвітом — його створення і підтримання вимагає технологій та інфраструктури, яких зараз немає. Інтернет спочатку був придуманий для обміну файлами між двома комп’ютерами. Зараз практично весь інтернет так і працює — навіть листуючись з кимось у Facebook ви спочатку відправляєте певну інформацію на сервери компанії, яку та обробляє і відправляє вашому співрозмовнику. Сучасний інтернет не готовий підтримувати постійний прямий зв’язок в реальному часі між великою кількістю людей.

Хто створює метавсесвіт?

Рушійною силою метавсесвіту можуть стати ігри, адже гейміфікація здається логічним продовженням нашого світу, що поступово перетікає в онлайн. Більш того, в руках геймерів зосереджена найпотужніша техніка, доступна споживачам, а самі вони активно люблять пробувати щось нове у віртуальному світі, завдяки чому саме геймери можуть стати провідниками ідеї інтернету майбутнього.

Наприклад, онлайн-конструктор відеоігор Roblox, оцінений у $4 млрд, цілком може перерости в метавсесвіт згодом. Є також Minecraft, де міжнародна організація Репортери без кордонів розмістила на зберігання мільйони підданих цензурі документів, заархівувавши їх у величезній бібліотеці з 12 мільйонів блоків, створеній всередині гри протягом трьох місяців. Пандемія розкрила потенціал Animal Crossing, в якій люди не тільки замінювали собі походи в гості до друзів, а й влаштовували справжні весільні церемонії.

Minecraft-бібліотека з документами, які в реальному світі цензурували / Фото: uncensoredlibrary.com

Однак безумовним лідером, на якого рівняються всі інші гравці, які хочуть створити або стати частиною метавсесвіту, є Epic Games. На думку Болла, їхня відеогра Fortnite, яка з самого початку не позиціонувала себе як серйозний конкурент для Call of Duty і Battlefield, за кілька років пройшла шлях від нікому невідомої стрілялки до величезної гри, яка має великий потенціал стати домом для метавсесвіту.

Гендиректор Epic Games Тім Свіні одним з перших заговорив на публіці про ідею створення метавсесвіту. Він не перший рік просуває ідею того, що Fortnite — тепер уже провідний продукт його компанії — давно перестав бути просто грою. Мільйони користувачів з усього світу заходять в Fortnite не тільки, щоб позмагатися з іншими, а й заради простого спілкування з друзями, щоб побудувати свою локацію або навіть відвідати на концерт репера Тревіса Скотта.

«Метавсесвіт має вирішити проблему будь-якої розважальної платформи — забезпечувати кращий досвід, ніж все інше, що є у вашому житті. Вона повинна бути краще Fortnite, Netflix, Roblox і інших… Fortnite еволюціонує поступово, метавсесвіт не буде різкого подією. Це буде місце для будь-яких людей і творців, включно з брендами. У якийсь момент кожна компанія буде там», — каже Свіні.

Компанія часто влаштовує всередині гри події, прив’язані до реального світу — наприклад, у колаборації з різними брендами одягу, які випускають нові колекції, змінюється дизайн деяких внутрішньоігрових об'єктів. Fortnite буквально став місцем перетину різних всесвітів — ви можете одягнути свого персонажа в костюм умовного супергероя Marvel і піти відстрілювати ворогів з другом, чий аватар буде виглядати як Джим Хоппер з Дуже дивних справ. А потім вас засмокче чорна діра, яка кілька днів не буде дозволяти користувачам починати нову гру.

Epic Games не тільки самостійно створює контент для ігор, але й дозволяє це робити своїм користувачам — в Fortnite є творчий режим, де навіть ті, хто не володіє навичками дизайнерів чи архітекторів можуть розробляти власні світи, костюми для героїв, емоції і багато іншого, а потім і продавати їх.

Найкращою демонстрацією потенціалу гри на думку Болла є те, що вона змогла об'єднати навколо себе як величезну кількість брендів, так і непримиренних суперників — iOS (хоча й із застереженнями) і Android, Xbox і PlayStation, Nintendo і ПК. Розробники зуміли домогтися повної кросплатформності, що дозволило об'єднати воєдино зазвичай закриті екосистеми. І якщо раніше купуючи Call of Duty для комп’ютера, користувач не міг грати зі своїми друзями, які грають на PS, то тепер це можливо завдяки досвіду Fortnite. Грубо кажучи, гра стала настільки популярною, що у платформ не було іншого вибору, окрім як об'єднатися.

Крім Fortnite, у Epic Games є ще один козир у рукаві — ігровий движок Unreal Engine, який використовувався для розроблення величезної кількості відеоігор, а за останні кілька років його для себе відкривають режисери і навіть телетранслятори.

