Cookies або печеньки? Що потрібно знати дітям про кібербезпеку

27 червня 2020, 21:05
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Сучасну дитину важко уявити без гаджета. Але які небезпеки для дітей несе постійне підключення до мережі, і як їх навчити користуватися інтернетом безпечно — знають далеко не всі.

У серпні 2015-го Сполучені Штати сколихнув соціальний експеримент пранкера Кобі Персіна. Він створив фейковий акаунт від імені 15-річного хлопця та заводив віртуальні стосунки з неповнолітніми дівчатами.

Відео дня

Аби продемонструвати необізнаність сучасних підлітків з безпекою в інтернеті, блогер випитував у них особисті дані та напрошувався додому. Щоправда, з батьками дівчат. Кілька таких експериментів він зняв на відео.

У перші дні після публікації вони зібрали понад 55 млн переглядів! Експеримент Персіна підняв надважливе питання цифрової безпеки сучасного покоління Z.

Адже станом на кінець 2019 року 53% американських дітей віком до 11 років мають смартфони й проводять у них майже по 5 годин на добу. А підлітки, старше 12 років, юзають свої гаджети більше 7 годин. Однак, через відсутність навичок цифрової безпеки можуть ставати жертвами шахраїв, секстингу, булінгу та інших злочинів.

Сучасну дитину важко уявити без смартфона, тому важливо навчати цифрової гігієни з малку. Так роблять у цифровій Естонії, де майже 100% послуг держави в онлайні. У школах є курси з кібербезпеки, проводять олімпіади, а також ініціюють міжнародні освітні програми з кібербезпеки, в тому числі й для школярів.

Уроки кіберзахисту

У 2013-му Єврокомісія за ініціативи естонських колег запустила у майже 20 країнах ЄС першу унікальну стратегію DigComp (Digital Competence). Головний акцент програми стосувався школярів та педагогів. У школах почали вводити практичні курси з основ кібербезпеки.

Учням пояснюють, навіщо на ноутбуці заліплювати камеру, а на смартфоні пильнувати встановлені додатки, як працює VPN і чи варто ним користуватися. На уроках розказують, як працювати з першоджерелами, створювати паролі та як вирішувати завдання, використовуючи певні гаджети або програми.

Естонія розробила систему оцінювання. Вона схожа на ті, якими користуються при вивченні англійської: А — Foundation, B — Intermediate, C — Advanced. Відтак за кожним напрямом, «Інформація», «Комунікація», «Створення контенту», «Безпека», «Вирішення проблем», учень отримує ту чи іншу оцінку.

Кожні 2−3 роки в Естонії незалежні громадські організації проводять дослідження, на яких визначають цифрові вміння школярів. Результати одного з таких опублікували 2018-го. Тоді опитали понад 10 тис. учнів 4−9 класів естонських шкіл. Визначали, чи достатньо вони знають про онлайн-шахрайство, передачу власних даних, свободу вираження та репутацію в інтернеті.

Зокрема, в тестах були питання «Як відрізнити фішингові ресурси від реальних?», «Як відновити видалені з мережі файли», «Чому важливо вказувати „громадське місце“ при підключення до wi-fi мережі в ТРЦ?»

Дипломовані кіберзахисники

Після масштабної кібератаки на Естонію у 2007-му, з’явився запит на кваліфікованих кіберспеціалістів. У цифрову епоху такі фахівці необхідні як державі, так і бізнесу, адже цифрові атаки не мають фізичних кордонів.

Сьогодні надважлива не просто фізична безпека (системи захисту, сигналізація тощо), але й віртуальна. Кіберспеціалісти мають вміти виявляти шкідливі віруси та «баги» в сайтах, що можуть призвести до витоку конфіденційної інформації, розумітися на доступах до баз даних, серверів та ще й власноруч прописувати ефективні системи захисту.

Тому Талліннський і Тартуський університети 2010-го запровадили магістерську програму з кібербезпеки. 2015 року до вищих навчальних закладів приєднався Естонський коледж інформаційних технологій. Там запустили нову навчальну програму Cyber Security Engineering, яку викладають англійською мовою.

Програма поєднує предмети розробки програмного забезпечення та управління інформаційною системою.

Олімпіади з кіберзахисту. У грудні 2019-го один з естонських стартапів, SmartVent, обійшовши сотні заявок з усього світу, увійшов до 30 фіналістів і отримав фінансування від польської неурядової організації Startup HUB Poland.

У такий спосіб проєкт з машинного програмування екосистем для офісів виходить на ринок Польщі. Для команди з 4 молодих хлопців — це неабиякий прорив. Із польських суддів конкурсу мало хто знає, що один зі співзасновників SmartVent, Йоханнес Кадак, 2016-го разом зі створенням ІТ-компанії і закінченням Тартуської гімназії того ж року став переможцем всеестонського конкурсу Cybernut.

Це змагання з кіберзахисту для школярів. Переможці, крім знайомства та відвідування офісів передових стартапів, отримують можливість ще й «прокачати» свої знання під час Robotex — всесвітнього виставки-конкурсу з програмування роботів.

Cybernut проводять з 2015-го. Цікаво, що одним з патронатів заходу стало… Міністерство оборони! А один з організаторів — Йоханнес Тамекянд, співзасновник Sentinel — проєкту, що бореться з дезінформацією та фейками. Адже цифровий захист такий же стратегічно важливий, як наявність озброєння чи золотовалютних резервів.

2019 року в конкурсі взяло участь 11 032 учні 4−12 класів проти біля 2 тисяч 2015-го. Учасники змагалися в практичних завданнях, під час яких імітувалися ситуації знайомства в інтернеті, взаємодії з іноземцями, незаконні операції тощо. Школярі шифрували головоломки, працювали в групах та слухали лекції ІТ-працівників Естонії.

Кожен приїжджав зі своїм ноутбуком, де міг програмувати на Python або інших мовах. Увага до конкурсу зросла настільки, що з 2019-го організатори запустили конкурс і для найменших школярів — 1−6 класів, який мило називається КіберКнопка (KüberNööpnõel).

Цифрова гігієна та освіта в епоху діджитал — не додаткова опція, а базова. Навчити дитину свідомої поведінки в мережі, так само важливо, як навчити писати.

poster
Підписатись на щоденну email-розсилку
матеріалів розділу Техно
Розсилка про те як технології змінють світ
Щопонеділка

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X