3 речі, які змінить автономне керування, та до чого тут Україна. Блог Віталія Нужного

30 серпня 2018, 09:03

Відео з автопілотом Tesla набирають мільйони переглядів на YouTube, а водії автомобілів преміум-сегменту вже звикли до паралельного паркування натискуванням двох кнопок. Все це - провісники автономного керування, до якого впевнено рухається людство. Чи зможе Україна зробити внесок до автомобільного майбутнього?

Відео дня

Парадигма користування автомобілем

Нові технології впливають на наше життя, а проривні інновації змінюють парадигму користування звичними речами. Так було з ліфтами та мобільними, так відбуватиметься й з автономним керуванням. І справа тут не тільки в тому, чи крутите ви зосереджено кермо, чи відпочиваєте. Як і мобільні телефони, "самокеровані" авто впливають на ваш спосіб життя, на ваші заняття, на ваш розклад на день.

Наприклад, зараз активно точаться розмови про переїзд все більшої кількості людей, які дістаються до роботи чи розваг на авто, жити за місто. Аргумент "проти" для водіїв – вони витрачатимуть години тільки на дорогу "дім-робота-дім", що, будемо відверті, вже відбувається при частих ремонтах шляхів, наприклад, у столиці.

Із автономними авто можливість не керувати автомобілем під час поїздки дарує ті самі години водію на сон, роботу чи розваги

Однак із автономними авто можливість не керувати автомобілем під час поїздки дарує ті самі години водію на сон, роботу чи розваги. А тому час в дорозі не марнується, залишаючи людині лише правильно спланувати свій розклад. Незалежно від того, це 20 хвилин чи дві години.

Над питанням "чим зайнятися у дорозі?" вже працює багатомільярдна розважальна індустрія. Наприклад, "Ernst&Young" у своєму звіті передбачає, що потокові розваги (аудіо, відео) в авто лише в США зможуть принести додаткові 20 млрд доларів США доходу для відеоіндустрії. Провідні IT-компанії світу працюють пліч-о-пліч з автовиробниками над створенням кращих інформаційно-розважальних систем.

Автономне керування насправді ближче, ніж ми думаємо. Адаптивний круїз-контроль вже став звичним для водіїв. А це – перший рівень автономності. Другий – це паралельне паркування та адаптивний круїз-контроль, що веде машину автотрасою та змінює швидкість залежно від відстані до інших авто та положення автомобіля на трасі.

Популярний автопілот Tesla – це вже третій рівень, де ви все ще мусите бути готовим перехопити керування у авто. Якщо на четвертому рівні автономності автомобіль, що самостійно везе водія містом, ще має кермо аби переключитись на нього за потреби, то п’ятий рівень його не потребує зовсім. Фактично всі провідні автовиробники планують впровадити четвертий рівень до 2021-2023 року.

Логістика

Якщо на п’ятому рівні автономності автомобілю не потрібен той, хто керує, що це змінить у видах діяльності, де водій – головний учасник? Як приклад, візьмемо далекобійників у США, де ця професія є популярною.

"Неминуче витиснення роботами людства" відкладається

По-перше, вантажівка не матиме кабіни – автовиробники розроблятимуть платформи з колесами та двигуном. Це вплине на ціну логістики, адже необхідність в зарплаті знижується в рази. Звичайно, керувати цими потоками авто мають люди – оператори логістичних компаній, тому "неминуче витиснення роботами людства" відкладається.

По-друге, існує обмеження на час, який водій може проводити за кермом. З економічної точки зору, автономна вантажівка з 20-22 годинами ходу на добу заміняє двох водіїв.

По-третє, витрати місцевих бюджетів та держави на дороги знизяться, адже тепер задіяти автошляхи рівномірно можна і вдень, і вночі. І останнє, але не менш важливе – вплив на роздрібну торгівлю.

