Як коронавірус похитне ринок технологій

29 лютого 2020, 14:30

Враховуючи спалах коронавірусу в Китаї, ринок техніки та комплектуючих чекає істотний дефіцит. Але до серпня це не повинно стати критичною проблемою.

Якщо говорити про те, як вплинула — і ще вплине — спалах коронавірусу в Китаї на глобальний ринок техніки та комплектуючих, — варто пам'ятати, що будь-який вплив на цей ринок істотно відтерміновано в часі.

Відео дня

Однак глобальна тенденція вже помітна: сьогодні від епідемії постраждали практично всі виробники комп'ютерних комплектуючих. Разом з ними втрат зазнають також виробники ПК, ноутбуків і всієї електроніки.

Передусім це спричинено введенням карантинних заходів щодо пересування трудової сили в Китаї через три причини:

— люди не можуть у звичайному режимі дістатися на фабрики після Китайського Нового року;

— китайський уряд офіційно збільшив кількість новорічних вихідних;

— частина підприємств тимчасово закрилася, щоб унеможливити масові скупчення людей, що сприяють поширенню хвороби.

Як результат — обмеження або повне припинення роботи низки виробництв. За деякими оцінками, втрата потужності у великих виробників ПК і ноутбуків становитиме приблизно 50–60%, що призведе до відчутного дефіциту товарів на глобальному ринку.

Тут хотілося б також розвінчати міф про «небезпеку» китайських комплектуючих.

За інформацією Всесвітньої організації охорони здоров'я, в середньому коронавірус живе на поверхнях до шести днів, а максимальний термін його життя поза людським організмом — дев'ять діб.

Отже, на той час, як комплектуючі або техніка надійдуть на склади української митниці, вірус у будь-якому разі втратить свої властивості.

edition.cnn.com
Фото: edition.cnn.com

Проблема для ринку тут криється швидше в тому, що прогнозований дефіцит вже починає відчуватися на ринку комплектуючих, оскільки всі комплектуючі — товар високої обіговості.

Частина вендорів вже істотно скоротила підтвердження замовлень, таким чином зменшивши доступність товарів у 2–3 рази і ввела квотування на постачання.

Нещодавно з'явилася інформація, що Китай продовжив блокування вантажних залізничних перевезень з/в Ухань та інші міста провінції Хубей до 10 березня. Вивезення товарів морським або авіаційним транспортом з Уханя також надзвичайно ускладнене.

Крім транспортних обмежень для ураженої вірусом провінції Хубей, до початку березня також відкладено відправку вантажних поїздів до ЄС з Іу і Чженчжоу.

Водночас для українського ринку дистрибуції це не повинно створити особливої проблеми, оскільки основна хвиля недостачі поставок припаде на традиційно низький сезон квітня-травня.

Тож у перші місяці певний дефіцит постачань навіть допоможе українським компаніям розвантажити склад. Зараз ми вже відчуваємо певний дефіцит техніки і комплектуючих, і в разі збереження поточних тенденцій дефіцит наростатиме.

Але акумульовані на дистриб'юторських складах запаси зможуть нівелювати цю нестачу протягом 1–2 місяців. Отож, якщо в найближчі кілька місяців проблему буде вирішено — український ринок сильно не постраждає.

Якщо ж епідемія коронавірусу наростатиме, і триватимуть або посилюватимуться обмеження — ми зіткнемося з дуже жорстким дефіцитом. А саме — з квотами на постачання, урізаним асортиментом, а також і зі зростанням цін.

Втім, наскільки зростуть ціни, прогнозувати досить складно, оскільки поки що невідомо, як у результаті розвиватимуться події.

Наприклад, японський автомобільний концерн Toyota вже відновив часткову роботу всіх своїх чотирьох заводів у Китаї, раніше зупинених через спалах коронавірусу.

Багато постачальників техніки, чиї заводи розташовані в інших країнах, спішно шукають заміну комплектуючих, які виготовляють у Китаї. Якщо це станеться оперативно — потужності виробництв будуть частково відновлені.

Показати ще новини
Радіо НВ
X