Майбутнє інтернету – під ковпаком? Блог Олени Мініч

17 листопада 2017, 07:29
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Чи залишиться Інтернет відкритим і вільним, чи ми всі опинимося під ковпаком компаній типу "Cambridge Analytics"?

"Великий Брат" уже не тільки стежить за вами, а й приймає рішення за вас, і маніпулює вашими емоціями, свідомістю, поведінкою, і в підсумку вчинками... (Not only "Big brother is watching you" – but Big brother is making decisions on your behalf and manipulating your emotions, mind, behavior...)

Відео дня

Attention Economy або Економіка Уваги

Термін вперше з'явився ще в 1970-х, але тільки з початку 2000-х і вході в нову еру розвитку людства – інформаційного суспільства – це поняття стає з року в рік все більш актуальним, а розміри економіки уваги оцінюються мільярдами доларів.

Що це таке?

Це економічний результат розподілу вашої уваги в різних інформаційних носіях на різні види реклами та інформації, онлайн покупки, кліки, перегляди тощо

Ваша увага – вона, звичайно, і сакральне, і за нього борються через екрани комп'ютерів, смартфонів, планшетів, ТВ та інших інформаційних носіїв.

І якщо раніше ця війна не була персоналізована – запустили собі рекламу на ТБ і радіо і "шарашать" на так звану "цільову аудиторію", то зараз з використанням різних технологій збирання даних про вас в Інтернеті і соціальних мережах вашу увагу залучають ох як тонко, професійно і емоційно!

Який розмір пирога, про який йде мова? І яка можлива кінцева ціна питання?

Почнемо з великого – ціна питання в деяких країнах вже жахнула своїм масштабом – Брексит в Англії і перемога Трампа на президентських виборах у США. Економічний результат від такого застосування attention economy навіть складно оцінити...

Якщо говорити про сферу реклами в інформаційних носіях, то за 2017 рік очікують $511 млрд доходу в світі, з них $204 млрд – це цифрові носії, ТВ вже позаду з $184 млрд, і прогнозований щорічний приріст – 10,6%.

Особливо вплив економіки уваги став проявлятися з використанням смартфонів і бурхливим розвитком соціальних мереж і використанням технологій збору й обробки Big Data про поведінку користувачів в мережі.

Все, що ви робите зі своїм смартфоном – навіть коли він просто лежить у вас в кишені коли ви йдете – датчик руху зчитує ваш темп, швидкість, відстань. І створює модель вашої динамічної поведінки. Це все залишає "цифровий слід", який потрібно просто "прочитати" і застосувати для оцінки вашої поведінки – ви урівноважений чи психопат? Ви спортсмен чи кволий?

Що вже говорити про нашу поведінку в соцмережах! Ось це цілий Клондайк для аналітики і застосування в економіці уваги!

Варіантів, яким чином захопити вашу свідомість і розум і утримувати вашу увагу на потрібній інформації, або в соцмережі, або в онлайн грі, або в інших додатках і Apps придумали і впровадили вдосталь. Від рівня інтуїтивного дизайну, фільтрів, до комплексних аналітичних систем з вбудованим штучних інтелектом для прийняття рішень...

Не завжди, а вірніше, спочатку завжди, розробки створюють із найкращими спонуканнями для клієнтів. Для спрощення сервісів, доступності, зручності, простоти і, як правило, ніхто не закладає туди навмисні "наркотичні" ефекти. Але в підсумку це затягує, як азартні ігри та наркотики...

Про ефект дизайну на поведінкову модель нещодавно самі розробники Facebook, Google, Apple написали петицію. І розповіли в ЗМІ, як їхні продукти впливають на користувачів і спрямовані збільшувати attention economy. Ось цікава стаття про це, The Guardian "Our minds can be hijacked: the tech insiders who fear a smartphone dystopiaс", з якою варто ознайомитися.

Але перейдімо до найголовнішого – до поведінкової моделі, і науки психометрії.

Big Data @ Cambridge Analitica

Напевно, багато хто чув про компанію Cambridge Analitica, яка прогриміла на весь світ після перемоги Трампа на президентських виборах. Вони, як стверджує вчений Козинський, вкрали його модель із психометрії (розділу психології, заснованому на аналізі даних), застосували її в передвиборній боротьбі спочатку в Брекситі, а потім і для Трампа. В чому суть?

Швейцарське видання Das Magazine опублікувало розслідування, яке розірвалося, наче бомба (тут перекладна версія). Скористаймося статтею:

"У 2012 році Козинський довів, що аналізу 68 лайків в Facebook досить, щоб визначити колір шкіри випробуваного (з 95% ймовірністю), його гомосексуальність (88% ймовірності) і прихильність Демократичній або Республіканській партії США (85% ймовірності). Але процес іде далі: інтелектуальний розвиток, релігійні вподобання, пристрасть до алкоголю, паління чи наркотиків. Дані навіть дозволяли дізнатися, розлучилися батьки випробуваного до його повноліття чи ні. Модель виявилася настільки хорошою, що стало можливим передбачати відповіді випробуваного на певні питання. Сп'янілий успіхом, Козинський продовжував: скоро модель змогла краще дізнаватися особистість після десяти вивчених лайків, ніж його колеги по роботі".

