Особиста інформація - найцінніший актив. Блог Назара Гриника

18 квітня 2018, 14:36

Якщо в українському інформаційному просторі пристрасті по витоку даних і маніпуляції інформацією в Facebook затихли, то на Заході бій триває. CEO агентства мобільного маркетингу LEAD9 Назар Гриник розмірковує, чому проблема стосується кожного, чому більше не можна наосліп довіряти сервісам і як скандал впливатиме на тих, чий бізнес залежить від Facebook.

Якщо глянути на коментарі під постом Марка Цукерберга, в якому він нарешті обговорює кризу довіри, пов'язану із витоком особистої інформації користувачів Facebook, то видно, що серед топ-10 негативні і позитивні висловлювання поділилися порівну. Але негативні набирають набагато більше лайків.

Відео дня

Це нехороший дзвінок для соцмережі, яка останні кілька років ховає голову у пісок щодо ситуації з інформаційними маніпуляціями на своїй платформі.

Ще з часів війни в Україні, потім кампанії Brexit у Британії, а згодом президентських виборів у США, постійно лунають твердження, що Facebook та його користувачі є полем для проведення інформаційних атак. І ці атаки часто є дуже добре спланованими, і виглядає, що організовані вони з детальним знанням користувацької інформації.

Скандал із Cambridge Analytica це тільки підтверджує.

І от Facebook нарешті витягнув голову з піску і підтвердив, що люди, яким вони довіряли, їх кинули. А люди - то ж не просто якісь там шлепери, а дуже серйозні на вигляд - професор з університету Кембриджа та елітний лондонський топ-менеджмент компанії Cambridge Analytica. Зрозуміло, що таким можна абсолютно довіритися. Чи все ж ні?

А ці люди походу всю дорогу знали, що збирають дані не для “освітнього проекту”, а для використання у політичних кампаніях для Брексіта і Трампа. Не здивуюся, якщо там і Україна спливе незабаром, адже згаданий вище топ-менеджер CA уже наводив в одній приватній розмові можливість використання ”гарних дівчат з України" для дискредитації опонентів.

Чи міг Facebook знати відразу і завадити ситуації з таким масивним витоком даних? Відразу ні, бо у соцмережі, у якої 2.2 млрд користувачів і сотні тисяч сторонніх партнерів по всьому світу, і так забагато справ, щоб помітити якийсь не такий блиск в очах у нового партнера.

Ну і він же з Кембриджа, це ж не якісь там українці чи пакістанці.

Ну і що, що у цього партнера російське прізвище і він досі має зв'язки з батьківщиною.

А от визнати проблему, як тільки про неї дізналися, Facebook міг, ще у 2015 році (!) Але тільки 22 березня 2018 року о 21:36 Цукерберг вперше офіційно визнав проблему своїм постом на Facebook. І то тільки після того, як вже тільки дуже ліниві це не обговорювали. Шер і ще напевне десятки тисяч впливових користувачів уже навіть повидаляли свої екаунти на Фейсі через це.

Дуже пізно, Марк, дуже пізно. Просто приклад, як не треба робити кризовий піар.

Але хто я такий щоб про це йому дорікати?

Але хай йому грець з тими видаленими екаунтами (цікаво, як швидко Шер повернеться?). Краще глянемо на позитивні сторони справи. Так, їх майже нема, але все ж, я знайшов тут кілька штук.

1. Цей випадок нас вчить нікому не довіряти. Навіть хлопцям з крутими дипломами і вест-сайдівським лондонським акцентом. Шось мені підказує, що саме їм не варто довіряти в першу чергу.

2. Уважно перегляньте, які дані ви надали соцмережам, повидаляйте зайві, сам Цукерберг уже каже, що достатньо лише імені, фото та імейлу. Для чого їм все решта? Адже про тих приблизно 50 млн нещасних американських виборців, дані яких було скопійовано, відомо чимало. Зокрема і місця їх проживання, політичні та інші уподобання, і навіть психотип: тобто чи схильна людина вірити у астрологію чи можливо тяжіє до насильства. І оце вже лютий жах просто. А ми потім дивуємося, що люди виходять на вулиці і стріляють одне в одного.

3. Facebook - це не просто соцмережа. Це соціальна платформа. З Facebook користувачі залогінені у десятки, а то й сотні різних сервісів, які автоматично отримують їх особисті дані. Так, капіталізація Facebook впаде, купа людей повидаляє свої профілі, але сама платформа, як і сайт facebook.com, нікуди не дінуться. Думаю, зарано ще говорити про якісь альтернативи, тим більше що їх нема. Багато хто возвеличує Instagram за його "чистоту", але не забувайте, що це теж власність Facebook.

