Наслідки «прекрасного» 2022-го відчули не лише в Україні. Світ загалом струснуло — просто десь більше, десь менше. Це стосується жителів провідних країн. Світова рецесія, зростання інфляції після появи «вертолітних» засобів на тлі коронавірусу, енергетична криза і зруйновані процеси глобалізації знизили рівень життя. А бізнесу стало важче виживати, адже гроші подорожчали і люди вже не так охоче з ними розлучаються.
Насамперед покупці перестають платити за те, без чого можна обійтися. Й ігри входять до цієї категорії. У результаті 2022 рік вийшов поганим навіть для індустрії інтерактивних розваг. Великі компанії неохоче випускали блокбастери, а інді-сцена порадувала мізерною кількістю несподіваних хітів. Додаємо сюди традиційні провали штибу Gotham Knights або Ghostwire: Tokyo, і результат виходить плачевним.
Але хвала внутрішнім студіям Sony, японцям та окремим невеликим командам, що рік не виявився цілком порожнім. Ми все ж таки зуміли накопати трохи проєктів, які здатні відволікти від жахливої реальності та подарувати емоції в такий непростий час. Представляємо увазі читачів добірку з 10 найкращих ігор 2022-го за версією НВ Техно, звичайно ж, суб'єктивну, але з претензією на об'єктивність.
10 Horizon Forbidden West
Шанувальники Sony, напевно, не погодяться з такою низькою позицією для продовження пригод Елой. Але якщо говорити відверто, Horizon Forbidden West узагалі потрапила до списку авансом завдяки чудовій графіці. За міліметр від неї опинилися Sonic Frontiers, Sifu, Tunic, Dying Light 2 Stay Human, Splatoon 3, Stray, Xenoblade Chronicles 3, Citizen Sleeper і навіть Marvel’s Midnight Suns. Можете підставити на десяту позицію будь-яку з цих ігор — гірше не буде.
Передплатіть, щоб прочитати повністю
Нам необхідна ваша підтримка, щоб займатися якісною журналістикою
Такий скептицизм обумовлений тим, що Forbidden West виявилася типовим сіквелом. Так, додали глайдер, плавання під водою та парочку гаджетів. Так, розширили список ворогів і трохи поглибили бойову систему. Так, трохи краще пропрацювали другорядні завдання. Але в іншому — це все та ж сама Zero Dawn.
Боротися з механізованими тваринами, як і раніше, цікаво, і навіть відчуваєш виклик, сюжет місцями інтригує і затягує до всесвіту, а окремі основні та побічні завдання зрежисовані дуже непогано. Однак жодних нових ідей у Forbidden West немає. Гру можна охарактеризувати як добротну, але дуже типову пригоду у відкритому світі, яка багато в чому «виїжджає» за рахунок антуражу.
9 Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge
Весь проєкт — це суцільний сплеск ностальгії для людей, які пам’ятають 8-ми та 16-бітові ігри. Саме на часи NES і SEGA Mega Drive припав розквіт beat’em up про Черепашок-ніндзя. І Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge майже цілковито побудована на старих канонах.
Судіть самі: сюжет укладається в пів аркуша А4 і присвячений боротьбі зі Шредером і його поплічниками. Рівні проходять зліва направо і включають безліч битв із різношерстими ворогами. Кількість життів суворо обмежена, але в локаціях заховані всякі секрети.
Однак Tribute Games привнесла до цієї схеми шикарну бойову систему з купою прийомів для кожного персонажа. Розробники також реалізували неймовірну кількість боїв і цікавих босів з унікальними особливостями. А ще вони додали традиційний для таких ігор кооперативний режим і попрацювали над приємною для очей піксельною стилізацією.
У результаті Shredder’s Revenge проходить залпом і приносить масу задоволення. Особисто я після першого проходження одразу почав друге і дубасив різнокольорових ніндзя до пізньої ночі.
8 Shadow Warrior 3
Знаєте, хто б переміг у суперечці між якоюсь Far Cry і Just Cause? Shadow Warrior 3! Тому що вона краща і цікавіша за будь-який архетиповий шутер у відкритому світі. Це концентроване спинномозкове задоволення, яке задіює всі рефлекси у тілі.
Перестрілки у грі максимально соковиті та вивірені. Багато видів зброї, цікаві вороги з певними перевагами та слабкостями, найвищий темп, дивовижна музика й постійний розвиток геймплею — ось рецепт шутера, гідного бути в бібліотеці кожного користувача. І в Shadow Warrior 3 все це є, а на додаток — шикарна можливість виривати унікальну зброю з тіл ворогів при добиванні. Вона доступна лише короткий час, але відчутно освіжає ігровий процес і постійно рятує критичні ситуації.
