Як дешеві програмісти з Індії погубили Boeing 737 Max

30 червня 2019, 07:01

Американські журналісти висунули теорію про те, як Boeing створив неякісне програмне забезпечення для своїх літаків.

Попри те, що літак вважається найбезпечнішим видом транспорту, авіакатастрофи завжди викликають набагато більший ажіотаж та обговорення в ЗМІ, ніж ДТП, від яких щодня гинуть тисячі людей по всьому світу.

Відео дня

Авіаперельоти повинні бути справжньою райською насолодою, з обідом і музикою в навушниках в зручному шкіряному кріслі на висоті в 11 км. Саме тому регуляторні органи ретельно досліджують навіть найдрібніші події, не говорячи вже про катастрофи, в яких є жертви.

Подібне недавно сталося з одним із двох монополістів ринку авіабудування — американською компанією Boeing: пасажирський літак Boeing 737 Max авіаперевізника Ethiopian Airlines розбився вранці 10 березня 2019-го за шість хвилин після вильоту зі столиці Ефіопії Аддіс-Абеби. В результаті катастрофи загинули всі 149 пасажирів і вісім членів екіпажу.

Важливо, що схожа катастрофа з таким же типом літака сталася за півроку до цього: в жовтні 2018-го в Індонезії Boeing 737 Max авіакомпанії Lion Air впав в море через 13 хвилин після зльоту, в результаті чого загинули 189 осіб.

Satenaw
Фото: Satenaw

Пізніше з’ясувалося, що проблема цих літаків в неправильно налаштованій системі запобігання звалювання MCAS, яка автоматично коригує положення літака і опускає його ніс вниз. Таку систему встановили через двигуни більшого діаметру, в порівнянні з попередніми моделями.

Президент корпорації Boeing Денніс Мюленбург офіційно визнав, що катастрофи літаків Boeing-737 Max в Індонезії та Ефіопії сталися через некоректну роботу програмного забезпечення. Після цього акції Boeing впали більш ніж на 20%, а сам американський авіабудівник був змушений призупинити польоти моделей 737 Мах по всьому світу.

Скупий платить двічі

Згідно зі статтею, яку опублікувало видання Bloomberg днями, помилка в ПЗ цих типів літаків не випадкова, і була викликана рядом подій, а також жорсткою економією в компанії.

Журналісти Bloomberg з’ясували, що з метою зниження витрат для створення систем MCAS керівництво Boeing найняло сторонніх розробників з інших країн, чиї послуги коштують в рази дешевше, ніж аналогічна робота від досвідчених американських інженерів.

Повідомляється, що авіабудівник платив по $9 за годину індійським розробникам, в той час як такі ж фахівці з американською візою просять за це від $35 до $40. Можливо, саме з цієї причини компанія Boeing співпрацювала з іншими підприємствами з Індії, поставляла літаки для індійської армії, а також обіцяла інвестувати мільярди доларів в місцеві компанії в обмін на велике замовлення літаків від Air India.

Крім цього, за даними Bloomberg, інженери, які працювали над 737 Max (літаком, який повинен був стати конкурентом Airbus SE) скаржилися на тиск з боку керівництва, їх вимоги скоротити витрати і вкластися в терміни виробництва.

The Business Journals
Фото: The Business Journals

«Boeing робив все можливе. Все, що ви можете собі уявити, щоб скоротити витрати, враховуючи переїзд із затоки Пьюджет-саунд, оскільки ми стали занадто дорогими для них тут. Все це зрозуміло з точки зору бізнесу. Згодом виявилося, що ці дії призвели до втрати навичок у розробників з Пьюджет-саунд», — пояснює Рік Людтке, колишній інженер Boeing, звільнений у 2017 році.

Компанія також перестала наймати старших інженерів, оскільки вважала, що їх продукт був доволі хорошим і його можна довірити менш досвідченим розробникам.

Ті ж граблі

Виявилося, що ситуація з індійськими програмістами була не новою для Boeing: в 2008-му співробітники компанії скаржилися, що команда російських розробників переробляла свою частину роботи 18 раз, поки не стало зрозуміло, що датчики задимлення мають бути підключені до системи електроживлення.

Через неправильну стратегію делегування обов’язків стороннім розробникам, далекомагістральний лайнер Boeing 787 почав літати тільки в 2011-му, на три роки пізніше запланованого терміну, що коштувало компанії декількох мільярдів доларів.

Після цього випадку менеджери Boeing повинні були повернути розробку систем для нових літаків всередину США. Але, з огляду на високий запит на сучасний бестселер 737 Max, керівництво знову уклало контракти з підрядниками з інших країн, враховуючи Індію.

«Boeing має багаторічний досвід роботи з постачальниками/партнерами по всьому світу. Наше головне завдання — завжди забезпечувати, щоб наші продукти і послуги були безпечними, найвищої якості і відповідали всім відповідним стандартам», — заявляли в компанії.

У підсумку, проблеми в комунікації і співпраці між країнами, що розташовані на різних півкулях Землі, привели до смертей 346 людей під час катастроф в Індонезії та Ефіопії протягом півроку.

CNN.com
Фото: CNN.com

Зараз розслідувачі підозрюють, що причиною некоректної роботи системи MCAS може бути один датчик, який передає хибні дані. До того ж, в Boeing визнали, що сигнальний індикатор, який міг попередити пілотів про несправності датчика, був встановлений в ПО польотного дисплея неправильно. Розробники не вказали, що ця маленька поломка загрожує безпеці літака, а старші інженери, за словами представників Boeing, не брали участі в огляді обладнання.

Через деякий час, аналогічні аварії Boeing 737 Max в Ефіопії і Індонезії можуть стати сюжетом для американського документального телесеріалу, який виходить на телеканалі National Geographic Channel. «Катастрофи не відбуваються випадково. До них веде ланцюжок критичних подій», — йдеться на початку кожного випуску цього серіалу.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X