Свайпни для обгону. Як українські розробники створюють софт для Mercedes-Benz
Використання гаджетів за кермом — надзвичайно небезпечна річ. Автовиробники та IT-компанії знайшли рішення цієї проблеми і вже почали впроваджувати смартфон у механізми автомобіля.
«Тест-драйв Mercedes-Benz GLE» — саме цю фразу я вихопив, відкривши лист із запрошенням на один з прес-івентів в електронній пошті. Як виявилося, компанія Luxoft презентує свою автомобільну розробку під Києвом і влаштовує ознайомлювальний тест системи MBUX, якими комплектують нові моделі Mercedes-Benz.
Привабливий хід, особливо для мене, як того, хто довгий час збирав на свіжий Mercedes, але зірвався, і витратив усі заощадження на фірмову бейсболку від Audi.
З огляду на те, що в редакції НВ Техно важкий тягар покатушок на дорогих авто взяв на себе автоексперт Олексій Бондарєв, відмовитися від проведення дня, випробовуючи просунуте мультимедіа MBUX від Luxoft і Daimler AG було практично неможливо.
Представники українського офісу Automotive глобальної IT-компанії Luxoft запевняли, що автомобілі вже зараз перетворюються на гаджети, і, тому, автоконцернам не обійтися без допомоги айтішників.
Дійсно, ще 20 років тому S-клас від Mercedes-Benz був найбільш технологічним авто в світі і на ті часи машину устаткували просто космічними технологіями: безключовий доступ, масаж сидінь, голосове управління телефоном, регулювання жорсткості та висоти пневмопідвіски, датчики дощу і освітлення, парктронік і багато іншого.
Сьогодні ж, схожий набір пропонують навіть у базових комплектаціях авто середнього класу, і нічим подібним сучасного автовласника не здивувати. Найбільш технологічні машини можуть самостійно паркуватися, спілкуватися один з одним, оновлюючи дані про дорожню ситуацію в режимі реального часу, автоматично тримати смугу на шосе та зупинятися перед перешкодами, проектувати частину приладової панелі на лобове скло і навіть розпізнавати ваші особисті потреби, підлаштовуючи налаштування авто під них.
Розвиток напівпровідникових матеріалів, систем штучного інтелекту, а разом з тим і машинного навчання, дозволили вмістити кілька повноцінних комп’ютерів в салон автомобіля і стали відправною точкою для перетворення будь-якого транспорту на гаджет. Вже зараз можна не тільки керувати машиною за допомогою смартфона, але і вона сама по суті стала смартфоном.
Хто перетворює машини на гаджети?
Незважаючи на те, що ключові автомобільні концерни з Європи, США та Азії мають мільярдні інвестиції, традиційні конвеєрні методи виробництва вимагають негайної трансформації, і керівництво популярних брендів змушене вдаватися до допомоги фахівців IT-індустрії.
Тому, часто можна почути новини про те, що черговий автоконцерн поглинув невеликого виробника софта або об'єднався зі своїм конкурентом для виробництва спільної цифрової платформи.
Ну а великі IT-підприємства, включаючи Luxoft, стали підрядниками або партнерами цих концернів. Таким чином, творцями софта для преміальних моделей Mercedes-Benz є в тому числі й українські програмісти, які розробили систему MBUX.

Що таке MBUX?
«Mercedes-Benz User Experience або MBUX — це цифровий комплекс з елементами штучного інтелекту, який розуміє складні мовні команди і здатний навчатися, вдосконалюватися в процесі», — так пояснюють свій продукт менеджери українського підрозділу Automotive в Luxoft.
Сьогоднішні машини з просунутими цифровими системами буквально напхані так званими ECU або електронними блоками управління. Залежно від варіацій і складності конкретного автомобіля, таких ECU може бути від декількох десятків до декількох сотень, а загальне число рядків вихідного коду для їхньої злагодженої роботи може перевалювати за 100 млн.
Щоб об'єднати ці численні комп’ютери, машині потрібно універсальне ПО, яке дозволить просто й ефективно керувати всіма системами. Кінцевим продуктом такого ПО якраз виступає система MBUX.

