Перелом мозку. Що таке хмарний геймінг і чому він назавжди змінить ігрову індустрію

8 серпня 2018, 07:02

Уявіть собі світ, в якому ви можете запустити GTA 5 або Witcher 3 на своєму смартфоні. Ви приходите до кафе, замовляєте каву з десертом, дістаєте телефон і зникаєте на половину дня. Під вечір кава охолола, а офіціант кладе рахунок на стіл, ввічливо натякаючи, що заклад зачиняється. Ви кладете смартфон в кишеню і задоволений йдете додому.

Звучить як рекламний ролик або мрія геймера, який хоче грати в улюблений тайтл де завгодно. Зараз, щоб пограти, нам потрібна консоль або потужний PC, і такий сюжет звучить футуристично. У той же час сучасні ігрові компанії перестали мріяти про це і почали діяти. Сьогодні ви дізнаєтеся про технологію, яка може змінити ігрову індустрію — хмарний геймінг.

Відео дня

Перший млинець завжди глевкий

Перші ігрові сервіси з хмарними обчисленнями з’явилися лише десять років тому. Почалося все з Kalydo, який почали розробляти в 2006, а в 2008 випустили в бета-тест. Спочатку бібліотека ігор була маленькою, але незабаром сервіс почав укладати контракти з видавцями і отримувати більше новинок.

Працював сервіс за цікавою технологією. Спочатку користувач завантажував код для запуску гри, що дозволяло розпочати якомога швидше. Надалі сервіс завантажував інші ресурси, але обчислення проводив на своїх серверах. Kalydo навіть міг передбачати поведінки гравця, і довантажувати ті дані, які необхідні в конкретній ситуації. Примітно, що сервіс все ще живий, але змінив ім'я на Utomik.

У 2010 відбувся реліз Gaikai, який трохи відрізнявся від конкурента. По-перше, компанія позиціонувала Gaikai як сервіс для новачків в ігровій індустрії. Ці люди тільки знайомляться з іграми і не готові купувати консолі або потужні PC. По-друге, Gaikai був менш вимогливим до мережі і вимагав тільки 1.5 Мбіт/с. Прожив сервіс не довго і в 2012 продався Sony, яка незабаром купила ще один сервіс хмарного геймінгу.

У тому ж 2009 індустрія дізнається про OnLive. Гравці більше не завантажували додаткові ресурси, а просто заходили на сайт або в додаток і починали гру. Так, головна особливість OnLive — можливість грати на смартфоні. Прямо як в сюжеті, який я описував на початку.

Реліз OnLive відбувся в червні 2010 і став таким собі Steam, але без необхідності завантажувати ігри. Зайшовши на сайт або в додаток, гравець оибирав потрібну гру, купував її і відразу починав грати без додаткових завантажень. Сервіс навіть не вимагав фізичний геймпад для смартфонів, виводячи на екран віртуальне управління.

У листопаді компанія показала OnLive Game System, ТВ-консоль, яка була фізичним втіленням сервісу. Користувач так само підключався до серверів, де запускалася гра, але тепер зображення виводилося на телевізор, а в комплекті давали геймпад. Пізніше «розумні телевізори» також отримали додаток, і приставка стала не потрібна.

Можна подумати, що OnLive процвітав, але в 2012 компанія оголосила себе банкрутом і передала права, щоб позбавиться кредитів. У 2014 OnLive відроджується з попелу, але в 2015 Sony викуповує всі патенти і сервіс знову вмирає.

PlayStation Now

Sony не дарма купила ці сервіси, адже в 2015 Sony компанія випускає PlayStation Now. Вперше за історію ігрових хмарних сервісів, за розробку взялася велика компанія. Спочатку Now був доступний на PS4, PS Vita, телевізорах, а також смартфонах і планшетах. Тепер же сервіс працює тільки на PS4 і PC.

Принцип відтворення ігор залишився той самий: користувач купує підписку, запускає гру на віддаленому сервері, грає. Відмінно, що на слабкому PC тепер можна запускати вимогливі ігри, але навіщо цей сервіс підтримує PlayStation 4? Справа в тому, що фанати Sony давно просили зворотну сумісність з PS3, але консоль була апаратно несумісна з PS4. Ось тут на сцену виходить PlayStation Now.

За $20 Sony відкриває бібліотеку з ігор для PS2 і PS3. Притому, проекти досить цікаві. Серед них The Last of US, трилогія Uncharted і так далі. Навіть парочка ексклюзивів PS4 зазирнула. Сервіс, до речі, досі працює, але тільки на території США і Японії. Перед покупкою підписки, гравцям дають тижневий пробний період, щоб оцінити технологію.

GeForce NOW

Найбільший конкурент PS Now — GeForce NOW від NVIDIA. Прототип цієї технології з’явився з виходом портативної приставки NVIDIA Shield. Консоль запускала android-ігри, вміла транслювати зображення з PC, а також підключатися до GeForce NOW.

Згодом сервіс еволюціонував. Тепер NVIDIA не просто запускає для вас гру на своїх серверах, а виділяє цілий комп’ютер. Користувач купує підписку і отримує доступ до потужного віртуального PC. Там він заходить в Steam, Uplay або Battlenet і грає у власні ігри. Таким чином бібліотека ігор обмежується списком проектів, що вийшли, а не власником сервісу.

