13 000-річний горобець. У Китаї знайшли найдавнішу скульптуру

14 червня 2020, 07:07
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Археології виявили фігуру птаха, вирізану з випаленої кістки, якій приблизно 13 тис. років. Вчені називають це найдавнішим твором мистецтва у історії Східної Азії.

Вчені припускають, що первісні люди почали створювати скульптури у епоху пізнього палеоліту приблизно 40−12 тис. років тому.

Однією з найбільш ранніх подібних знахідок є 31-сантиметрова скульптура людини з головою лева, зроблена з бивня мамонта. Німецькі археологи виявили її у 1939-му у печері на півдні Німеччини, і вчені припускають, що це може бути найдавнішою скульптурою, вік якої - близько 40 тис. років.

Відео дня

Фігура людини-лева була визнана найдавнішим доказом релігійного вірування, а в 2017-му в ЮНЕСКО визнали об'єктом всесвітньої спадщини печеру, в якій її знайшли.

Щось схоже незабаром може статися і в одному з середньовічних китайських поселень недалеко від Пекіна — Лінцзін. Там археологи з Франції, Китаю та Ізраїлю нещодавно виявили невелику фігуру птаха, вік якої становить понад 13 тис. років.

Аналізуючи форму скульптури, вчені припустили, що це птах сімейства горобиних. Автори відкриття також заявили, що знайдена фігура добре збереглася, і вона може бути найдавнішим твором мистецтва у історії Східної Азії.

Вчені говорять, що подібні фігури часів палеоліту часто вішали на одяг, і для їх створення використали різні техніки вискоблювання, шліфування, полірування, стругання, різання і т. ы.

Ця статуетка заввишки приблизно 12 міліметрів відсуває появу перших скульптур тварин у Східній Азії на більш ніж 8500 років: від неоліту, коли люди почали вести осілий спосіб життя і обробляти землю, до палеоліту, коли панували мисливці-збирачі, відзначають автори відкриття.

«Статуетка з Лінцзіна є єдиним тривимірним об'єктом часів палеоліту, вирізаним з обпаленої кістки і зображує птицю на постаменті. Це також єдина різьблення часів палеоліту, для якої, завдяки власному станом збереження, заключні етапи її виробництва можуть бути детально задокументовано», — зазначено в дослідженні.

Аналізуючи статуетку і навколишні матеріали за допомогою рентгенівського випромінювання у чотирьох різних дослідницьких інститутах по всьому світу — враховуючи Китай, Францію, Японію і США — вчені дійшли висновку, що вона була зроблена між 13 400 і 13 200 років тому, всього у декількох сотнях кілометрів від того місця, де зараз знаходиться сучасний Пекін.

Орієнтація структури кістки статуетки передбачає, що цей стародавній твір мистецтва було вирізано з кістки кінцівки ссавця, а кольоровий градієнт вказує на свого роду контрольований процес нагрівання, щоб сформувати кістка і стиснути її.

Попри те, що у статуетки, знайденої в Лінцзіні, немає крил, автори говорять, що її контур, який показує невеликий хвіст, голову, горло, груди і живіт — не кажучи вже про чіткі відмітки, знайдених там, де повинні були бути очі - майже повністю відповідає такому у птахів.

«Наш аналіз показує, що художник з Лінцзіна вибрав відповідні методи і вміло застосував їх, щоб точно відтворити різні анатомічні особливості горобиних», — пишуть автори роботи.

«Статуетка технологічно і стилістично відрізняється від інших екземплярів, знайдених у Західній Європі і Сибіру, і вона може бути відсутньою ланкою, простежується походження китайських скульптур в період палеоліту», — стверджують вчені.

Як уже писав НВ, в кінці 2019 року археологи, що працювали в Індонезії, запевняли, що виявили найраніший твір мистецтва з сюжетом. Історія «розказана» червоним пігментом на стіні печери. Сцена, в інтерпретації вчених, показує надприродних людей, які полюють на диких тварин.

Люди, що жили на острові Сулавесі, намалювали це зображення свиней і рогатих тварин ще 44 тис років тому. Тварин оточують люди або схожі на людину фігури. Цей твір мистецтва на тисячі років старше печерного мистецтва в Європі.

Стародавні жителі Сулавесі, подібно до європейських печерних художників, малювали багато диких тварин. На вапнякових стінах тварини виглядають більшими, ніж інші персонажі. В одному епізоді ці фігури групуються перед биком. Вони, здається, протистоять тварині. Лінії з'єднують їх стрілецьку зброю з грудьми буйвола.

«Це доволі дивно. Це розповідна сцена, і ми вперше бачимо таке у наскальному мистецтві», — говорив автор дослідження Максим Оберт, археолог з Університету Гріффіта у Австралії.

poster
Підписатись на щоденну email-розсилку
матеріалів розділу Техно
Розсилка про те як технології змінють світ
Щопонеділка

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X