Як Україні потрапити у вищу IT-лігу. Блог Андрія Пастушка

5 лютого 2018, 07:06
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

В умовах стрімкого сучасного світу сировинна економіка стає вкрай невигідною для держави. Сьогодні, маючи у своєму активі приголомшливі 17,4 млн робочого населення, Україна забезпечує дохідну частину бюджету лише у $39,8 млрд.

Найбільший з платників податків в Україні – група Метінвест із 91 тис. працівників, має дохід у $9,3 млрд. Для розуміння наших позицій у загальній картині світу достатньо порівняти наведені цифри хоча б з показниками компанії Apple, де за минулий рік 115 тис. працівників забезпечили дохід у $215,6 млрд. Хай це порівняння не є до кінця справедливим, проте змушує задуматися.

Відео дня

Чи все так погано складається для будь-якої сировинної економіки? Дивлячись, у якому напрямку рухатись. Наприклад, Китай, який вважають найбільшою сировинною економікою планети, донедавна мав 31 із 161 стартапів, які перетнули межу капіталізації у $1 млрд. Тобто навіть гіганти з точки зору наявних людських та матеріальних ресурсів воліють диверсифікуватися та зміщувати акценти в напрямку продуктової економіки та сервісів з високою доданою вартістю.

Product management як необхідний компонент

Доступ до дешевої робочої сили більше не є конкурентною перевагою, принаймні в IT. Замість цього, замовники очікують більшої автоматизації та підвищення ефективності за рахунок сучасних технологій та комплексних ІТ-рішень. Географічний фактор, який раніше відігравав провідну роль в аутсорсингу, поступово нівелюється. Неважливо, звідки походить сервіс-провайдер, головне – його гнучкість, кваліфікація, відповідальність та здатність вчасно спрямовувати інновації на вирішення бізнес-проблем клієнта. Завдяки цьому тренду аутсорсери, які не можуть забезпечити підтримку повного циклу життя продукту, вже починають втрачати позиції.

Чому клієнт довіряє створення продукту зовнішній компанії?

Сьогодні клієнти довіряють аутсорсинговим компаніям дедалі більше етапів з циклу життя продукту. Нова сервісна модель має цілу низку переваг. Перш за все, це так звана концепція "One-Stop Shop", коли робота зі створення продукту максимально зосереджена в одному місці і клієнту не потрібно витрачати час на пошуки додаткових експертів, налагодження комунікацій тощо. Крім того, нова модель передбачає більш ефективне використання ресурсів, як фінансових, так і людських, допомагає команді клієнта фокусуватися на інших стратегічних аспектах бізнесу. Важливою перевагою співпраці з аутсорсинговим партнером також є великий досвід, гнучкість, масштабованість, індустріальна й технологічна експертиза.

Частка product management’у в нових замовленнях ІТ-компаній, що працюють в Україні, постійно збільшується. Наприклад, у SoftServe це вже близько 15% із тенденцією до зростання. Клієнти свідомо переходять від стратегії staff augmentation до моделей, більш орієнтованих на результат.

Від імплементації – до повного циклу

Еволюція імплементаційного аутсорсу відбулася не за одну ніч - на це знадобилося близько 20 років, декілька тисяч ефективних проектів та сотні клієнтів, які довірились нам. У SoftServe модель взаємодії з клієнтами поступово трансформувалася від традиційного аутсорсу, коли ми тільки допомагали будувати продукт, до ідентифікації проблеми та максимально ефективного її вирішення. Наразі основним є принцип think-iterate-deliver, який дозволяє залучати клієнта на кожному етапі – від розробки дизайну до створення готового рішення. На етапі think працюють product manager, UX, architect та business analyst, які визначають проблему чи можливості та окреслюють рішення. На етапі iterate опрацьовуються різні варіанти рішень та прототипів для визначення найбільш ефективного з них. На стадії deliver відбувається вже безпосередньо розробка рішення під керівництвом project manager, який слідкує за перебігом проекту відповідно до вимог.

У новій моделі роль аутсорсингової компанії змінюється: від отримання чіткого завдання від клієнта на розробку певного продукту ми перейшли до безпосередньої участі в окресленні та визначенні того, яким цей продукт має бути. Щоб робити це максимально ефективно, компанія повинна мати добре розвинену технологічну, софтверну та індустріальну експертизи.

Простір продукту – наступний крок для індустрії IT-аутсорсингу України

Можливість працювати протягом усього циклу створення продукту, а не тільки імплементації, сьогодні є одним з найбільш критичних факторів у контексті конкурентоздатності на ринку IT-послуг. Кількісна потреба у фахівцях з product management у світі постійно зростає. Клієнти дедалі більше зацікавлені у сервісній моделі співпраці з ІТ-партнерами. І якщо українські ІТ-компанії не зможуть запропонувати свою компетенцію у сфері product management – зможуть інші.

Не маючи можливості конкурувати з Індією, Китаєм чи країнами Південної Америки за кількісними показниками, ми все ж можемо змагатися з ними та рештою світу за якістю і результативністю. Україна має для цього усі передумови. У нас надзвичайно потужна технічна та інженерна школи. В Україні працює велика кількість висококваліфікованих фахівців з потужним технологічним та софтверним досвідом. За кількістю сертифікованих технічних спеціалістів ми посідаємо третє місце у світі. Чого нам не вистачає для стрімкого розвитку product management – це індустріальної експертизи та методологій у веденні проектного менеджменту. Галузі необхідно сфокусуватися саме а розвитку цих компетенцій у найближчі роки.

Для аутсорсингової індустрії України перехід до продуктової моделі – стратегічне завдання. Компанії, які не зможуть надавати high-value сервіси і забезпечувати повний цикл розробки продукту, скоро почнуть втрачати ринкові позиції. Ті ж з них, що переорієнтуються на сервісну модель співпраці та сформують експертизу product management, допоможуть країні суттєво наростити вагу ІТ-сектору за рахунок впровадження комплексних рішень з високою доданою вартістю. Саме така модель може закласти міцний фундамент для успішних продуктів, створених на наших теренах, та допоможе розширити продуктову складову економіки України.

poster
Підписатись на щоденну email-розсилку
матеріалів розділу Техно
Розсилка про те як технології змінють світ
Щопонеділка

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X