Трильйонні інвестиції в ШІ. Як це впливає на енергетику та творчість
Дослідницький центр Google в Маунтін-В'ю, Каліфорнія (Фото: Carlos Barría/Reuters)
Компанії Google, Amazon і Meta вкладають величезні кошти у розвиток інфраструктури для штучного інтелекту, прагнучи створити найпотужніші системи. Google планує витратити на це $85 млрд у 2025 році — на $10 млрд більше, ніж раніше очікувалось.
Amazon оголосила про наміри інвестувати $100 млрд, а Meta — від $64 млрд до $72 млрд на розвиток своїх дата-центрів. Для підтримки таких обсягів обробки даних потрібні великі потужності дата-центрів, які споживають багато енергії, що створює значне навантаження на природні ресурси та електромережі.
Водночас розвиток ШІ викликає побоювання у творчих індустріях. Роботи художників та авторів без їхнього дозволу використовуються для навчання алгоритмів, що призводить до скорочення креативних команд, адже багато завдань тепер виконує ШІ.
Генеральний директор OpenAI Сем Альтман визнає, що найближчим часом ШІ зможе виконувати 95% роботи, яку зараз роблять маркетингові агентства та креативні професіонали, майже миттєво і з мінімальними витратами.
У відповідь на це художники та автори подали серію позовів проти провідних компаній ШІ, серед яких OpenAI, Meta, Microsoft і Google. Вони виступають проти використання їхніх робіт без дозволу та вимагають захисту авторських прав. Компанії ж посилаються на принцип «чесного використання» (fair use), що дозволяє використовувати контент без згоди.
Компанія Adobe розробляє інструменти, щоб захистити права творців. Її модель штучного інтелекту Firefly навчається лише на ліцензійному або публічному контенті, а додаток Adobe Content Authenticity дозволяє авторам позначати свої цифрові роботи й забороняти їхнє використання для навчання ШІ.
За словами представника Adobe, творці можуть «підписувати» свої роботи так само як фотографи підписують світлини або скульптори — свої вироби. Adobe також прагне зробити зрозумілим, що контент створений людиною, а що — ШІ.