Як правильно почати діджиталізувати свій бізнес. Блог Ірини Андрющенко

12 червня 2018, 14:08

Як перейти від несистемної діджіталізаціі бізнесу до створення нової споживчої цінності або навіть нової моделі бізнесу шляхом діджіталізаціі.

Західне інформаційне поле рясніє темою діджиталізації бізнесу - рівень охоплення цифровою трансформацією, які сектори прогресують, за рахунок яких технологій це реалізується, яка відмітка індексу досягнута різними країнами.

Відео дня

І велика відмінність між нами не тільки в тому, що ми відстаємо у загальнонаціональній цифровізації, незважаючи на безліч висококласних IT-фахівців всередині країни. Але і в тому, що оцінкою діджіталізаціі українського бізнесу не займається ніхто, що ми виявили з великим подивом. Принаймні, у відкритих джерелах я не знайшла даних.

Хоча саме з оцінки починаються системні процеси змін.

Тому в цьому році профільний комітет Всеукраїнської рекламної коаліції, Digital Developers Committee (DCC) починають дослідження діджіталізаціі маркетингу українських компаній.

Компанії приходять до нас з різними технологічними запитами, часто не бачачи за деревами лісу, тобто - комплексної картини, діджиталізації.

Не маючи даних для порівняння, компанії йдуть в темряві, не розуміють, на якому рівні їх діджитальні активи зараз щодо середнього на ринку, що потрібно нарощувати терміново, щоб наздогнати конкурентів, які зміни будуть конкурентною перевагою і унікальною пропозицією завтра. Хоча ефект від кожного кроку буде більше, якщо знати свою дорожню карту, чому рух саме по цій дорозі і чого очікувати в дорозі.

Складові діджиталізації

Діджиталізація робить цілі реально досяжними, налагоджуючи інструментарій, і дає власнику бізнесу зосередитися на реально важливому.

Цей процес трансформацій складається з трьох частин: стратегії, діджіталізаціі маркетингу і автоматизації операційних процесів.

Головна відповідальність керівника - це стратегія. Вона починається з вбудовування діджіталізаціі в стратегію розвитку бізнесу в цілому. Бізнеси, де налагоджена автоматизація, з оцифруванням зони росту (тобто там, де відбувається спілкування з клієнтами та продажі), можуть різко вирватися вперед, часто на порядок випереджаючи неавтоматизованих побратимів.

Бізнеси, де налагоджена автоматизація, з оцифруванням зони росту (тобто там, де відбувається спілкування з клієнтами та продажі), можуть різко вирватися вперед

Але на жаль, ми все ще спостерігаємо у ТОПів компаній туманне розуміння, як діджиталізація допомагає бізнесу і позначається на ефективності. Не дивно - у вітчизняному інфополі дуже мало конкретики про результати цифровізації. Тому ми прагнемо систематизувати її.

Серед іншого, власників охоплює помилковий страх, що автоматизація - це перебудова, занадто складно, співробітники підприємства не впораються з софтом, новим підходом до роботи.

Тому наступний крок - перебудова під цифру бізнес-процесів. Це важливо. Якщо торгові представники заповнюють маршрутні листи в блокнотах, то інтернет речей тут безсилий. Потрібно буде прийняти рішення про інвестиції, включно з покупкою ПО, оновлення техніки та навчання співробітників.

І, нарешті, до стратегії відноситься розвиток в компанії діджитального мислення в цілому. Розкажіть співробітникам, як цифра полегшує їм життя, втаємничте в agile-філософію, не лайте за проби і помилки.

Діджиталізацію маркетингу курують керівники маркетингу і продажів. Вона містить в собі:

  • сайт компанії і її брендів;
  • CRM-систему;
  • продажі через інтернет (як присутність на маркетплейсах, так і власний онлайн-магазин);
  • систему збору, зберігання і аналізу даних;
  • пошукову оптимізацію;
  • прямі діджитал-комунікації;
  • рекламу в інтернеті через посередників;
  • інтеграцію з соціальними мережами;
  • діджиталізацію ціноутворення;
  • централізовану систему управління маркетингом;
  • обробку великих даних, застосування штучного інтелекту для створення персоналізованого діджитал-досвіду бренду.

Діджиталізація операційних процесів включає:

  • оцифровку документообігу;
  • установку ERP-системи;
  • IoT у виробництві;
  • діджиталізацію управління складом, логістики, фінансової системи, управління персоналом, тендерних закупівель.

Все починається з оцінки

Методологія, яка застосовується в світі для оцінки Digitalization Index, приблизно однакова: створюється шкала цифрового прогресу від, умовно, паперових облікових книг до Big Data & Advanced Analytics, і визначається, що у компанії з цього є. На виході отримуємо оцінку цифрової зрілості компанії. Коли вона поєднується зі шкалою цифрового прогресу, то стає ясно, на який наступний рівень переходити.

Ми проаналізували оцінки діджіталізаціі Accenture, BCG, PwC, Aragon Research Dell, Forrester і виділили чотири типи компаній за ступенем діджиталізації: Новачок, Початківець, Спеціаліст і Лідер.

Новачок діджиталізує свій бізнес несистемно. Рішення приймаються імпульсно, частіше з подачі IT-відділу. Компанія не знає, навіщо їй потрібна діджиталізація.

Початківець визнає необхідність діджиталізаціі. Керівництво впроваджує вже існуючі рішення. Займаються діджиталізацією в основному топи за напрямами. Такі компанії характеризуються шахтним мисленням: кожен департамент робить своє, інтеграції немає. Велика частина цифрових ініціатив Початківця спрямована на споживача.

Спеціаліст змінює свою бізнес-модель під загальну діджиталізацію навколишнього світу. Відбувається інтеграція окремих ініціатив в єдину систему. Можливі прориви, деякі цифрові ідеї дають відчутну бізнес-цінність. Але процес відбувається з подоланням доцифрової культури більшості співробітників компанії.

Лідер створює на основі цифровізації нову споживчу цінність і нові бізнес-моделі. Він не тільки розвиває наскрізну цифрову екосистему всередині, але й укладає контракти з зовнішніми інноваторами. За рахунок діджиталізаціі Лідер отримує явну конкурентну перевагу і задає новий розвиток всієї галузі.

Навіть якщо зараз ви не готові запустити комплексну діджиталізацію бізнесу, визначте вашу дорожню карту. Почніть з оцінки, дізнайтеся в якій точці А ви знаходитеся і де ви щодо конкурентів вашого сегмента бізнесу. Задайте кілька найбільш актуальних для вашого бізнесу цілей діджиталізації маркетингу і рухайтесь у вашому темпі.

Кастомна стратегія діджиталізаці, що підходить саме вашому бізнесу, дасть вам розуміння, як використовувати пряму оффлайн/онлайн рекламу, власні майданчики і сторінки в Facebook, канали на Youtube, свої каталоги в інтернет-магазинах і маркетплейсах тощо. Для збору даних про своїх клієнтів, настроювання регулярного спілкування, побудови лояльності і регулярних продажів, а також для успішної роботи.

Дорогу здолає той, хто йде, головне не збитися з правильного шляху. Через новизну і комплексність діджіталізація може лякати. Просто почніть, з малого. І ви побачите, що це не так складно і дорого, як може здатися на перший погляд.

Автор: Ірина Андрющенко, співзасновник IT-компанії з діджіталізаціі маркетингу D2

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X