4. Все ж, осад залишився. Корумпований бренд, як почали про нього писати останнім часом впливові медіа.

До речі, тему з витоком даних роздули якраз ті мас-медіа, які найбільше постраждали від зміни правил News Feed на Facebook. Співпадання? Karma is bitch.

І ці сайти не заспокояться, поки не отримають свою вендетту. Тема Facebook просто не зходить з перших шпальт New York Times, The Guardian, Observer і тп. Це реально піар-криза вселенського масштабу. І її уже не замажеш стікерами і гіфками та новими прикольними сервісами. Настала ера глобальної недовіри.

То ж чи впаде Facebook і чи варто переживати мільйонам людей, які роблять на ньому свій бізнес? Ні, не впаде, але тріщина вже помітна, і, думаю, це початок довгого кінця або швидше еволюції у щось нове, більш прогресивне.

Частина друга. Конгресмени як діти

Поки рано судити про висновки Конгресу, адже слухання закінчилися купою домашньої роботи для Facebook. Недарма улюбленою фразою Цукерберга у відповідь на запитання конгресменів, яка вже стала мемом: “Я до вас повернуся з деталями щодо цього”.

Але якщо взяти загальний настрій засідань, то можна змоделювати наступне.

Конгресмени, протягом засідань, вперемішку із дитячим незнанням принципів роботи інтернет-сервісів і дурними запитаннями на кшталт того, чи читає сам Цукерберг їх особисті повідомлення в Мессенджері, висловили серйозне занепокоєння щодо процедур роботи із персональними даними, і Facebook пообіцяв зробити систему роботи із сторонніми додатками та загалом із персональними даними більш прозорою і суворою. Як наслідок, на сьогодні підключення нових додатків до соцмережі обмежене, оскільки іде аналіз сотень тисяч уже існуючих.

Поки не виглядає, що п'яту за вартістю компанію у світі спіткають якісь серйозні негаразди з боку державної машини США. А заяви деяких експертів про те, що Facebook взагалі закриють, я вважаю чистим самопіаром. Однак, як наслідок скандалу із витоком даних 87 млн користувачів Facebook, держава серйозно задумалася над встановленням хоча б якихось помітних фінансових санкцій.

Адже у США немає чіткої політики штрафів щодо порушень у роботі з персональними даними, як наприклад у ЄС, де уже з кінця травня 2018 року вступає в силу GDPR - закон прямої дії, що встановлює штрафи від 10 млн євро і вищі за порушення правил зберігання особистої інформації громадян.

У США, натомість, тільки рік тому було запропоновано до обговорення Browser Act, якому ще до закону досить далеко. Тому, на мою думку, як максимум, на сьогодні будуть здійснені якісь косметичні PR-кроки - як от заміна якогось ключового керівника напрямку чи можливо навіть гендиректора - уже ходять чутки, що Цукерберг насправді не винен, оскільки систему роботи з партнерами випрацьовувала Шерил Сандберг.

Ну і, звичайно, Facebook додасть кілька нових функцій для управління персональною інформацією (уже додав можливість викачати всі свої дані і дізнатися, чи ваша особиста інформація потрапила до Cambridge Analytica).

Взагалі проблема більш комплексна. Facebook - не єдина компанія, яка працює з особистими даними. І в практиках Facebook немає нічого унікального - усі безкоштовні онлайн-сервіси аналізують дані і діляться ними з партнерами.

Просто тут була задіяна тема виборів у США і безсоромного впливу Росії, тому почалися такі хвилі. Але Facebook робив що робив - і закривав очі на певні речі, бо не було прецедентів, коли раніше держава за це суворо карала. По реакціях Цукерберга протягом останніх двох років чітко видно, що він сам тільки зараз зрозумів, наскільки все серйозно.

Сьогодні все гучніше лунають заклики змінити законодавство у США щодо роботи з персональними даними, адже воно не достатньо суворе і більше базується на боротьбі зі спамом, аніж іншим неправомірним використанням.

Я думаю, ми на початку ери, коли людство нарешті зрозуміє те, що багато хто і так часто повторював: що найціннішим на сьогодні активом є інформація. Особиста інформація про споживачів та громадян.

Маючи її сьогодні можна заволодіти всіма іншими активами.

poster
Підписатись на щоденну email-розсилку
матеріалів розділу Техно
Розсилка про те як технології змінють світ
Щопонеділка

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X