Віртуальна реальність в бізнесі: чому не варто поспішати. Блог Андрія Сівенюка

Блоги

4 червня 2018, 16:46

Віртуальна реальність в бізнесі: чому не варто поспішати. Блог Андрія Сівенюка

Віртуальна реальність в бізнесі: чому не варто поспішати. Блог Андрія Сівенюка  - фото

Фото: pixabay.com

Важко знайти галузь, в якій не застосовуються VR-технології: фінанси, промисловість, розробка, охорону здоров'я, оборона, освіта, медіа, ритейл, авіабудування

Маркетинг-менеджер Dell EMC про VR в бізнесі і наслідки поспішного впровадження під дією wow-ефекту.

Віртуальна реальність – одна з найпопулярніших тем в останні кілька років. В цьому немає нічого дивного, адже технологія стрімко розвивається, і цей розвиток виглядає просто фантастичним. Інформаційний шум навколо технології підтримують як захоплені адепти, так і скептики, які вважають її сильно переоціненою.

Приводом для цього блогу стали результати дослідження Making VR Real про те, як бізнес вже застосовує і міг би застосовувати в майбутньому технологію віртуальної реальності (VR).

Дослідження проводилося в квітні цього року компанією Qualtrics за підтримки Dell. У ньому взяли участь 500 респондентів, які курирують і брали участь у впровадженні VR в компаніях, де вони працюють. Також були опитані шестеро експертів-практиків в області VR-технологій. Серед експертів – представники Jaguar Land Rover, Make Real, Framestore.

Чому VR не виправдовує очікувань?

Зараз важко знайти галузь, в якій не застосовуються VR-технології: фінанси, промисловість, розробка, охорону здоров'я, оборона, освіта, медіа, ритейл, авіабудування.

Однак очікування від впровадження виправдовуються не завжди, оскільки часто вони виявляються завищеними під впливом wow-ефекту, супроводжуючого цю фантастичну технологію.

Три чверті респондентів (76%) відповіли, що їхній компанії вирішили впроваджувати VR, піддавшись wow-ефекту. 71% зробили це, не пройшовши всіх стадій узгодження проекту, тобто банально поспішили. А 61% визнали суттєву прогалину в знаннях як про саму технологію, так і про її вплив на їхній бізнес. Таке ставлення не могло не вплинути на репутацію VR.

«Бізнес ризикує потрапити в пастку, починаючи впроваджувати VR-технології та програми в поспіху, не маючи чіткого уявлення про подальше використання, про чіткі завдання і вимірні проміжні результати, щоб мати можливість вносити зміни в ході подальшого розгортання, – застерігає Сем Воттс (Sam Watts ) директор з VR-технологій Make Real. – Такий підхід гарантує розчарування, тому що ні «залізо», ні ПЗ не будуть задіяні на належну потужність, або будуть давати збої; бюджети розпорошаться; а сама технологія не зможе вирішити поставлені перед нею цілі, адже вони були поставлені некоректно. Не використовуйте VR тільки тому, що зараз це тренд! Скептики швидко скажуть, що VR – це іграшка. Гідною відповіддю на таку претензію зможуть стати лише кількісні і якісні результати».

Найбільш прагматично дивляться на VR японці. Серед них найменший відсоток респондентів, які погодилися з твердженням про те, що їхня компанія стала впроваджувати VR, піддавшись на галас навколо неї (51% в Японії проти 87% в США).

Отже, на шляху до успішного впровадження VR часто стоїть брак знань і навичок, з одного боку, і прагнення не встигнути на «хайп» – з іншого.

В опитуванні учасники називали й інші перешкоди, і очікувано, що частіше за інших – технічні та технологічні. Їх згадував кожен п'ятий респондент.

Трохи рідше говорили про проблеми з бізнес-процесами, з комунікаціями, управлінням проекту, ресурсами і фінансами.

Наскільки насправді дорого і продуктивно впровадження VR?

Всупереч стереотипу, VR далеко не завжди вимагає мільйонних «голлівудських бюджетів», як висловилася Лора Півхаус (Laura Pevehouse), головний редактор корпоративного блогу Direct2DellEMC. Як не дивно, серед опитаних компаній були навіть ті, хто вклався в бюджет до $5 тис. Правда, таких було всього 1,5%.

