Нові вібраційні технології. На розморожуванні крил літаків тепер можна зекономити до 80% енергії
Інновації4 листопада, 18:30
Лід на крилах — серйозна загроза безпеці польотів. Він зменшує підйомну силу, збільшує опір повітря та може впливати на керування літаком. У крайніх випадках це може призвести до зривання потоку і втрати керованості.
Зараз літаки зазвичай підігрівають крила гарячим повітрям з двигунів. Але цей метод споживає багато енергії й не підходить для електричних або гібридних літаків — у них просто немає достатньої «зайвої» теплової енергії.
Замість того, щоб топити лід, нова технологія змушує обмерзлі ділянки крила вібрувати. Це призводить до того, що лід тріскається й відпадає.
Алгоритми визначають місця утворення льоду, а спеціальні п'єзоелектричні приводи створюють низькочастотні мікровібрації саме там, де потрібно.
«Наш метод дає змогу скоротити споживання енергії до 80%, що є важливим внеском у розвиток сталих авіаперевезень», — сказав Деніс Бекер, дослідник з інституту Fraunhofer LBF.
Вібрації майже непомітні для ока, але ефективні.
«Лід, що прилипає до крила, руйнується і відпадає», — пояснив він.
Технологію перевіряли в спеціальному льодовому аеродинамічному тунелі, де на крилі створювали реальні відкладення льоду. Система стабільно працювала та потребувала значно менше енергії, ніж традиційні теплові установки.
«Наші експерименти показали, що електромеханічне розморожування працює», — відзначив Бекер. — «Наступний крок — подальші випробування, щоб підготувати систему до тестування у польоті».
Система складається лише з блока живлення, датчиків та охолоджувального елемента. Дослідники сподіваються, що її можна буде застосовувати і на менших літаках або в умовах, де немає складної технічної інфраструктури.
У авіації скоро зросте потреба в енергоефективних рішеннях — електричні двигуни не матимуть гарячого вихлопу, який зараз використовують для традиційного обігріву крил.
«Пропульсивні системи майбутнього не будуть виробляти гарячий вихлоп або відхідне тепло», — додав Бекер.