Три літери, які можуть зробити Google володарем інтернету

29 березня 2018, 20:01

Google надумав зробити інтернет більш комфортним місцем для мобільних користувачів за допомогою AMP-сторінок. Наскільки багато страждань принесе звичайним користувачам нова ініціатива «корпорації добра»?

Протягом останніх декількох років компанія представила філософію Mobile First, оголосила про тестування індексації сайтів за мобільною версією (днями тестування завершилося і тепер стало невід'ємною частиною пошуковика) і представила технологію AMP (Accelerated Mobile Pages), яка дозволяє завантажувати мобільні сторінки практично миттєво.

Відео дня

Багато експертів припускають, що таким чином пошуковик хоче непомітно нав'язати технологію, яка не позбавлена ​​недоліків, як стандарт для інтернету.

НВ вирішило розібратися, наскільки реалістичний такий сценарій.

Захід здалеку

Березень цього року був наповнений подіями в житті Google не менше, ніж Facebook. Правда за скандалом навколо конкурента уваги пошуковику дісталося набагато менше. Як не дивно виглядає такий збіг, але історія, про яку піде мова в цьому матеріалі, почалася в горезвісному 2015 році.

У 2015 році Google повідомив, що в деяких регіонах мобільний трафік перевершив десктопний і анонсував технологію AMP. Вона повинна була зробити мобільний інтернет більш приємним місцем для користувачів. До появи AMP мобільні версії сайтів були не особливо зручні – повільно завантажувалися, виглядали не дуже естетично. Багато ресурсів і взагалі обмежувалися десктопною версією, не створюючи окремо мобільну, або намагалися працювати над додатками, що теж в більшості своїй було згубною справою.

У компанії, яка заробляє основні гроші на рекламі, і бачить, як змінюється світ (а світ стрімко йшов у мобільні канали комунікації), розуміли, що потрібно брати справи в свої руки, щоб отримати ще більше користувачів.

Цього разу мобільних. Тим більше що Facebook до того моменту вже представив Instant Articles, які дозволяли отримувати контент в мобільному додатку без переходу на сторонні ресурси, а Apple – Apple News – сервіс для зручного читання новин в мобільному пристрої.

AMP вийшла в світ у лютому 2016 року і позиціонувалася як opensource-технологія. Суть AMP коротко полягає ось у чому – це звичайні веб-сторінки, просто створені з допомогою не HTML, традиційної мови гіпертекстової розмітки, а за допомогою AMP HTML. Це, по суті, урізаний HTML зі спеціальним набором тегів і JS-бібліотекою. Самі АМР-сторінки зберігаються в кеші Google і при повільному з'єднанні завантажуються на пристрій користувача прямо звідти.

Елементи АМР-сторінки завантажуються послідовно, у міру того, як користувач прокручує сторінку. Це також підвищує швидкість завантаження. Рекламні банери від рекламних мереж кешуються разом зі сторінкою і також показуються відвідувачеві.

Партнерами проекту стали такі компанії, як Twitter, LinkedIn, Wordpress, а також близько 30 ЗМІ. Google віддала AMP-сторінок пріоритет в ранжуванні в мобільній видачі, і ресурси, які підтримують технологію, отримали спеціальну позначку. Публікації в ЗМІ, які використовують AMP, потрапляють в карусель Google в Top Stories, і для них це ще одне вагоме джерело трафіку.

За перший рік існування технології, за даними Adobe, на AMP припало 7% всього веб-трафіку топових видань США. Медіа, які використовують технологію, кажуть про помітний приріст мобільного трафіку.

Заєць або вовк

Незважаючи на очевидну перевагу, у AMP є недоліки, які дуже заважають видавцям. Технічні та філософські. Останні викладені у відкритому листі до Google.

Коротко – по-перше, переваги в ранжируванні несправедливі, по-друге, Google замикає користувачів всередині власної екосистеми.

