Про Відьмака, але не рецензія

21 грудня 2019, 21:00

Відеоігри за фільмами, фільми — за коміксами, комікси — за книгам, а книги — з відеоігор. Індустрія розваг давно використовує просте правило — якщо людям щось подобається в одному форматі - обов’язково варто запропонувати їм це в іншому. Це підвищує шанси на комерційний успіх.

Вчора на Netflix став доступний перший сезон «серіалу за серіалом». Відьмак від Netflix - це теле-адаптація циклу книг в жанрі фентезі польського письменника Анджея Сапковського Сага про відьмак. Перша книга циклу була опублікована в 1986 році, остання - в 2013-му, а в торік пан Сапковський обмовився, що працює над новою книгою серії.

Відео дня

Що такого особливого в цій черговій екранізації ще одного фентезі? Особисто для мене серіал виявився неймовірно корисний тим, що допоміг чітко сформулювати одну думку про індустрію, яка давно витала в підсвідомості, але так до вчорашнього дня і не оформлену. Поділюся тепер з вами. Справа в тому, що при зміні формату з історією обов'язково відбуваються деякі метаморфози. І управління ними визначає - наскільки успішний буде новий продукт. Якими саме будуть ці зміни - визначають самі творці продукту.

Дивіться, якщо зовсім просто, книга - це історія, розказана тими словами, які вибрав автор і розставив в тому порядку, в якому сам вирішив. Є тільки те, що написано і нічого більше. І ось все це «нічого» - повністю віддається на відкуп читачеві - його уяві, настрою в момент прочитання, перегук з особистим досвідом, думками і фантазіями. Таке собі «нічого», синонім якого «все».

Відео по книзі (екранізація) позбавляє глядача від необхідності малювати картинку перед внутрішнім поглядом - представляти, як виглядає той чи інший персонаж, в якій обстановці відбуваються події і які саме. За нього це зробили оператори, фахівці з візуальних ефектів і кастинг-менеджери під наглядом продюсерів. Шкода, звичайно, що ми зовсім не такою уявляли собі Плотву, але з фокус-групою не сперечаються.

Зрозуміло, історія, трансформована з тексту в відео, рідко переживає це без змін. Те, що текстом можна пояснити і описати на декількох сторінках - у відеоформаті часто просто неможливо втілити. Ну, якщо тільки не читати ці кілька сторінок закадровим текстом. І, як мені здається, основне завдання, яке стоїть перед сценаристом кіноадаптації - вирішити, чим саме і в якому обсязі пожертвувати, а також - чи призведе до потрібного результату це жертвоприношення.

І ось, власне, думка, сформулювати яку мені допоміг новий Відьмак від Netflix. При зміні формату у творців завжди є вибір - відтворити написану історію або зберегти лор*, в якому створити свою. (*Лор (англ. Lore - знання) - сукупність основної інформації про світ того чи іншого художнього твору (канон). Спочатку використовувався щодо фентезі, ігор, і фантастики з великими опрацьованими всесвітами).

Мені здається, у подібному випадку завжди потрібно вибирати друге, зберігаючи при цьому максимально трепетне ставлення до історії. Так, це буде не екранізація, а самостійний твір "... за мотивами", але у самостійного твору куди більше шансів на власний успіх і подальший розвиток. Саме цим шляхом пішла польська студія CD Project Red, яка за 8 років 2007-го по 2015-го) розробила та випустила три частини відеогри Відьмак, сумарний тираж яких в цьому році перевищив позначку в 40 млн копій.

Цікаво було б побачити статистику - як вплине вихід серіалу на гру. Пам'ятаю, що після виходу першої частини гри - я вирішив перечитати найулюбленіші книги саги. А ось після виходу серіалу, мабуть, ще раз пограю в третю частину. Виправити післясмак від того, як сценаристи Netflix обійшлися з історією.

Показати ще новини
Радіо НВ
X