Навіщо потрібна телемедицина і як вона працює

23 лютого 2021, 10:00

Як змінився досвід пацієнта до і після пандемії COVID-19? Як оцифрувались стандартні процеси у клініках? І чому від телездоровья виграють всі без винятку?

У 1924 році журнал Radio News на першій шпальті опублікував ілюстрацію, як родина спілкується з лікарем через телевізор. При цьому вони не просто говорили, а й бачили одне одного.

Відео дня

Тоді це було лише фантазією, проте вже у 1997 році ВООЗ вперше зафіксувала тлумачення такої технології — телемедицина. Вона не одразу отримала поширення, адже дистанційні консультації були небаченою новинкою. І як часто буває з новаціями, її сприймали скептично.

Пацієнти та клініки вважали такий підхід ненадійним, тому дистанційних медичних послуг було мало. Але з часом цей формат спілкування пацієнта з лікарем застосовували все частіше, а події 2020-го викликали справжній бум телемедицини.

Кардинальні зміни

Пандемія кардинально цифровізувала залучення пацієнтів та збільшила кількість дистанційних медичних послуг. Gartner говорить, що за перші 8 місяців 2020 року запити на віртуальну допомогу зросли на 300% порівняно з 2019 роком.

Пацієнти частіше надають перевагу онлайн-консультаціям, аніж офлайн. За даними McKinsey, понад 70% особистих візитів були скасовані під час пандемії, а 76% пацієнтів відповіли, що з великою ймовірністю користуватимуться телемедициною у майбутньому.

Взаємодія з лікарем кардинально змінилася за минулий рік. До пандемії консультації лікарів були переважно особисті, а тому шлях пацієнта виглядав так:

  1. Призначення візиту — особисто або через телефонний дзвінок;

  2. Збір даних — у паперовому вигляді;

  3. Перший візит/діагностування — особисто;

  4. Покупка ліків — особисто в аптеці;

  5. Лікування — додаткові візити особисто або через телефонний дзвінок;

  6. Відновлення — додаткові візити особисто або через телефонний дзвінок.

Зараз ці кроки максимально цифровізувалися та перейшли в онлайн: з’явилися спеціальні онлайн-форми та застосунки для запису до лікаря і збору даних, а ліки привозять через безконтактну доставку.

Пандемія коронавірусу підштовхнула постачальників медичних та ІТ-послуг розширювати свої рішення та створювати нові. І як результат, пацієнти мають нові функції у сервісах телемедицини та швидше і безпечніше отримують консультації лікаря.

Телемедицина набуває популярності й в Україні. Онлайн-консультації стають загальною практикою не тільки для українських приватних клінік, а й деяких державних. В нашій країні вже працюють два телемедичних центри, один з них відкрили наприкінці 2020-го.

За останні кілька років на ринку з’явилися нові додатки для дистанційних консультацій з лікарем, а також портали для онлайн-запису. Лише протягом 2020-го один з таких сервісів завантажило понад 400 тисяч українців.

Переваги для пацієнтів

Телемедицина дозволяє надавати якісну медичну консультацію швидше та безпечніше. Не потрібно чекати черги до лікаря, а потім проводити багато часу в переповнених клініках. Від телездоров’я особливо виграють мешканці сіл та селищ, пацієнти похилого віку та люди з обмеженими можливостями, яким важко дістатися лікарні.

Телемедицина може допомогти й у критичних випадках. Наприклад, лікарі через систему відеоспостереження можуть відслідкувати стан хворого, який прямує до лікарні у кареті швидкої допомоги та консультувати фельдшерів.

У палаті хворого можна налаштувати додаткове дистанційне спостереження. А коли його стан стабілізується, пацієнт зможе продовжити лікування вдома і консультуватися з лікарем онлайн.

Переваги для медичних установ та платників

Неефективні методи охорони здоров’я збільшують витрати на лікування. Натомість телемедицина зможе допомогти краще налаштувати процеси. Згідно з американськими планами медичного страхування (AHIP), телездоров’я може допомогти заощадити до $4,28 млрд на охорону здоров’я на рік.

Дистанційні консультації можуть зменшити кількість повторних візитів. Наприклад, медичні працівники через відеоконференції можуть в режимі реального часу спостерігати за станом пацієнтів, які щойно виписалися з лікарні. Такий підхід спростить процес профілактики і для лікарів, і для хворих.

Раніше вони могли відкладати візит через складнощі на шляху до лікарні, що викликало загострення. Зараз в режимі реального часу можна розповісти про свій стан і відчуття та отримати допомогу.

Лікарні також отримають додаткові джерела доходу, оскільки до них зможуть звертатися більше пацієнтів з різних міст.

Проблеми безпеки та конфіденційності

Під час пандемії медичні працівники проводять багато онлайн-консультацій, але питання їхньої конфіденційності залишається відкритим. Попит на сервіси телемедицини дуже високий, тому клініки та організації звертаються до безкоштовних платформ, але вони не завжди відповідають нормам кібербезпеки.

Це може призвести до неконфіденційних консультацій з пацієнтами та втрати персональних даних. Тому важливо оцінювати ризики та способи боротьби з ними.

За безпеку пацієнтів та клінік відповідають ІТ-служби медичних закладів та служби безпеки. Багатофакторні рішення аутентифікації — одне з можливих рішень проблеми конфіденційності. Наприклад, для входу на портал пацієнт має отримати код на електронну пошту чи телефон. Так доступ до інформації не потрапить до зловмисників, а дані будуть краще захищені.

Команди безпеки повинні вжити додаткові заходи для належного навчання своїх медичних працівників щодо кібербезпеки та потенційних загроз, пов’язаних із телемедициною. Тоді команда охорони здоров’я може поділитися цією інформацією про безпеку з пацієнтами, щоб вони почувались комфортніше під час нового процесу та мали впевненість у безпеці своїх даних.

Висновок

Телемедицина має великий потенціал і доводить, що можна надавати своєчасну та безпечну допомогу дистанційно. Серед переваг такого підходу — зменшення витрат та зручний доступ до допомоги вразливим категоріям пацієнтів, а також забезпечення безперервного догляду за пацієнтами з хронічними захворюваннями на відстані.

Телемедицина надовго увійшла у наше життя — після закінчення пандемії вона все ще відіграватиме важливу роль.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X