5 речей, що сповільнюють розвиток ринку електромобілів в Україні. Блог Дмитра Вiльчинського

2 серпня 2018, 11:53

В Україні активно росте кількість «зелених» автомобілів. Першопроходьці встановлюють різноманітні зарядні станції для електрокарів, бізнес замислюється над комерційними пропозиціями для власників таких авто. Однак ці явища носять розрізнений характер, а держава тільки почала робити перші кроки у цьому напрямку. Що ж заважає ринку електромобілів в Україні розвиватися швидше?

 

Одна с головних відмінностей електрокару від авто з двигуном внутрішнього згоряння для користувача – це менший запас ходу на одній зарядці. Тому наявність інфраструктури є критичною для подальшого розвитку ринку. Незважаючи на масову появу зарядних станцій, їхньої кількісті все ще недостатньо для комфортної подорожі країною. Якщо у великих містах, а саме у Києві, Одесі та Львові з цим краще, то у регіонах ситуація історично складніша. Підживити своє безпаливне авто можна здебільшого лише на трасах. За словами Schneider Electric, для нормальної експлуатації на кожні три-чотири електромобілі потрібна одна зарядна станція, а кількість електромобілів в Україні продовжує рости. У січні-червні продажі електромобілів підвищилися у 1,5 рази - до 1,9 тис. одиниць у порівнянні з аналогічним періодом 2017 року. Зарядки просто не встигають за тими, кого вони мають заряджати.

Відео дня

В українському уряді обговорюють ідею пристосування усіх паркінгів в Україні для електромобілів до 2030 року. Наступного року планують оснастити зарядними станціями для електрокарів 5% усіх стоянок та місць для паркування. І планується це зробити, насамперед, за кошти бізнесу. Однак ще 4 роки тому місцева влада Києва ухвалила концепцію збільшення зарядного обладнання для електрокарів, але у ній не прописали чітких зобов'язань для бізнесу. Тому сама наявність таких ініціатив – це позитивний знак, проте важливіше хто це має робити та у які часові проміжки.

Швидкісних зарядних станцій ще менше

Навіть якщо просто збільшити кількість зарядок для електромобілів, це не означатиме зняття усіх перешкод розвитку інфраструктури. Необхідна для авто електроенергія значно дешевша за паливо для двигунів внутрішнього згоряння, однак розраховуватися власникам електрокарів доводиться часом. Повна зарядка найпопулярнішого «зеленого» авто в Україні Nissan Leaf може сягати 6-8 годин. Якщо ставити електрокар на живлення на ніч, то це цілком зручно для щоденного використання. Проте як бути, якщо є потреба або бажання відвідати інші міста в межах країни?

У цих випадках доцільніше використовувати швидкісні зарядні станції, які знижують час підживлення у 2-3 рази. Наприклад, той самий Nissan Leaf заряджається на 80% за 40 хвилин. Цього часу вдосталь, аби пообідати паралельно з вашим авто. Проблема лише у тому, що таких станцій в Україні критично мало, а тому простіше не використовувати свій електромобіль для довгих поїздок, аніж невиправдано витрачати час у дорозі.

Державна підтримка: перші кроки лише перші

Зі змінами у законодавстві Україна дійсно стала на шлях створення сприятливих умов для розповсюдження електрокарів. З першого січня 2018 було скасовано сплату акцизу та податку на додану вартість (ПДВ) при ввезенні нових і вживаних електромобілів. Це очікувані кроки від держави, однак вони – лише початок, який має перетворитися на стратегію з розвитку інфраструктури для електротранспорту. Україна може скористатися досвідом інших країн у цьому питанні та, проаналізувавши їхні дії, вивести вірну формулу для себе.

У 2017 світ спостерігав за нетривіальними та сміливими рішеннями на рівні держав та локальних органів врядування, пов'язаними з екологічною кризою, що невпинно насувається. Уряди Сполученого Королівства, Франції, Норвегії та Нідерландів анонсували плани щодо повної заборони бензинових та дизельних авто до 2040 року. Китайська влада активно проводить дослідження щодо розробки графіку призупинення виробництва та продажу традиційних авто. Наші західні сусіди, Польща, планують низку проактивних дій для підтримки електромобілів. Наприклад національний Транспортний фонд має намір фінансово підтримувати виробників електричних авто та будувати інфраструктуру зарядних мереж. Не зважаючи на те, що кількість електрокарів сприяє появі нових зарядних станцій та розвитку пов’язаного з цим бізнесу, активна підтримка держави є чи не основною з невід’ємних складових успішного впровадження електричних авто.