А далі все просто – це все застосували для передвиборної кампанії спочатку для референдуму Брекситу, а потім і для Трампа, і вплинули на рішення і дії виборців... Хтось розлютився і передумав, хтось не прийшов, хтось повірив у фейкові новини, оскільки був схильний вірити або дискримінації, або расизму, або ще чомусь...

Олександр Нікс, СЕО Cambridge Analytica, 9 листопада 2017 року на конференції Web Summit у Лісабоні сказав, що в тих кампаніях, які вони вели повністю, від цифрових до ЗМІ, успіх їхнього кандидата завжди був 100%...

Нікс відхрещується від співпраці з російськими агентами, але ось факти – вони непохитні. У липні 2016, коли частина співробітників Cambridge Analytica вже працювали в передвиборному штабі Трампа, Нікс передавав WikiLeaks email-листування Гілларі Клінтон, яке, як він стверджував, отримав від росіян...

Ось така-от історія. І нам ще належить попереду побачити руку Cambridge Analytica в передвиборних кампаніях не в одній країні.

А тепер ще один серйозний технологічний аспект, що безпосередньо впливає на attention economy – доступ в інтернет, мережева нейтральність, відкритість і свобода доступу до інформації.

Мережева нейтрайльність

Як відомо, батьківщина інтернету – США. Більше 50% всіх електронних та онлайн стандартів розроблено і адаптовано саме на території Штатів. І більше 50% всіх користувачів зі зростаючої не по днях, а по годинах аудиторії Facebook, Twitter, Instagram, Amazon і Google – перебувають там само.

Не забуваймо і про мільйони користувачів у Китаї, але це закрита екосистема, яку можна охрестити "Chinese Wall system".

Отже, що у нас відбувається в 2017 році у святая святих розвитку Інтернету? З приходом Трампа в Білий дім крісло Глави FCC (Federal Communication Committee – головний регуляторний орган у сфері телекомунікації) зайняв Аджіт Пай (Ajit Pai) – колишній юрисконсульт компанії Verizon, відомий своїм лобіювання інтересів телеком-операторів і медіа-холдингів.

І з травня 2017 розгорнулася кампанія щодо скасування Obama-Net-Neutrality, закону, прийнятого в 2015 році.

Цей закон забороняє інтернет-провайдерам (ISP) приймати рішення на рівні оператора мережі про дискримінацію доступу до інформації для користувачів. Тобто в інтернеті будь-яка інформація доступна для користувача на однакових правах.

Але теперішній Глава FCC USA вирішив змінити правила гри і скасувати мережеву нейтральність, тим самим дати можливість ISP дискримінувати доступ до інформації.

Ми вже стали свідками, що з такої дискримінації може статися. Маніпуляція новинами, фейкові новини, таргетована подача інформації, цілеспрямовані меседжі з розпалюванням агресії та інших емоцій. Використання алгоритмів профайлінгу користувачів, таргетування реклами і AI Facebook, Google і Twitter під час передвиборної президентської кампанії в США дало саме ті заплановані результати.

Поточне розслідування участі РФ в інтернет-війні вже призвело до недавньої заяви сенатора Ала Франкена. Він заявив, що великі технологічні компанії повинні дотримуватися тих самих правил мережевої нейтральності, що і основні телекомунікаційні компанії.

FCC на момент закриття прийому коментарів від громадськості до їхньої ініціативи про скасування мережевої нейтральності 30 серпня 2017 отримала їх рекордну кількість – 22 млн. На листопад до порядку денного FCC не внесено питання про голосування за скасування мережевої нейтральності, але це не означає, що питання втратило актуальність.

У свою чергу Facebook, Google, Twitter і Amazon опинилися зараз між двох вогнів. Не далі як у липні 2017-го вони ж організовували акції протесту серед користувачів інтернету проти скасування мережевої нейтральності, а зараз у процесі розслідування російського втручання у вибори президента їх самих було викрито у використанні в своїх платформах і AI алгоритмах по суті дискримінаційних та селективних підходів у доступі до інформації. Більше того – в таргетуванні та нав'язуванні тієї інформації, яку вони вважають за потрібне.

Всі користувачі Facebook на собі щодня відчувають, як ця соцмережа управляє подачею інформації в нібито ВАШІЙ стрічці. Залежно від того, що ви лайкнули, як ви лайкнули, де затримали свою увагу більше трьох секунд. Яке посилання відкрили і що з ним робили, де і кому пишете коментарі, а де ні. Хто вам "друг", а хто – "ворог".

Так ось – ця стрічка (стіна) давно не ваша! Там немає нічого, чим ви б могли керувати або регулювати. Всі рішення за вас уже давно приймає Facebook, який вважає, що знає вас краще, ніж ви себе...

І оскільки Інтернет не має кордонів (за винятком поки тільки Китайської стіни), ми всі опинимося заручниками прийнятих американських законів з мережевої нейтральності. Або Інтернет залишиться з вільним доступом до інформації, або ми прокинемося одного дня в іншому світі, де ISP почнуть приймати рішення за вас. Ковпак уже давно не лише протестовано, але і працює.

poster
Підписатись на щоденну email-розсилку
матеріалів розділу Техно
Розсилка про те як технології змінють світ
Щопонеділка

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X