Секретний інгредієнт. Вчені розкрили таємницю чорнила зі Стародавнього Єгипту

2 листопада 2020, 09:07

Аналіз 12 фрагментів стародавнього папірусу виявив деякі дивовижні подробиці про те, як єгиптяни створювали своє червоне і чорне чорнило.

Вчені з Франції і Данії впевнені: ці результати можуть дати нам набагато більше інформації про те, як древнім авторам вдавалося записувати слова на сторінках.

Відомо, що стародавні єгиптяни використовували чорнило для письма, принаймні, ще в 3200 році до нашої ери. Однак зразки, вивчені в цьому випадку, були датовані 100−200 роками нашої ери та спочатку були зібрані зі знаменитої храмової бібліотеки Тебтуніса — єдиної великої бібліотеки, яка збереглася з того періоду.

Відео дня

Використовуючи різні методи синхротронного випромінювання, зокрема використання потужних рентгенівських променів для аналізу мікроскопічних зразків, дослідники виявили елементний, молекулярний і структурний склад чорнила з безпрецедентною точністю.

«Застосовуючи новітні технології 21 століття для розкриття прихованих таємниць древніх чорнильних технологій, ми робимо свій внесок у розкриття походження методів писемності», — говорить фізик Марін Котт з Європейського центру синхротронного випромінювання (ESRF) у Франції.

За словами дослідників, червоне чорнило, яке зазвичай використовується для виділення заголовків або ключових слів, найімовірніше, було пофарбоване натуральним пігментом охрою — на це вказують сліди заліза, алюмінію і гематиту.

Більш загадковим було відкриття з'єднань на основі свинцю як в чорному, так і в червоному чорнилі без будь-яких традиційних пігментів на основі свинцю, що використовуються для фарбування. Це говорить про те, що свинець був доданий з технічною метою.

«Осушувачі на основі свинцю запобігають розтіканню під час нанесення чорнила або фарби на поверхню паперу або папірусу. Свинець утворює невидимий ореол, що оточує частки охри», — пояснюють вчені у своєму дослідженні.

Крім пояснення того, як стародавні єгиптяни зберігали свій папірус без плям, дослідження показало, що у них були деякі досить спеціалізовані методи виробництва чорнила. Цілком ймовірно, що храмові жерці, які писали цим чорнилом, з самого початку не змішували його.

«Той факт, що свинець був доданий не як пігмент, а як осушувач, означає, що чорнило мало досить складний рецепт і не могло бути виготовлене ким завгодно», — говорить єгиптолог Томас Крістіансен з Копенгагенського університету в Данії.

Метод використання свинцю як сушильного агента з’явився в Європі 15 століття, коли почали з’являтися олійні картини — але, схоже, стародавні єгиптяни відкрили цей трюк десь на 1400 років раніше.

Раніше НВ писав, що група вчених з Австрії та Німеччини просканувала мумію маленького хлопчика за допомогою комп’ютерної томографії та створила тривимірну реконструкцію його обличчя.

Результат реконструкції виявився дуже схожий на так званий фаюмський портрет, або «портрет мумії» цієї дитини. Такі портрети були частиною популярної традиції в Римському Єгипті з першого по третє століття нашої ери, пояснили автори дослідження.

Результати показують, що портрет був досить точним, за винятком одного аспекту — художник змусив хлопчика виглядати старше своїх 3 або 4 років.

«На портреті видно кілька старіших рис, які, можливо, були результатом художньої умовності того часу», — сказав провідний дослідник Андреас Нерлі, директор Інституту патології Академічної клініки Мюнхен-Богенхаузен.

poster
Підписатись на щоденну email-розсилку
матеріалів розділу Техно
Розсилка про те як технології змінють світ
Щопонеділка

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X