Програмне забезпечення не на службі у користувачів

Приклад інших країн згідно звіту «Глобальні перспективи електричних транспортних засобів 2017 року» демонструє, що інфраструктурні проблеми близькі навіть країнам з найбільшим відсотком проникнення електричних авто на ринку. Ба більше, поведінка власників електромобілів суттєво відрізняється від водіїв традиційних засобів пересування: найчастіше вони заряджають свої автомобілі вдома або на роботі. При цьому практично не користуються незалежними зарядними станціями, і найбільш поширеною причиною є складнощі з їх фізичною доступністю. Чи означає це, що їх просто мало?

У США, згідно з дослідженням Green Car Reports, користувачі вважають, що наявне програмне забезпечення зарядних систем є далеким від ідеалу: найчастіше нарікання стосуються системи онлайн-пошуку таких станцій, оскільки вони не завжди містять актуальну інформацію. І хоча в США існує більш ніж 17 000 зарядних станцій, які мають приблизно 47 000 зарядних шнурів, водій, прямуючи до пункту зарядки, не має точних даних щодо вартості заряду, чи буде в наявності вільний зарядний пристрій, який його режим роботи тощо. Отже, програмне забезпечення – ще одна важлива складова успішної трансформації автомобільної екосистеми.

В Україні ситуація схожа. Поширенню станцій зарядки електрокарів заважає відсутність зручної, інтуїтивно зрозумілої системи керування та обліку пристроїв. Недивно, що це провокує певні складнощі з підключенням пристрою на зарядку і значну кількість зайвих маніпуляцій, наприклад, телефонний дзвінок у колл-центр, аби розпочати зарядку. Потрібна зручна система, що не просто відповідатиме на запити користувача, а й зможе комунікувати з ним – наприклад, повідомити, коли вже час закінчувати пити каву, бо зарядний процес завершується.

Як рахувати електроенергію та гроші

Відсутність уніфікованої системи для користування зарядними станціями приносить незручності не лише водіям «зелених» авто. З іншого боку цього ринку існують власники зарядних станцій, які констатують складнощі з обліком спожитої кількості електроенергії, виставленням рахунків та отриманням оплати від споживачів. І це, звичайно, стримує розвиток ринку, навіть не зважаючи на те, що браку потенційних інвесторів, охочих встановити станції перед кафе, офісом чи торговельним центром, немає.

Для вирішення цієї проблеми Україна цілком може скористатися своїми досягненнями у сфері IT. Наприклад, вже сьогодні представники імпортера електрокарів та однієї з IT-компаній України працюють над створенням зрозумілої, якісної та конфігурабельної білінгової системи, яка у перспективі вирішить усі нагальні проблеми поширення зарядних станцій. Завдання такої системи – спростити доступ до зарядки споживачам та зробити процес контрольованим для власників пристроїв. Ключова ідея цього проекту – допомогти і бізнесу, і користувачам електромобілів.

Наразі в Україні близько 400 зарядних станцій, на які можна встановити це програмне забезпечення та 3500 водіїв, які є потенційними користувачами цієї системи. Такий проект - це можливість створити програмне забезпечення для зарядних станцій, націлена на розвиток ринку прибуткових інфраструктурних рішень. Безкоштовні зарядні станції просто не можуть бути масовим явищем для стрімкого переходу країни на інноваційний транспорт. За електроенергію треба платити – чи напряму, чи за рахунок покупок у ресторанах чи торгівельних центрах, дотичних до безкоштовних станцій зарядки. Динамічний старт інфраструктури для електромобілів можливий лише за умови, що це буде вигідно як бізнесу, так і споживачам – власникам електрокарів. Програмне рішення дозволить це зробити у зручний спосіб.

Автор - Дмитро Вильчинский, Luxoft, Energy & Utilities Director

Показати ще новини
Радіо НВ
X