Meta тільки на словах. Що таке метавсесвіт насправді й чому Facebook далекий від його впровадження

3 листопада 2021, 19:17
Марк Цукерберг заявив, що його компанія будує метавсесвіт (Фото:REUTERS/Dado Ruvic/Illustration)

Марк Цукерберг заявив, що його компанія будує метавсесвіт (Фото:REUTERS/Dado Ruvic/Illustration)

Минулого тижня компанія Facebook, яка володіє найбільшою однойменною соціальною мережею світу, змінила назву на Meta.

Засновник техгіганта Марк Цукерберг пояснив це тим, що компанія будує метавсесвіт — віртуальний світ, який поєднує всі наявні технології та пристрої. Meta продовжить працювати над своїми проєктами Facebook, Instagram і WhatsAp, а розробляти метавсесвіт буде паралельно.

Відео дня

Як людство спілкуватиметься за допомогою власних аватарів і чи перетвориться метавсесвіт на повсякденну реальність, слухайте далі на Радіо НВ. Ніко Харчілава, project manager у Клубі ангельських інвесторів iClub.

Ніко Харчілава

Проєктний менеджер iClub

— Що таке метавсесвіт і звідки походить це поняття?

— Терміну «метавсесвіт» уже багато років. Історія тягнеться ще з літератури про віртуальні світи, які дотичні безпосередньо до реального життя людини й користувача.

Найголовніше у понятті «метавсесвіт», що це децентралізована система, у якої немає одного власника — компанії Facebook або якоїсь держави. Тобто, цим не володіє ніхто й ніщо. У цьому всесвіті ти працюєш, живеш, розважаєшся. Можеш із цього стану переходити в офлайн, і немає жодних пауз, жодних зупинок.

Усі речі з онлайн автоматично переносяться в офлайн-режим. Уявіть, у вас робочий корпоратив, але офіс — за три тисячі кілометрів від вас. Ви підключаєтеся до платформи, де у вас є 3D-аватар, потрапляєте на цей корпоратив, ходите локацією, граєте в ігри з колегами, які не можуть бути присутніми фізично, з їхніми аватарами. По суті цей робочий корпоратив, який проходить в онлайні, дублює все, що відбувається в реальному світі: видно людей, які ходять, при цьому видно онлайн-персонажів, і ти взаємодієш у такому собі гібриді онлайн та офлайн.

— Чим відрізняється метавсесвіт від сучасного інтернету?

— Є автор Метью Болл, який написав кілька матеріалів про метавсесвіт, і він дуже чітко та цікаво виділив, чим метавсесвіт відрізняється від звичайного інтернету. Метавсесвіт повинен бути постійним, він не повинен перезавантажуватися, зупинятися або закінчуватися. Той самий Facebook у жовтні впав і протягом дня був недоступний, цього не повинно бути в метавсесвіті. Він має бути без обмежень за кількістю користувачів. І економіка, що функціонує.

Нині як працює інтернет? У тебе є купа продуктів, ти купуєш у кожному продукті якісь окремі додаткові фічі, але ти не можеш із цими фічами перейти в інший продукт.

Є активісти, які кажуть, що метавсесвіт уже настав, він працює, через п’ять років ми з вами будемо цілковито у віртуальній реальності. Моя думка, що це не так. Подивитися на продукти, той же Facebook, це централізована компанія, за ними рішення, чи будуть вони тебе пускати як користувача у свій продукт чи ні. А суть метавсесвіту, щоб цього важеля не було в принципі.

— Які ще техгіганти почали працювати над метавсесвітами й чи можливе їхнє об'єднання для розробки єдиного метавсесвіту?

— Корпорація, яка володіє Epic games, яка, своєю чергою, володіє Fortnite, вони постійно у своїй комунікації кажуть, що «ми метавсесвіт». Інші хайпові проєкти на кшталт Roblox. Певною мірою можна назвати Microsoft або Snapchat, який розвиває свій хардвер і софт. Тобто, вони роблять VR, AR окуляри та створюють додатковий софт.

Але перший міф — люди думають, що метавсесвіт тільки про VR або AR. VR по суті — це окуляри віртуальної реальності, а AR — це доповнена реальність через гаджет. Потрібно зрозуміти, що це не лише про VR та АR. Тобто VR й АR — це один зі способів взаємодії з метавсесвітом.

Щодо того, чи це може об'єднатися, активісти кажуть «так», песимісти кажуть «ні». І насправді, навіть ідея метавсесвіту розділилася на дві частини: децентралізовану та централізовану. Ідеальний приклад останньої — це фільм Першому гравцю приготуватися. Там була одна компанія, яка давала доступ до віртуального світу, і ця компанія хотіла заволодіти всім. Моя особиста думка, що якщо це станеться, і це буде децентралізовано, це історія 20−30 років.

— Які труднощі існують для розвитку метавсесвіту?

— Насамперед це модерація контенту. Історія показує, що в тому ж Roblox були секс-вечірки. У проєкті Децентреленд, де можна продавати віртуальну землю, хлопці зробили казино й наймали фізичних людей у вигляді аватарок, щоб вони були за круп'є та проводили ці казино-ігри.

Приватність. Продаж даних — це все добре, усе супер, але ми бачимо, як зараз відбувається баталія між Apple, Google, Facebook щодо приватності даних.

Й інтелектуальна власність. Кожен у ній створює щось своє, фізично він не може володіти всім цим метавсесвітом. Він має право при цьому брати якийсь об'єкт, який він купив, байдуже — в офлайні або в онлайні, за всіма продуктами, які є в цьому метавсесвіті.

— Зараз метавсесвіт — це хайп? Надцінна іграшка? Чи майбутнє, яке чекає на нас уже в наступних десятиліттях?

— Не треба сприймати метавсесвіт як річ, яка змінить цей світ за п’ять-десять років. Найпростіший базовий приклад — це самокеровані машини. У 2017 році, у 2015 році великі медіа писали про те, що треба п’ять років — і машини керуватимуться самі. 2021 рік, ми бачимо історію з проблемними тестами Tesla, бачимо купу статей про те, що технологія ще не готова.

Я припускаю, що те саме буде і з метавсесвітом. Тобто це не історія п’яти-десяти років. Потрібно сприймати цей всесвіт як раціональний розвиток інтернету. Це те, чого не вистачало раніше, і те, чого можна досягти зараз за допомогою технологій. Тому що якби не було історії з пандемією, швидше за все, про метавсесвіт не говорила б така велика кількість людей, як зараз.

Слухайте подкаст на цю тему

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X