SEOшникам стане простіше. Законодавство ЄС зобов’язало Google та Meta оприлюднити алгоритми — що це означає і як відреагували компанії

13 травня, 16:51
ЄС контролюватиме діяльність великих технологічних компаній (Фото:buchachon_photo/depositphotos)

ЄС контролюватиме діяльність великих технологічних компаній (Фото:buchachon_photo/depositphotos)

Угоди між Європейським парламентом та країнами ЄС згідно із Законом про цифрові послуги нарешті досягнуто. Набравши чинності через кілька місяців, цей закон може докорінно вплинути на роботу найбільших онлайн-платформ.

Закон про цифрові послуги (Digital Services Act, DSA) — це нормативно-правовий акт, який регулює ринок цифрових послуг у ЄС. Погодження цього документа тривало з грудня 2020 року та проходило у кілька етапів. Спочатку було внесено пропозицію, а 25 березня 2022 року було досягнуто політичної угоди згідно із Законом про цифрові ринки. А нещодавно — за Законом про цифрові послуги.

Відео дня

Цей закон безпосередньо регулює роботу інтернет-гігантів на зразок Google та Meta. Відповідно до його положень, ресурси, чия відвідуваність на місяць становить понад 10% населення ЄС, регулюватимуться особливим чином через свій значний вплив на аудиторію.

Серед компаній, що підпадають під дію закону, будуть маркетплейси, соціальні мережі, магазини додатків та пошукові системи.

DSA містить безліч положень контролю за діяльністю великих платформ, серед яких спеціальні позначки для контенту, що викликає довіру, можливість заперечувати рішення модераторів майданчиків для їх користувачів, а також вимога прозорості алгоритмів видачі в пошуку та рекомендаціях.

Здійснювати контроль за виконанням закону буде Комісія з внутрішнього ринку ЄС. Попри те, що закон ще не почав діяти, перші кроки щодо його впровадження вже вжито. Так, глава Комісії Тьєррі Бретон провів зустріч з Ілоном Маском. Її метою було приведення роботи соціальної мережі Twitter у відповідність до DSA.

Бретон є одним із найбільших ентузіастів нового законодавства. «З DSA час, коли великі онлайн-платформи поводяться так, ніби вони „надто великі, щоб про них піклуватися“, добігає кінця», — заявляв він.

Ідея прозорості алгоритмів — одна з основних цілей закону. «Платформи мають бути прозорими щодо своїх рішень з модерації контенту, запобігати поширенню небезпечної дезінформації та уникати пропозиції небезпечних продуктів на торгових майданчиках», — каже Маргрет Вестагер, Європейський комісар з питань конкуренції.

Водночас деякі фахівці вже сумніваються в тому, що DSA піде на користь великому онлайн-бізнесу.

Так, віцепрезидент у зв’язках із громадськістю Google Каран Бхатіа ще минулого року висловлював побоювання про збиток компанії через нове законодавство.

«Вони завадять глобальним технологічним компаніям, таким як Google, створювати інноваційні цифрові інструменти, і це завадить європейським підприємствам відновити свою діяльність після пандемії», — писав він.

Втім, згодом Google змирився з неминучістю і розпочав співпрацю з ЄС за його правилами. Компанія опублікувала Посібник з оптимізації реклами у повній відповідності до пункту про прозорість алгоритмів.

Загалом вихід із ринку ЄС через нове законодавство був би досить непослідовним рішенням, вважає Даніель Кастро, віцепрезидент Фонду інформаційних технологій та інновацій. Ці норми навряд чи надто сильно вплинуть на інтернет, вони не надто обтяжливі для компаній, а крім того, цілком відповідають принципам захисту прав людини. Навіть якщо це суперечить інтересам офіційних органів. Так, наприклад, Закон про цифрові послуги регулює можливості застосування штучного інтелекту для розпізнавання облич, оскільки використання особистих даних користувачів без їхнього відома не відповідає духу закону в ЄС.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Втім, цілком імовірно, що вимоги закону могли б бути жорсткішими. Apple, Amazon, Google, Meta, Spotify, за даними дослідницької групи corporateeurope.org, лише торік витратили близько 27 млн євро на лобіювання своїх інтересів при ухваленні закону.

Згідно зі звітом, найбільшу зацікавленість платформи виявили у питанні обробки даних для таргетованої реклами та кількох пунктів щодо конфіденційності особистої інформації. Втім, ці пункти все одно увійшли до остаточної редакції Закону про цифрові послуги.

Показати ще новини
Радіо НВ
X