Які міста підходять для ділових жінок? Блог Андрія Сівенюка

7 серпня 2018, 14:50

Зараз багато говорять про гендерну рівність і про те, з якими бар'єрами стикаються жінки на роботі, в побуті і просто в спілкуванні. Здавалося б, більше і не треба, навіщо говорити і писати ще? Але ні, все-таки треба. Хоча б тому, що проблема не вирішена, а щоб її вирішити, потрібно розуміти її природу. А щоб зрозуміти її природу, потрібно її досліджувати й аналізувати.

Нещодавно компанія Dell представила нове дослідження про жіноче підприємництво в різних регіонах світу, яке вона провела разом з аналітичною компанією IHS Markit. І я хотів би поділитися не тільки його результатами (нижче ви знайдете посилання на саме дослідження), але й інсайтами і відкриттями, які здалися мені особливо цікавими.

Відео дня

Почну з короткої передісторії про те, з чого все починалося. Ідея досліджень саме на таку тему і організація саміту саме для бізнесвумен - Dell Women Entrepreneur Network, DWEN, Summit - вперше втілилася ще в 2009 році. Якщо хто забув, то нагадаю, що це був період рецесії після кризи, що грянула в 2008 році.

Природно, компанія Dell була зацікавлена ​​в тому, щоб економіка якомога швидше подолала кризу і вийшла на зростання. Як цього домогтися? Тим більше, якщо мова про технологічну компанію? Правильно, за допомогою технологій. А ще, звичайно, підприємництва. Ми в Dell вважаємо це рушійними силами прогресу.

Але чому саме жінки потрапили в фокус? Навіщо було ділити підприємців за гендерною ознакою? Потім, що для жінок все ще залишаються бар'єри в бізнесі. Наведу приклад, щоб не бути голослівним. У 2017 році тільки 2% венчурного фінансування спрямовували на проекти, де засновниками були жінки.

Адже капітал і технології мають вирішальне значення для масштабування будь-якого бізнесу. Але доступ і до того, і до іншого ускладниться, якщо ти – жінка. Як показав якісний аналіз індексу WE Cities (найкращі міста для жіночого підприємництва) і інформація про членів мережі DWEN, багато бізнесвумен все ще не можуть скористатися інноваційними технологіями для розширення свого бізнесу, оскільки доступ до них ускладнений.

Така ситуація виглядає тим більш абсурдно, враховуючи те, що засновані жінками компанії сукупно могли б стати п'ятими в світовому ВВП, – йдеться в дослідженні IНS і Dell. Могли б, але поки що не стали, оскільки для них все ще ускладнений доступ до капіталу, до корисних зв'язків (нетворкінгу), до технологій і до інших необхідних ресурсів.

Якщо ж усунути бар'єри для жіночого підприємництва, то можна значно поліпшити економічні перспективи на локальному рівні, в невеликих містах і в мегаполісах. Про це говорить Кріс Тернер (Cris Turner), віце-президент Dell по роботі з урядовими структурами. У цьому твердженні він спирається на свій досвід і цілий ряд досліджень щодо теми.

Однак не можна сказати, що ситуація зовсім не змінюється. Навпаки, позитивні зрушення є. Так, у 2017 році показники жіночого підприємництва в світі виросли на 13%, і розширюється представленість жінок у державному і приватному секторах в різних регіонах світу. На цей позитив вказує Карен Квінтос (Karen Quintos), виконавчий віце-президент Dell і керівник з роботи з клієнтами.

Однак ще багато що належить зробити на рівні керівництва країн, міст і самого суспільства. Гендерні стереотипи все ще дуже сильні в суспільствах з патріархальним укладом, де ініціативні жінки сприймаються негативно. На жаль, частково це стосується й українського суспільства.

Але, повторюся, не все так погано, є приводи для оптимізму і позитивні приклади міст, де жіноче підприємництво розвивається у відносно сприятливому середовищі. Такі міста були відібрані під час досліджень Dell, що проводилися протягом останніх шести років. Провідні міста світу з бізнес-клімату для жінок – всього 50 – були ранжовані за п'ятьма важливими характеристиками: капіталу, технології, таланту, культури і ринків. Загальний рейтинг заснований на 72 показниках, 45 з яких (тобто майже дві третини) мають гендерний компонент.

Отже, рейтинг провідних 50 міст світу для жіночого підприємництва виглядає так:

Нижче я наведу ті самі інсайти і відкриття, які мене зацікавили:

Недостатньо бути сильним тільки в одній області. Потрібно шукати баланс між створенням і підтримкою сприятливого операційного середовища і заохоченням жінок-підприємців.

Майже у всіх містах помітно зросла кількість публікацій про успішних жінок-підприємців або про ділових жінок, що справило свій позитивний вплив на виправлення гендерного перекосу.

Район Сан-Франциско (Кремнієва долина), другий в загальному заліку, не став навіть п'ятим в рейтингу гендерної культури.

Припускаю, що це стало наслідком культу братства – bro culture – в технологічній галузі. Цей перекіс можна було б усунути, якщо збільшити і поліпшити інвестування у вивчення дівчатками дисциплін STEM (математика, природничі науки, технології).

Ряд міст, які не вважаються центрами для розвитку підприємництва, такі як Торонто, Париж і Сідней, на диво добре проявили себе, якщо дивитися на них крізь призму гендерного питання. Всі три міста мають сильні сприятливі характеристики: дружньою до підприємниць політикою і широким впровадженням моделей, гідних наслідування.

Із загальної кількості міст зі 100 можливих балів лідер рейтингу – Нью-Йорк – набрав лише 62,9 балів. Це свідчить про те, що потрібно ще багато зробити для вирівнювання гендерного перекосу, і підтверджує необхідність такого роду досліджень та інформаційно-просвітницької роботи для всіх, хто визначає і впливає на політику міста в сфері бізнесу.

Гвадалахара посіла 3-е місце за критерієм ринкової вартості та 11-е місце – за вартістю технології. Цей мексиканське місто могло б використовувати свої сильні сторони, щоб і далі поліпшувати свої позиції.

Ліма посіла найнижчу позицію за критерієм "Капітал". Однак доступ до ринків там на гарному рівні (13-е місце), і там чимало талановитих людей (43-є).

У той же час Делі (49-е місце в загальному заліку), де ринок третій за обсягом у нашому рейтингу, і де низька вартість технологій (2-е місце), за критерієм талантів – остання, 50-а, позиція.

Варшава посілла 3-є місце в категорії «Уміння і досвід жінок», проте стала лише 27-ю в категорії «Доступ до кваліфікованого персоналу». Столиця Польщі могла б використовувати свої високі позиції за критерієм вартості технологій у справі залучення талантів і розширення свого ринку (33-є місце), для того щоб спростити для жінок вихід на ринок (зараз за цим показником Варшава знаходиться на 48-му місці).

Прикро, що міст України поки що немає в цьому рейтингу. Нам ще далеко навіть до Варшави. Але це зовсім не привід опускати руки.

Навпаки, приклад цього міста і самої Польщі, з якою Україна починала свій шлях до ринкової економіки будучи на порівнянних позиціях, ще раз наочно демонструє, як багато чого можна досягти завдяки підприємництву і технологіям.

Автор: Андрій Сівенюк, маркетинг-менеджер DELL EMC в Північно-Східній Європі.

poster
Підписатись на щоденну email-розсилку
матеріалів розділу Техно
Розсилка про те як технології змінють світ
Щопонеділка

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X