Про стартапи, ангелів і хіпстерів. Блог Олексія Мася

20 листопада 2017, 13:30
Я вже років 20 займаюся інтернет-бізнесом в Україні і постійно працюю зі стартапами. Нещодавно мені прийшла в голову думка розглянути ретроспективу стартап-руху в нашій країні за останнє десятиліття

Це цікаво і складно, оскільки середній термін життя стартапа - близько двох років. Таким чином, за 10 років змінилося п'ять поколінь стартапів. Що ж змінилося?

З'явилися ангельські інвестори

Відео дня

Ангельськими називають інвесторів, які інвестують в ідеї — в неготові проекти. Жартома кажуть, що найкраще працює "схема три F: Family, Friends, Fools". Але якщо говорити серйозно, щоб бути ангелом, потрібно мати вільні гроші і розумітись на ринку хоча б приблизно. Тому всі чекали людей, які заробили статки на IT і готові вкладати заради задоволення. Тепер на ринку вже досить багато інвесторів, які заробили капітали на IT-сфері. У нас нарешті з'явився "ринок ангелів".

Сайти вже не потрібні, але потрібні сервіси

10 років тому хорошим стартапом вважався той, у якого був тематичний сайт. Зараз сайти відходять на другий план — для стартапу достатньо просто сторінки в Facebook, на Instagram або навіть того менше — просто канал в телеграмі. Стартапи, які розгортаються поверх інших сервісів — це тренд останніх двох років. Тепер дуже багато бізнесменів торгують на Amazon, в тому числі з України.

Тепер стартап може вбудовуватися в месенджер і це шанс в тому числі і для VEON — нашої глобальної інтернет-платформи. У той же час, це можливість підняти проект "на коліні", малими силами.

Акселератори пережили реінкарнацію і стали корпоративними

10 років тому ще не було акселераторів. Найбільший класичний акселератор Happy Farm з'явився тільки в 2012 році. Акселератори та інкубатори, почавши свій розбіг в Україні п'ять років тому, пройшли важкий шлях і в Україні, і в світі. І стали корпоративними. Або тематичними. Яскравий приклад — Телеком-акселератори Київстару. Ми провели вже два таких курси навчання для стартапів і вибрали проекти, з якими працюємо в компанії — і запускаємо їх продукти. Ще є тематичні акселератори. Наприклад, ті, які орієнтуються на обробку відкритих даних. Але тут ми підходимо до ще одного тренду.

З'явився тренд B2G стартапів

Стартапи, створені для автоматизації функцій держави — це тренд останніх п'яти років. І він буде розвиватися, оскільки міські ради все більше зацікавлені в IT-рішеннях. Кількість успішних кейсів, починаючи з продажу квитків, графіку руху транспорту та інших, стає все більше.

Hardware стартапи та стартапи на Kickstarter

Запуск проекту зараз починається з виходу на Kickstarter. Це дозволяє знайти аудиторію, перевірити, як кажуть — "валідувати", потрібність продукту. І вже є історії успіху українських проектів.

Kickstarter створений 29 квітня 2009 року, так що йому навіть немає 10 років. Але він сильно змінив саму схему висновків проекту на зарубіжний ринок. Та й гроші, які збираються на цьому сервісі, бувають дуже незайвими для наших проектів, які шукають фінансування.

Хіпстерські стартапи

Окрема історія — це хіпстерські стартапи. Часто це додатки для отримання вражень. Або матеріальні речі, в'язані тварини, продукти для розумного будинку. Весь цей спектр був неможливий навіть пару років назад, а зараз це цілий напрямок в стартапи.

Автор: Олексій Мась, IT&Digital радник президента Київстар, керівник Інноваційної Лабораторії

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X