Більш того, Epic володіє також власною мережевою інфраструктурою та сервісами, що дозволяють розробникам зробити гру відразу для декількох платформ. Не варто забувати також і про онлайн-магазин з власною платіжною системою, які є важливими цеглинками для створення метавсесвіту.

Цього літа Марк Цукерберг підтвердив давні чутки, що Facebook також планує стати метавсесвітом. Це навіть призвело до того, що компанія провела ребрендинг — тепер вона називається Meta, а Facebook стане лише соцмережею. Цукерберг впевнений — у майбутньому компанія-соцмережа стане компанією-метавсесвітом, і це буде наступний великий крок її глобального розвитку.

За 2021 рік компанія витратить близько $10 млрд на створення метавсесвіту, а нещодавно там почали тестувати новий додаток віртуальної реальності для віддаленої роботи, який дозволяє користувачам за допомогою спеціальної гарнітури бути присутніми на нарадах у вигляді своїх аватарів.

У своєму блозі Meta зазначає, що в наступні п’ять років до компанії прийдуть близько 10 тис. співробітників, які займатимуться виключно технологіями метавсесвіту.

Цього літа Марк Цукерберг підтвердив давні чутки, що Facebook також планує стати метавсесвітом. Він упевнений — в майбутньому компанія-соцмережа стане компанією-метавсесвітом, і це буде наступний великий крок її глобального розвитку.

Ще у вересні для ці мети компанія виділила $50 млн, а вже в цьому місяці там почали тестувати новий застосунок віртуальної реальності для віддаленої роботи, який дозволяє користувачам за допомогою спеціальної гарнітури бути присутніми на нарадах у вигляді своїх аватарів. У своєму блозі Facebook відзначає, що в наступні п’ять років в компанію прийдуть близько 10 тис. співробітників, які будуть займатися виключно технологіями метавсесвіту.

«Багато людей вважають, що метавсесвіт — це віртуальна реальність, яка, як мені здається, буде важливою його частиною. Але метавсесвіт — не тільки віртуальна реальність. Багато хто пов’язує метавсесвіт насамперед з іграми — але я не думаю, що це будуть тільки вони, хоча розваги і стануть великою частиною цього процесу. Я уявляю собі метавсесвіт як постійне і синхронізоване середовище, де ми можемо бути разом —це якийсь гібрид між соціальними платформами. Бачення метавсесвіту охоплює всю індустрію, ви можете вважати це наступником мобільного інтернету, „втіленим в інтернеті“, де замість того щоб переглядати контент, ви перебуваєте в ньому», — так Цукерберг описує своє бачення метавсевсіту.

Метавсесвіт Meta попередньо працюватиме на базі Horizon — це розрахована на велику кількість користувачів гра або, швидше, пісочниця віртуальної реальності, в якій люди можуть взаємодіяти, грати, дивитися фільми і ходити один до одного в гості за допомогою (куди ж без супутніх товарів від компанії) окулярів віртуальної реальності. Однією з головних його особливостей на цей момент є технологія відстеження міміки людини, яку транслюють аватари людей у віртуальному світі.

Цукерберг заявив, що хоче допомогти людям уникнути екранів і дисплеїв, але зберегти можливість спілкування з будь-якою людиною в будь-якій точці світу. Гаджети перестануть бути основою спілкування, а стануть лише помічниками.

Ще один спосіб завести людей у свій світ — об'єднати компанії та послуги навколо своєї компанії. Для цього Meta так активно концентрує все навколо своєї платформи і пересаджує на неї користувачів Facebook, Instagram і WhatsApp, а також радіє кожному вашому логіну на іншому сайті за допомогою профілю в соцмережі.

Ще одним серйозним гравцем може стати Microsoft. Платформа Microsoft Mesh для спілкування і роботи в змішаній реальності повинна стати частиною метавсесвіту компанії, основою якої повинні стати «цифрові двійники».

Це моделі реальних об'єктів, які можна оживляти і синхронізувати з реальним світом, що допоможе стежити за їх станом і, наприклад, вчасно помічати, коли потрібно зробити ремонт. Також у хмарі можна буде симулювати вплив різних факторів на вашу модель, щоб не перевіряти це практичним шляхом.

Працювати з будь-яким «цифровим двійником» зможуть люди з абсолютно різних точок планети, використовуючи аватари.

Потенціал створення метавсесвіту зараз оцінити досить складно, та й загалом концепція звучить досить футуристично — буквально перенести весь фізичний світ у цифрову реальність. Однак директори компаній Кремнієвої долини навряд чи одноголосно говорили б і, головне, вкладали б гроші у мертвонароджену структуру. Залишилося лише зрозуміти, кому це насправді вигідно — програмістам та бізнесменам із Пало-Альто чи мільярдам користувачів?

Другие новости

Всі новини