Як чат-боти змінили IT-індустрію

11 грудня 2019, 08:30
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Коротка історія розвитку чат-ботів

Чат-боти старші за персональні комп'ютери

Існує досить популярна омана, що чат-боти — це розроблення 21-го століття. Виною тому їх нинішня доступність, що стала можливою після появи сучасних меседж-платформ. Але насправді чат-боти з'явилися задовго до створення месенджерів, соціальних мереж, мобільних телефонів і навіть персональних комп'ютерів!

Відео дня

Батьком засновником чат-ботів можна сміливо назвати відомого англійського математика і криптографа Алана Тьюрінга. Багато хто знає його, як людину, яка зламала німецьку шифрувальну машину «Енігма» (події лягли в основу нашумілої історичної драми «Гра в імітацію», де роль вченого виконав Бенедикт Камбербетч). Алан Тьюрінг ще в далекому 1941 році почав займатися теорією машинного інтелекту, яка до 1947 року перетворилася на «комп'ютерний інтелект» — прообраз сучасного штучного інтелекту.

У 1950-х році вчений опублікував статтю, що стала основою того, з чим сучасний користувач Інтернету стикається практично кожен день — Тесту Тьюрінга, поступово перетвореного на «captcha». У 1950-ті суть тесту зводилася до задачі визначити, чи може машина мислити, як людина. Тест було запропоновано проводити у вигляді задавання машині запитань і видачі надрукованих відповідей — чим не сучасний чат-бот?

Психотерапевт, шизофренік, студент, Шрдлу і база військового флоту США

Стаття і ідеї легендарного математика надихнули багатьох вчених у всьому світі — різні інститути та університети почали розробляти власні машини, здатні відповісти на запитання тесту Тьюрінга. Одним з таких вчених був Джозеф Вейценбаум, який спільно з комп'ютерною лабораторією Массачусетського технологічного інституту створив у 1966 році революційну програму-бота ELIZA.

alternativeto.net
Фото: alternativeto.net

Програма була віртуальним співрозмовником з обробкою природної мови (далі НЛП — natural language processing) — простими словами першим чат-ботом. ELIZA пародіювала діалог з психотерапевтом. І хоча очевидно, що вона не володіла штучним інтелектом, програма виділяла певні слова-якорі і на основі їх будувала свої запитання і подальший діалог, який досить точно повторював дії лікаря. Діалог з машиною вівся шляхом введення запитів на телепринтері — предку сучасної клавіатури і ноутбука і це було за 15 років до створення першого персонального комп'ютера!

У 1972 році вже в іншому, не менш відомому американському університеті — Стенфордському, вченим психіатром Кеннетом Колбі був створений ще один віртуальний співрозмовник — PARRY. Цей чат-бот симулював діалог людини хворої параноїдною шизофренією. У цьому боті була набагато більш досконала діалогова частина. PARRY проходив кілька серйозних перевірок і експериментів, одним з таких експериментів стало дослідження в якому брали участь кілька десятків відомих психіатрів. Суть дослідження полягала в тому, щоб визначити де справжній хворий, а де машина — у половині випадків лікарі не змогли дати правильну відповідь.

Цікавий факт: віртуальний лікар і віртуальний хворий кілька разів зустрічалися і навіть «спілкувалися». У 1972 році PARRY і ELIZA були підключені один до одного по Арпанету  (предку Інтернету) і між ними був проведений віртуальний діалог.

Менш відомими прикладами чат-ботів, створених у ці ж роки була програма Студент і Шрдлу.

Студент був розроблений Деніелом Бобровим для захисту докторської дисертації в 1964 році. Програма-чат-бот розв’язувала найпростіші математичні приклади зі шкільного підручника.

Шрдлу була створена в Массачусетському технологічному інституті в 1970 році вченим Террі Виноградом. Програма була не зовсім чат-ботом, а швидше грою, в якій штучний інтелект зобов'язаний був виконувати певні завдання. Однак завдання вводилися шляхом діалогу з машиною, при цьому машина могла відповідати на запитання, розуміти пояснення і запам'ятовувати терміни.

У 1978 році була створена одна з перших відомих баз даних НЛП — «LIFER/LADDER». Програма містила в собі інформацію про військово-морський флот США і могла відповісти на прості односкладні запитання, діалог же програма не могла підтримати. У ці ж роки були створені ще кілька простих програм, які в наш час гордо називаються чат ботами.

Чат-боти стали самонавчатися

Наступним етапом у розвитку чат-ботів стала можливість самонавчання, впровадження штучного інтелекту і більш просунутого НЛП. Ще на початку 80-х почалося розроблення програми Jabberwacky, її творець британський вчений Ролло Карпентер ставив за мету пройти тест Тьюрінга. Програма була ні чим іншим, як віртуальним співрозмовником, здатним підтримувати діалог на різні теми, можна сказати, що це був один з перших розважальних ботів в історії. Світ цей чат-бот побачив у 1997 році, коли його «випустили» в онлайн. Революція відбулася за два роки до цього...

sfltdu.blogspot.com
Фото: sfltdu.blogspot.com

У 1995 році програмісти, натхненні роботою Джозефа Вейценбаума і його ботом ELIZA, створили програму A.L.I.C.E. Протягом практично двох десятиліть це був найдосконаліший віртуальний співрозмовник, який міг вести абсолютно природний діалог з людиною на більш ніж 40 000 різних тем. Ця програма кілька разів ставала «найлюдянішою» програмою в світі і отримувала премію Лебнера (премія серед програм зі штучним інтелектом і робототехніки — суть пройти тест тьюрінга). Забігаючи наперед — ні A.L.I.C.E., ні більш сучасним роботам досі тест Тьюрінга повноцінно пройти не вдалося. Незважаючи на те, що A.L.I.C.E. існує вже більше 24 років, її база досі використовується деякими сучасними ботами як основа для діалогів.