Цікаво, що Mercedes-Benz вперше показала цю систему не на міжнародному автосалоні, як це прийнято в індустрії, а на виставці споживчої електроніки CES у Лас-Вегасі. Так компанія підкреслила, що їхня продукція вже зараз більше тяжіє в бік гаджетів, а не в бік застарілої залізяки з ДВС, обтягнутої шкірою нещасних тварин.
Спершу Штутгартський виробник впровадив MBUX у лінійку A-класу. Мовляв, «гарячі хетчі» — це молодіжний продукт, от нехай молодь і стане першопрохідцем-випробувачем нової технології.
Але система виявилася настільки зручною і практичною, що її одразу ж почали встановлювати в інші моделі. Наприклад, нам для ознайомлення дістався класичний лакшері-кросовер GLE.

Що вміє MBUX?
Якщо чесно — все. Тільки вдумайтеся: під великими пальцями правої та лівої руки на кермі у вас сенсорні джойстики, на центральній панелі, де в звичайних машинах встановлено важіль КПП, у вас сенсорна панель управління, а традиційну «приборку» на торпедо замінює широкий сенсорний дисплей. За таким описом уявляється щонайменше таксі Корбена Далласа, але, насправді, я поки не користувався жодною більш зручною мультимедійною системою в авто.
Так, можливо, мені, як представнику покоління Z, було дещо простіше розібратися в зрозумілих навіть немовляті інтуїтивних піктограмах і бортових налаштуваннях. І так, можливо, олдскульні автолюбителі досі хочуть бачити в нових кросоверах фізичний важіль «роздатки» і набалдашники управління клімат-контролем. Але, чорт забирай, сценаристи Того, що біжить по лезу припускали, що в 2019-му поруч з нами будуть ходити андроїди, а ми досі не можемо відпустити пластикові кнопочки на звалище історії?
Так от, MBUX може: регулювати налаштування режимів їзди і динамічні характеристики авто, персоналізувати дизайн інтерфейсу, починаючи від режимів відображення «колодязів» спідометра/тахометра і закінчуючи відтінком підсвічування в дверях і під ногами, відображати дорожню статистику використання ресурсів силової установки й інфографіку витрати палива, перевірити натяг ременів безпеки, проінструктувати вас про необхідність розминки і фізичних вправ за кермом (провести персональні розминки!), ну і ще десятки різних корисних штук, на кшталт сполучення смартфонів, управління музикою, атмосферою в салоні, навігацією
Найбільш цікаве в цьому парадайзі для тінейджера — здатність машини навчатися. Наприклад, якщо ви періодично телефонуєте кому-небудь у певний час або в певному місці по дорозі, — наступного разу машина запропонує зробити цей дзвінок автоматично, якщо ви раптом забудете.
Аналізуючи трафік, кількість проведених годин за кермом і дорожню ситуацію, система може автоматично виикати заспокійливу атмосферу з відповідною ембієнт-музикою і освітленням. Таким же чином авто самостійно буде підлаштовуватися під ваш індивідуальний стиль водіння.

Всього цього, звичайно, за пару годин знайомства з авто і системою випробувати не вдалося, але виробники софта запевняють, що це саме так. Хоча, навіть за такий короткий проміжок часу, в машині відчувається спокій, без зайвої метушні з вибором десятків конфігурацій, як це часто буває в сучасних авто.
Навіщо потрібен MBUX?
Здебільшого, зараз це просто більш досконала інформаційно-розважальна система. Нехай в сто разів зручніше і в тисячу раз красивіше за свої аналоги, але це так. З нею весело гратися і проклацати всі функції від А до Я, але, як і будь-який смартфон або планшет, вже за кілька днів для вас це стане буденністю, і перестане дивувати як вперше.
У перспективі, MBUX або її наступні покоління стануть новими органами управління авто. Ну, в тій перспективі, де на українських дорогах їздитимуть машини з автопілотом третього і четвертого покоління, а вам за кермом залишиться лише голосно сміятися з твітів Ілона Маска і свайпати по гладкому чорному дзеркалу на торпедо, обираючи нову подругу або друга в Tinder.
Поки подібні машини нам тільки обіцяють, як в Mercedes-Benz, так і в BMW, Audi, Volkswagen, Volvo і навіть в горезвісній Tesla. Проте, цифровий фундамент для автомобілів наступного покоління потрібен вже зараз, адже ще кілька років тому в кінець світу вірили охочіше, ніж в існування head-up-дисплея на лобовому склі.
MBUX — однозначно непоганий фундамент, і приємно, що до його створення доклали руку українські розробники.

матеріалів розділу Техно
Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.