Розумні світлофори: як Vodafone допомагає Києву ставати smart

27 січня 2020, 09:44
Спецпроект
Vodafone допомагає Києву ставати smart (Фото:Vodafone Україна)

Vodafone допомагає Києву ставати smart (Фото:Vodafone Україна)

Ставати smart — тенденція нашого часу. «Розумними» стають різні побутові пристрої від пилососа до холодильника, автомобілі, будинки. Міста в цьому плані не виняток.

Правда, масштаби перетворень набагато більші. Мегаполіси, які прагнуть стати smart, як правило, починають свою цифрову еволюцію з інновацій у транспорті.

Наприклад, тестують і застосовують інтелектуальні системи управління транспортними потоками, прокладання маршрутів громадського транспорту або підвищення безпеки дорожнього руху. Використовують цифрові технології і для боротьби із заторами та «розумної» організації трафіку. Незважаючи на удавану буденність питання — хто з нас не нудився очікуванням у «тягнучці»? — він має серйозні економічні наслідки. Через затори Київ, згідно з підрахунками директора компанії A+S Україна і фахівця з транспорту Дмитра Беспалова, втрачає близько 3 мільйони доларів щодня. І це тільки втраченого часу, без урахування зайвого палива, забруднення повітря, додаткових стресів.

depositphotos
Фото: depositphotos

Один зі шляхів вирішення цієї проблеми — «розумні світлофори». Впровадження такої технології в Києві розпочало КП «Центр організації дорожнього руху» за підтримки мобільного оператора Vodafone Україна.

Як працює розумний світлофор

Підходи до розумних світлофорів є різні. В Японії, наприклад, їх ще на початку десятиліття обладнали камерами і радарами: на основі отриманих зображень система розраховує більш завантажений напрямок і дає йому пріоритет. У 2018 році американський Даллас разом зі шведською Ericsson навчив міські світлофори аналізувати трафік і відправляти інформацію в міський центр управління. Там отримані дані обробляються і дозволяють світлофорам розвантажувати дороги, а також влаштовувати «зелені коридори» громадському транспорту.

У Відні ж готуються запустити розумні пішохідні світлофори — вони будуть «бачити», коли хтось збереться переходити дорогу. На основі загальноміських даних вони вирішать, коли включити зелене світло і дозволити перехід. При цьому зелений для пішоходів не вимкнеться, поки всі побачені пристроєм люди не встигнуть перейти дорогу.

Мобільні оператори активно включаються в такі проекти, тому що у них є величезні масиви знеособлених даних — big data про кількість користувачів у конкретній точці, їх швидкість і напрямок. Крім того, активно використовується «Інтернет речей» (IoT) — пристрої, які також підключені до мобільного інтернету. У Vodafone відзначають, що завдяки цьому смарт-міста можуть перенаправляти транспортні потоки, автоматизувати повідомлення про неполадки (наприклад, що перегорів ліхтар) і економічно управляти освітленням.

depositphotos
Фото: depositphotos

На основі аналізу даних від користувачів мобільних сот будується й автоматична адаптивна система управління світлофорами. Працює вона в реальному часі, інформація постійно оновлюється і вивчається. Все це дозволяє розвантажити міські вулиці, зменшити затори, а як наслідок — скоротити час поїздок, зменшити число ДТП і скоротити викиди вуглекислого газу, що покращує якість життя городян.

Як це працює в Києві

У «Центрі організації дорожнього руху» НВ розповіли, що в Києві до мобільного інтернету підключили 478 світлофорів. Для порівняння, «самостійних» пристроїв, тобто тих, які ще не стали смарт, відчутно менше — всього 204.

Столичні транспортні менеджери пояснили, що отримувані від світлофорів дані передаються в Центральний пункт управління дорожнім рухом через мобільний інтернет. Система дозволяє пристроям керувати транспортним потоком, включаючи зелений в тому напрямку, який найбільш завантажений. Так, змінюючи тривалість червоного і зеленого сигналів, вони автоматично визначають швидкість потоку і вибирають оптимальний режим для «зеленої хвилі».

Vodafone Україна
Фото: Vodafone Україна

Сергій Бориславський, керівник Big data team Vodafone Україна додає, що мобільні дані «можуть вирішувати не тільки завдання бізнесу, а й актуальні соціальні питання, зокрема проблеми міста. Сьогодні кожен киянин може побачити big data в дії».

Так, наприклад, Vodafone Україна поділився зі столицею аналітикою на основі знеособлених даних. Big data показала, як переміщаються кожен день жителі Києва та передмість. Ці дані дали можливість визначити точну кількість людей, які щодня пересуваються по місту, а також найбільш завантажені вулиці і магістралі в різний час доби. Дані лягли, зокрема, в основу запуску нічних тролейбусних маршрутів у Києві.

Крім того, IoT здатний допомогти і в боротьбі з ДТП. Наприклад, підключені світлофори можна налаштувати так, що при наближенні автомобіля, що перевищує швидкість, включиться червоне світло. Дані статистики показують, що так можна скоротити кількість аварій у місті на 30% і більше. Тільки за сім місяців цього року в Києві сталося більше 22 тисяч ДТП — на дві тисячі менше, ніж за аналогічний період 2018-го.

Vodafone Україна
Фото: Vodafone Україна

Мова не тільки про світлофори, а й про розумне стратегічне планування міської інфраструктури. Інформація про завантаження станцій мобільного оператора дозволяє зрозуміти, як, коли і скільки людей рухається певною вулицею: пішоходи, водії, пасажири громадського транспорту. Завдяки цьому можна проектувати зміни і рішення для міста: де потрібен новий світлофор, де слід розширити вулицю, де перебудувати, де організувати новий маршрут.

У компанії відзначають, що продовжують інвестувати в розвиток «розумних міст» в Україні. «Зараз відразу з декількома українськими містами готуємо і запускаємо проекти зі сфери Smart City: Харків, Київ, Львів, Одеса. Ми інвестуємо власні ресурси наших кваліфікованих фахівців, міжнародний досвід і технологічні можливості Vodafone», — додають в компанії.

poster
Підписатись на щоденну email-розсилку
матеріалів розділу Техно
Розсилка про те як технології змінють світ
Щопонеділка

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X