Jabberwacky, про який ми говорили вище теж три рази вигравав премію Лебнера, при цьому один раз програвши A.L.I.C.E. У 2008 році чат-бот з розряду розважального був переведений в розряд платформи для створення інших ботів під назвою Cleverbot.

Бренди відчули тренди

Взагалі середина 2000-х стала бумом для створення автономних чат-ботів і віртуальних співрозмовників. Безліч великих компаній створювали свої програми, які мали вигляд застосунків або сайтів. Можна навести кілька яскравих прикладів з тревел-індустрії: Jenn — чат-бот компанії Alaska Airlines був представлений у 2008 році. За час своєї роботи програма відповіла на майже 30 мільйонів запитань і принесла компанії більше мільйона доларів, маркетинговий же ефект оцінити неможливо.

Чат-бот Alex, створений в 2009 році авіакомпанією Continental Airlines (була поглинена United Airlines в 2011 році), став не менш популярним, ніж Jenn. У пікові дні чат-бот відповідав на більш ніж 75 000 запитань у день. Ще одним відомим чат-ботом став віртуальний помічник Expedia, запущений в 2011 році. Всі ці чат-боти були представлені у вигляді доповнень і застосунків до існуючих веб-сайтів компаній.

Месенджери і «розумні колонки»

З появою сучасних вірутальних асистентів (Apple представив Siri в 2011) стало абсолютно ясно, що тепер чат-боти не просто стали частиною нашого життя, а ще й здобули голос. Незважаючи на це, в той час ми насправді не усвідомлювали, наскільки ця індустрія зміниться з появою месенджерів.

WhatsApp з'явився в 2009, Kik і Viber — в 2010, WeChat і Facebook Messenger в 2011, Telegram в 2013. Поява чат-ботів на цих платформах була всього лише справою часу.

YouTube
Фото: YouTube

Незважаючи на те, що різні платформи дозволяли робити на їх базі своїх чат-ботів — у світовому масштабі лідерство відразу ж захопив Facebook Messenger, який відкрив свою базу для сторонніх розробників у 2016 році. Всього за півроку на платформі було більше 30 000 чат-ботів, через рік ця цифра перевищила позначку в 100 000. Ще через рік — більше 300 000. Очевидно, що це відповідає потребам ринку, адже мілленіали і представники покоління Z віддають перевагу мессенджерам, про що ми говорили в минулій статті.

Приблизно в цей же час чат-боти отримали голос! Поява «розумних колонок» перевернула цей ринок — у 2014 році Amazon представив програму для власних колонок — Amazon Alexa, віртуального чат-бота, який може підтримувати діалог і надавати інформацію за допомогою голосу.

У 2016 році на ринку з'являється подібний віртуальний асистент від Google — Google Assistant, який працює на пристроях компанії, зокрема на «розумній колонці» — Google Home. В цьому ж році Amazon представив програму «Alexa Skill» для сторонніх розробників і, по суті відкрив Ящик Пандори, тепер будь-який бренд міг створити свого голосового віртуального помічника. Google знадобилося два роки, щоб відкрити свою платформу для сторонніх розробників — «Google Actions». Чи не схоже це на «космічну гонку», тільки в світі штучного інтелекту?

Що далі

Станом на початок цього року в США, на Amazon Alexa було більше 80 000 ботів, Google Assistant міг похвалитися 4 200 сторонніми ботами. Їх кількість зростає в неймовірній прогресії, тому кількість ботів на цих платформах до кінця цього року поки що важко навіть спрогнозувати. Крім того, вже кожен п'ятий американець має у себе вдома «розумну колонку», яка за цей час перетворилася на повноцінного віртуального помічника, який вміє практично все, але це тема окремої статті. Всього ж у світі доступ до Google Assistant через пристрої, що підтримують Android має вже понад півмільярда осіб!

На відміну від хайпової теми віртуальної реальності, чат-боти і віртуальні помічники досить непомітно увірвалися в наше життя. Уже в цьому році безліч брендів стало використовувати чат-ботів, великі компанії часто віддають перевагу голосовим співрозмовникам, які замінюють телефонну службу підтримки. Згідно Business Insider вже в наступному році до 80% американських компаній будуть використовувати ботів. При цьому дослідження Juniper стверджують, що до 2022 року більше 90% спілкування клієнта з банком буде відбуватися за допомогою віртуального агента, а не служби підтримки. І це впроваджується повсюдно.

Тема ж ботів у месенджері й розумних колонках досі досить свіжа. Але це лише справа часу і якщо щодо мессенджерів у скептиків є питання, адже сучасні покоління відходять від написання повідомлень і віддають перевагу голосу, то щодо «розумних колонок» сумнівів немає. Єдина проблема, крім США і Азії, розумні колонки досить повільно входять на ринки.

З боку ж бізнесу питань бути не повинно, адже голосові чат-боти нічим структурно не відрізняються від текстових (про що ми поговоримо в наступній статті). Чат-боти необхідно впроваджувати — за ними майбутнє, за ними економія ресурсів (на 90% запитань може відповісти чат-бот). А ось працівникам колл-центрів і служб підтримки варто задуматися про своє майбутнє, через 5 років вони втратять свою роботу і їхня професія буде абсолютно не актуальна і зникне, як свого часу канули в Лету «люди-будильники» в Лондоні і ще сотні інших професій.

poster
Підписатись на щоденну email-розсилку
матеріалів розділу Техно
Розсилка про те як технології змінють світ
Щопонеділка

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X