На графіку видно, що менше половини учасників дослідження мали бюджетами до $100 тис., Проте і мільйонні – всього 11%. Найчастіше компанії вкладалися в суми від $50 тис. До $1 млн.

Тут хотів би звернути увагу не на суми витрат, а на їх ефективність і на те, як компанії оцінюють переваги від впровадження VR-технологій.

«Одне з питань, які ми ставили нашим рітейлерам про VR, стосувався їхньої думки про співвідношення ціни, якості і віддачі від інвестицій, – поділилася спостереженням Мел Сімкісс (Mel Simkiss), менеджер з міжнародного ритейлу Jaguar Land Rover. – 40% відповіли, що це хороше співвідношення ціни і якості, тому що ми зробили все можливе, щоб це стало доступним. Якщо ви подивитеся на те, що у нас було в нашій першій VR-роботі, коли були витрачені сотні тисяч фунтів на одну машину, і потім ритейлер інвестував ще 50 000 фунтів, то вартість нашої пізнішої системи – 2 500 фунтів стерлінгів – стала набагато більш життєздатною».

Про довгостроковий підход говорить і Крістін Каттан (Christine Cattano), тім-лід міжнародної VR-команди Framestore, компанії, що спеціалізується на візуальних ефектах. До речі, Крістін керувала проектом Ascend the Wall, віртуальним підкоренням тієї самої стіни, яка захищала сім королівств в «Грі престолів».

«Ми – сервісна компанія, тому, звичайно, для нас прибуток важливий, але я думаю, що кожен з нас дивиться на перспективу. Так само важливе навчання, оновлення інструментарію і продуктивність. Для наших клієнтів ми тільки-но вийшли на той рівень, на якому вже говорять про прибуток (від впровадження VR – прим.), але все ще дуже часто VR використовується лише для маркетингу, демонстрації та PR. У той же час стає набагато більше продуктів, що розробляються для отримання прибутку і за межами індустрії розваг, – особливо в сфері охорони здоров'я», – зазначила Крістін Каттан.

Хоча Framestore «орудує» голлівудськими бюджетами на VR, проте Крістін оперує не ефемерними, а цілком конкретними поняттями прибутковості та ефективності. Крім того, вона згадала про розширення сфер застосування VR-технології за рахунок охорони здоров'я, в тому числі.

VR-технології дозволяють спростити медичне моделювання, скоротити терміни і витрати на навчання медичного персоналу, мінімізувати лікарські помилки та ін. Професор Джордж Папагіаннакіс (George Papagiannakis), керівник і технічний директор стартапу ORamaVR, що спеціалізується на навчанні та тренінгах для медичного персоналу, приєднався до дослідження в якості експерта.

Cтартап працює близько 1,5 років, і судячи зі зворотного зв'язку від клієнтів і партнерів, він знаходиться на вірному шляху. За словами Джорджа, в підготовці хірургів VR займе те ж місце, що і імітатори польотів для підготовки пілотів і льотного персоналу, і стане обов'язковим елементом для навчання лікарів наступного покоління, – упевнений він.

«Ми починаємо масштабне клінічне дослідження, щоб з'ясувати, скільки дасть впровадження медичного VR-моделювання за рахунок скорочення часу навчання; прискорення досягнення KPI; оптимізації витрат на навчання з VR-hardware, в порівнянні з дорогими, закріпленими, роботизованими симуляторами, які до сих пір майже не використовувалися», – додав Джордж.

Отже, для цілої низки галузей і бізнесів впровадження VR-технологій стане одним з важливих кроків на шляху до цифрової трансформації, а для таких сфер, як медичне моделювання, – взагалі безальтернативним. У той же час на шляху до впровадження інновацій важливо дотримуватися прагматичного підходу, не піддаючись на wow-ефект, а прораховуючи результати і перспективи, які відкриють VR-технології.

Автор: Андрій Сівенюк, маркетинг-менеджер DELL EMC в Північно-Східній Європі.


Читайте новий номер журналу НВ

Передплатіть журнал НВ та читайте новий номер вже зараз. Передплатники також отримують доступ до архівних номерів журналу НВ. Вартість передплати журналу на 3 місяці усього 59 грн.

Передплатити журнал

Приєднуйтесь до нашого каналу в Telegram

Найцікавіші статті та добірка важливих новин щовечора

Підписатися