Бої в Shadow Warrior 3 перериваються на простий, хоч і швидкісний платформінг і сюжетні вставки. Історія дуже стандартна, проте місцями здатна викликати посмішку. Більше присікатися нема до чого, але навіть якби знайшлося, шутер не вилетів би з рейтингу. Занадто багато разів Shadow Warrior 3 змушує кричати від захвату, щоб віддати її заслужене місце комусь іншому.
7 Bayonetta 3
Графіка у грі — повний аврал. Nintendo Switch явно не витягує проєкт таких масштабів та амбіцій. З головною слабиною Bayonetta 3 розібралися, а тепер починаємо її облизувати. Гру, а не саму Байонетту — ми ж люди пристойні і нічого не знаємо ні про який хентай.
Проєкт став прикладом зразкового розвитку франшизи. Сюжет зробили масштабнішим, додали нових персонажів, розкрили їх і не забули про несподівані сюрпризи. Геймплей у Bayonetta 3 постійно розвивається та змінює правила. Ось вам кілька персонажів зі своїми особливостями, ось викликання демонів, ось пошук секретів, а ось зміна жанру на додачу.
За структурою кампанії гра нагадує It Takes Two. Вона постійно вводить нові механіки та примудряється підтримувати високу динаміку. Завдяки такому вивіреному ритму Bayonetta 3 кліщами захоплює користувачів і не дає нудьгувати ні на секунду.
6 Neon White
Ага, знову НВ пхає якийсь невідомий андеграунд у рейтинг. Начебто Черепашок-ніндзя було мало. Але зачекайте, дайте нам пояснити. Хоча ні, ми говоримо про Neon White — тут нічого пояснити не вийде.
У випадку з грою Angel Matrix потрібно просто спробувати. Проєкт утілює в собі ідеальне почуття швидкості та темпу, опрацьований дизайн рівнів та унікальні геймплейні механіки. Суть Neon White досить проста — потрібно якнайшвидше проходити локації з низкою перешкод.
Для цього необхідно збирати карти, які замінюють зброю. Вони дозволяють стріляти й активувати особливу здатність при скиданні. Наприклад, пістолети дають подвійний стрибок, гвинтівки — ривок, а ракетниці — аналог гака-кішки.
У результаті необхідно мчати крізь рівні, усувати ворогів і виконувати карколомні платформінгові трюки. А зверху на все це навісили сюжет у дусі аніме — із гіпертрофованими емоціями, драмою та жартами. Neon White стала одним із несподіваних відкриттів, на які гравці з таким нетерпінням чекають щороку.
5 Pentiment
На рубіконі розташувалася оповідальна RPG від Obsidian Entertainment, а точніше маленької команди всередині студії під керівництвом Джоша Соєра, керівника розробки Fallout: New Vegas і Pillars of Eternity. Це проєкт, у якому поєднується неймовірне кохання авторів із чудовою творчою ідеєю.
У грі демонструють Баварію початку XVI ст. Головний герой — ілюстратор Андреас Малер, який має розслідувати серію таємничих убивств в абатстві Кірсау та Тассінгу. А почалася череда злочинів зі смерті наставника протагоніста.
Сюжет охоплює 25 років і має неймовірну варіативність. Користувачам належить по-справжньому вести розслідування: опитувати свідків, шукати зачіпки, уловлювати неточності у свідченнях і виносити вердикти. А головне, що ніхто не скаже, чи правильно вдалось встановити особу злочинця. Історія у будь-якому випадку матиме продовження, і всі рішення вплинуть на кінцівку.
Такий підхід разом зі скрупульозним опрацюванням Середньовіччя та незвичайною стилістикою в дусі перших друкованих книг зробили з Pentiment гру, де з задоволенням проводиш десятки годин.
4 Signalis
Не очікували? Думали, що тут буде якась Need for Speed? А ось ні! Четверту позицію зайняв горор з елементами виживання всього двох розробників. І він на дві голови перевершує будь-який шаблонний блокбастер.
Чесно зізнаюся: я проходив Signalis під час блекаутів і шкодував лише про те, що ноутбук розряджався надто швидко. У грі продемонстровано вигаданий антиутопічний всесвіт, де люди активно використовують репліки — роботів, схожих на людей.
Головна героїня Ельстер — одна з них. Вона шукає Аліну в промисловому комплексі, де сталася невідома катастрофа. З останньою пов’язана центральна інтрига у сюжеті, яка мотивує постійно рухатися вперед.
Геймплей у Signalis виконаний у традиціях перших Resident Evil, лише вид реалізований зверху. Є обмежений інвентар і супутня необхідність вибирати, що носити із собою, стрілянина, незвичайні головоломки та купа секретів.
Грі при простенькій графіці вдається створити густу атмосферу напруги та відчуття комплексного всесвіту. Вороги в проєкті по-справжньому кидають виклик, а загадки змушують напружитись і ретельно дослідити місцевість. Такі горори ручного виготовлення — це справжня рідкість. Повірте, Signalis невипадково потрапила до цього рейтингу в обхід хайпової The Callisto Protocol.