"Вантажівки не мають їздити напівпорожніми", тому час відправлення деяких товарів затримується, а в деякі невеликі міста доходить із серйозною затримкою. Автономні ж "траки" можуть мати багато варіацій тієї само платформи, що дозволить виконувати доставку до міст і селищ значно швидше.

Економіка спільного споживання

Стрімкий розвиток компаній на кшталт AirBnB чи BlaBlaCar довів – shared economy успішно працює. Ця соціоекономічна система, яка заснована на спільному користуванні людськими та фізичними ресурсами, зараз активно застосовується і в автомобільному напрямку: ми замовляємо Uber або Lyft за кордоном, шукаємо той самий BlaBlaCar, аби потрапити в інше місто.

Одним з нових рішень пересування містом в контексті shared economy, яке принесуть автономні автомобілі, стануть сервіси самокерованих автівок спільного використання. Ця бізнес-модель поєднає використання безпілотних транспортних засобів з економікою спільного користування та дозволить значного зменшити кількість автомобілів і місць для паркування у місті.

Користувачі цього сервісу не матимуть власного авто, а тільки підписку на користування цим транспортом. Якщо потрібно поїхати кудись, достатньо запустити мобільний застосунок та визначити місцезнаходження. Далі інтелектуальна система знайде найближчий доступний автономний автомобіль для користувача, який і підхопить його.

Якщо ж викликів мало й попит на поїздки невеликий, самокеровані автівки автоматично паркуються на стоянках за межами міста. Це має звільнити місця для стоянки в місті для інших водіїв.

У такий спосіб автономні авто дозволяють зменшити кількість транспорту у самому місті та оптимізувати собівартість переміщення

У такий спосіб автономні авто дозволяють зменшити кількість транспорту у самому місті та оптимізувати собівартість переміщення: вибір маршруту на основі даних, що постійно оновлюються, оптимальне використання пального або електроенергії в електрокарах за сталої швидкості потоку.

Шанс для України

Новітні технології, самокеровані автомобілі та розумні магістралі – це все чудово. Але із жартами про вітчизняні дороги можна публікувати багатотомні видання, а автономне керування навіть 2 рівня ще викликає здивування у споживачів.

Ми багато говоримо про стрімкий ріст IT-сектору в Україні, його внесок до економіки та вплив на ВВП, однак до чого тут авто? Окрім стартапів, розробок у фінансових, енергетичних секторах та багатьох інших, Україна може запропонувати світові свої IT-рішення для автомобільної галузі.

В Одесі та Києві у різних компаніях в цьому напрямку вже успішно працює та впроваджує свої розробки не одна тисяча інженерів. Це системи навігації, обробки даних, інформаційно-розважальні системи – все те, що прискорює розвиток галузі та робить ближчими ті рівні автономного керування, про які ще вчора можна було писати у розділі "фантастика".

Провідні автомобільні виробники виділяють на це багатомільярдні інвестиції, адже п’ятий рівень автономного водіння планується впровадити за 3-5 роки. Для безпілотних авто в економіці спільного споживання має бути створена система для підрахунку та контролю сплат, а також мобільні додатки для користувачів. Чому б їх не створити українцям? В автомобільній галузі в Україні вже працюють більше 2000 інженерів-програмістів.

Розробками українських IT-спеціалістів вже користуються мільйони водіїв у світі

Розробками українських IT-спеціалістів вже користуються мільйони водіїв у світі, а з компаніями у сфері інформаційних технологій працюють провідні автовиробники Європи та США. Доволі просто здогадатися, де з’являться перші автономні авто, чи не правда? Не маючи власних потужних автомобільних брендів, IT-експертиза, якій довіряють, – це хороший шанс для України стати потужним гравцем на автомобільному ринку.

Автор колонки – Віталій Нужний, директор напрямку Automotive в Luxoft Україна

poster
Підписатись на щоденну email-розсилку
матеріалів розділу Техно
Розсилка про те як технології змінють світ
Щопонеділка

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X