На жаль, GeForce NOW ще знаходиться на стадії бета-тестування, але жителі Північної Америки і Європи можуть до нього приєднатися. Грати можна на PC або пристроях сімейства Shield, включаючи портативну консоль, планшет і ТБ-приставку. До того ж перший місяць використання GeForce NOW безкоштовний.

Liquidsky

За схожим принципом працює і Liquidsky. Сервіс також дає вам віртуальний ігровий комп’ютер, на якому ви запускаєте гри. Перевага сервісу в тому, що грати в хмарі можна на будь-якому пристрої з Android або Windows. У Liquidsky користувач купує час використання, як в старих комп’ютерних клубах. Поки ви граєте або просто запускаєте важкі програми на віртуальному PC, у вас витрачаються Skycredits. За хвилину користування у вас знімають один такий «кредит».

Головні проблеми

Виробники придумали новий підхід до поширення ігор, але проблеми залишилися старими. Наприклад, сервіси хмарного геймінгу все ще не підходять для хардкорних геймерів. Для них важлива швидкість відгуку і стабільна частота кадрів. У тих же онлайн шутерах навіть секунда зволікання може коштувати гравцеві перемоги.

Швидкість відгуку залежить від якості інтернету. Якщо він повільний, то гравець буде відчувати дискомфорт. Казуальних геймерам, які вирішили побігати в GTA 5, це не критично, але бувалі гравці відразу бачать недобре. Зараз сервіси потребують від 5 Мбіт/с, але така швидкість є далеко не скрізь.

В Україні і країнах СНД відмінний інтернет, але швидку мобільну мережу ви зловите тільки у великих містах. Навіть в передмісті Києва бувають проблеми з 3G, що вже говорити про інших. В інших країнах ситуація така ж. Так що висока швидкість з'єднання, вище 5 Мбіт/с, — привілей великих міст і домашнього інтернету.

Поганий інтернет впливає на відгук гри, а також графіку. Якщо сервісу не вистачає швидкості для передачі зображення в 1080p, то він знижує дозвіл до 720р, і так далі. До того ж погана мережа створює артефакти і розриви картинки, що негативно впливає на ігровий досвід.

Xbox Scarlett Cloud

Виробники не дурні, знають про проблему і намагаються її вирішити. Ті ж Sony і NVIDIA просто ставлять більше серверів, але, схоже, що у Microsoft є ідея трохи краще. Нещодавно в мережі з’явилися чутки про Scarlett Cloud, консоль наступного покоління Xbox. Офіційних підтверджень немає, але, за чутками, Microsoft випустить дві консолі: звичайну і «хмарну».

Scarlett Cloud буде слабкіше «старшої моделі», адже всі обчислення відбуваються на віддалених серверах. Все ж інженери додадуть їй власних «мізків» і пам’ять для зберігання файлів. Потужність Scarlett буде використовуватися для прийому і обробки сигналу, виведення зображення, а також відстеження натискань. Щоб уникнути проблем із затримкою, консоль буде завантажувати додаткові матеріали, і обробляти гру одночасно з сервером. Для цього Scarlett і знадобляться додаткові «мізки».

Найімовірніше, геймери будуть платити за користування сервісом і підписку а-ля Xbox Gamepass. Вона дає повний доступ до бібліотеки старих ігор, а також новинок. Подивившись на фінансові звіти Sony і Microsoft, ви побачите, що компанії заробляють на продажі ігор і сервісів, а не залізі. Так що така система підходить гравцям і самій компанії. Перші отримують дешеву альтернативу, а другі - грошики.

Над подібною консоллю працює і Google. Ідею пристрою описують так: «Уявіть, що від The ​​Witcher 3 вас відділяє лише одна вкладка в Google Chrome». За словами журналіста Kotaku Джейсона Шрейера, приставку назвуть Yeti, і це буде стрімінговий майданчик, як той же PlayStation Now.

За тими ж чутками, Google хоче вмонтувати в приставку власні сервіси, наприклад, YouTube Gaming. Ось застрягли ви на рівні і збираєтеся діставати телефон, щоб дивитися проходження на YouTube. Yeti запропонує відкрити сайт поверх гри, щоб не відриватися від процесу.

Google навіть на E3 2018 приїздила, щоб вербувати розробників, які, до речі, скептично до цього ставляться. Справа в тому, що компанія зачастила з такими проектами, але кидає їх на півдорозі.

П’ять копійок аналітиків

На думку аналітиків з Crystal Market Research, хмарний геймінг розвивається завдяки смартфонам. Гаджети спрощують доступ до ігор, що робить їх цікавими для більшої аудиторії. До того ж на популярність хмарного геймінгу впливають ігри на багато користувачів.

У той же час гравці не поспішають переходити на хмарні обчислення. Вся справа в новизні і недовірі до технології. Також сервіси все ще залишаються невідомими для загального кола користувачів, які не вважають себе геймерами. Перші спроби впровадити ігри в маси зробила Sony, коли додала PlayStation Now в телевізори. За рік цю можливість прибрали, що вказує на провал експерименту.

Не думаю, що хмарний геймінг замінить сучасний. У співтоваристві гравців все ще існує культ заліза. Геймери люблять консолі, копатися в залізі PC, колекціонувати фізичні копії гри і так далі. У той же час це заділ на майбутнє, де хмарний геймінг зробить відеоігри доступніше, і буде співіснувати з «класичним».

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X