3 A Plague Tale: Requiem
Гаразд, переходимо до мейнстріму. «Бронзу» забирає A Plague Tale: Requiem, як зразковий сіквел із просто неймовірним сюжетом. Я після закінчення натурально не міг спати — усередині вирував вихор емоцій. І це говорить людина, яка не плакала в To the Moon і зі скептичною посмішкою на обличчі спостерігала за найспірнішою сценою The Last of Us Part II.
Історія розповідає, як Аміція та Гуго після подій першої частини перебралися на південь Франції з метою розпочати нове життя. Але хвороба хлопчика знову прокинулася: регіон заполонили щурі, а порятунок може ховатися на невідомому острові. Сюжетна зав’язка в Requiem створює інтригу, але акцент у розповіді зроблено на персонажах і їхніх узаєминах.
Емоції, вчинки, переживання та мотивація героїв передані так щиро, що не побачиш у більшості фільмів. А теми страху, сімейних стосунків, дружби та згубного прагнення до ілюзорної мети підштовхують до багатогодинних роздумів.
Ігровий процес у Requiem теж значно покращили з часів першої частини. Стелс і битви поглибили за рахунок нових пристроїв, головоломки постаралися урізноманітнити, а щурів стало ще більше. Плюс з’явилися постановочні напружені моменти. Завдяки всім покращенням і приголомшливому сюжету A Plague Tale: Requiem у 2022 році відчуваєш як смарагд, який потрібно зберігати біля серця і в жодному разі не втратити.
2 Elden Ring
Elden Ring нерідко називають Dark Souls 4, особливо у негативному ключі, але це несправедливе зауваження. Так, гра побудована на фундаменті минулих екшен-RPG студії FromSoftware. Однак у деталях вона зробила крок далеко вперед.
Відкритий світ добре вписався у загальну концепцію. Стільки секретів, раптових знахідок і несподіваних зустрічей з ворогами немає в жодній іншій грі — навіть тих же Dark Souls. А відсутність позначок на карті спонукає природне бажання досліджувати ті об'єкти, які з’являються у полі зору.
Бойова система вражає глибиною. Порівняно з попередніми творами японської студії, з’явилося більше простору для реалізації унікального бійця. Магія стала обов’язковим інструментом для боротьби з окремими босами. А останні концептуально вийшли найцікавішими з ігор FromSoftware. Та й про всесвіт не варто забувати: Джордж Мартін прописав чудову основу для епічної та захопливої пригоди.
Можливо, скептикам цих змін видасться недостатньо. Однак фундамент Souls чудово працює, особливо у зв’язці з точковими новаціями Elden Ring. У грі легко загубитися на сотню-другу годин, а саме заради таких пригод усі ми і поринаємо у віртуальні світи.
1 God of War Ragnarök
Цього року основна інтрига у змаганні за звання «гри року» — це дуель між God of War Ragnarök і Elden Ring. І якщо ви прочитали попередній пункт, то вже знаєте переможця, за версією НВ Техно. Усе так — екшен від Sony та Santa Monica Studio відвоював першість.
Такі проєкти, як God of War Ragnarök, — величезна рідкість. Продуманий до дрібниць одиночний блокбастер, у якому немає нічого зайвого. За новим витком боротьби Кратоса й Атрея проти скандинавських богів і їхніми спробами запобігти Рагнареку спостерігаєш із невимовним задоволенням. Сюжет радує голлівудською постановкою, тримає у напрузі за рахунок несподіваних поворотів і заходить глибоко в душу завдяки стосункам між персонажами й акторській грі.
Основну розповідь присмачили додатковими квестами рівня The Witcher 3: Wild Hunt. Розробники реалізували повноцінні другорядні лінії з окремими локаціями й історіями, які доповнюють всесвіт. А геймплей точково покращили порівняно з минулою частиною. Значно зросла різноманітність босів і ворогів, щити стали важливим елементом бойової системи, а елементи оточення застосовувані для кидків.
І не слухайте скептиків, які стверджують про відсутність змін. Ragnarök стрибнула вище за God of War 2018 року. Так, у неї той самий базис, але концепція була шедевральною, так що її не стали ламати, а просто точково покращили. Цього виявилося більш ніж достатньо для отримання титулу «Гра року».
- Заснована на реальних подіях. Вийшла українська відеогра про війну Ukraine War Stories
- Має бути грандіозно. CD Projekt Red анонсувала ремейк першого Відьмака
- Загибель богів та хтонічні чудовиська. Український стартап допоміг озвучити відеогру God Of War Ragnarok
- Українець записав звуки вибухів у Харкові та використав їх при створенні музики для відеоігри Moth Lake: A Horror Story