Щоб відновити справедливість, критики пропонують Google зробити дві речі:

  • віддавати пріоритет у видачі не тільки AMP-сторінкам, а будь-яким, які відповідають за швидкістю вимогам Speed Index ;
  • Не замикати користувача на домені Google, а відправляти його на зовнішній ресурс, який і створив контент

Видавці давно переживають, що великі платформи нав'язують їм свої правила гри. Чого вартий один Facebook, який то підвищує у видачі пости, які дозволяють користувачеві споживати контент прямо в соцмережі (так було з Instant Articles і так відбувається з відео), то скорочує присутність ЗМІ, змінюючи алгоритм видачі на користь контенту від друзів.

До Google теж є багато претензій в цьому контексті. Пошуковик чим далі, тим більше відповідей на запити користувача надає в рамках власної екосистеми, без необхідності переходити на сторонні сайти. Згадати хоча б такі прості речі, як калькулятор, конвертер валют, прогноз погоди, морфологічні запити тощо.

Вигода від такої стратегії для великої платформи очевидна. І чим більше платформа, тим агресивніше вона намагається затримати користувача всередині.

Навіть Telegram, який на цей момент нараховує «тільки» 200 млн користувачів (не так вже й багато на тлі Google і Facebook), хоче за допомогою Telegraph залишати користувачів всередині сервісу, в той час як творцям контенту (якщо мова йде про медіа з власним каналом в цьому мессенджері) цікавіше приводити його на свій сайт.

Але Telegram хоча б не обмежує доступ до такого контенту – користувач бачить всі повідомлення в стрічці і сам вибирає, на що клікати.

Втім, у Google запевняють, що проект AMP – цілком і повністю альтруїстський, компанія всього-на-всього хоче зробити мобільний інтернет краще.

Але на думку The Verge, компанія хоче нав'язати свою технологію як новий стандарт для інтернету. Замість того, щоб йти довгим шляхом – переконувати тих, хто займається стандартизацією, а також творців браузерів, підтримати технологію, Google просто віддає їй пріоритет у своїх продуктах. Зокрема, в пошуку.

Паралельно Google продовжує стимулювати видавців впроваджувати AMP. Так, 21 березня цього року стало відомо, що компанія інвестує $300 млн у проект Google News Initiative.

Пошуковий гігант заявляє, що хоче допомогти ЗМІ боротися з фейками, наростити аудиторію, що платить, і створити нові інструменти для журналістів. В рамках проекту компанія стимулює партнерів використовувати AMP.

Чим більше користувачів (в цьому випадку видавців), тим популярніша технологія, тим легше переконувати всіх взяти її за стандарт.

Можливо, невеликі видання і виграють від AMP, особливо перший час, але в довгостроковій перспективі монополізація каналів дистрибуції, навіть з метою зробити щось швидше/зручніше/дешевше, не піде на руку вільній журналістиці. І користувачам, зрештою, теж.

Десь це вже було

Історія з AMP нагадує поведінку Google в конфлікті з Amazon (докладніше прочитати про нього можна тут, наприклад). Щоб вдарити по бізнесу онлайн-рітейлера, який раптово перетворився на ворога, компанія представила інструмент, який дозволить конкурентам Amazon показувати картки товарів прямо в пошуку Google, а також пропонувати його при пошуку через Assistant.

Таким чином Google пропонує конкурентам об'єднуватися на своїй платформі проти спільного ворога.

В цьому випадку ситуація більше виглядає як боротьба за користувачів і видавців з компаніями на кшталт Facebook. У світі, де мобільні пристрої витіснять десктопи, користувачеві буде ще важливіше отримувати інформацію швидше і зручніше.

Логічно, що кожна платформа буде намагатися запропонувати свої інструменти і боротися за кожного відвідувача (і видавця – як наслідок). Користувачеві не так важливо, буде це Google, Facebook, Apple, Amazon або хтось ще. Тому Google поспішає задобрити всі сторони і випередити конкурентів. Тим більше що в її руках зосереджено, за різними джерелами, від 75% до 90% пошукового трафіку, і це дуже серйозний аргумент.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X