З доходом в $150 і в 70 років. Як навчитися бути стартапером безкоштовно

IT-індустрія

17 липня 2018, 20:02

З доходом в $150 і в 70 років. Як навчитися бути стартапером безкоштовно

З доходом в $150 і в 70 років. Як навчитися бути стартапером безкоштовно  - фото

Фото: pixabay.com

Стартап на мільярд доларів - мрія багатьох підприємців світу

Засновник безкоштовної онлайн-школи для підприємців Russol вирішив довести, що кожен може стати стартапером та знайти кошти на свою ідею, незалежно від освіти, походження і віку. НВ дізналося у Ярцева, як йому вдалося організувати безкоштовні курси для всіх з волонтерами рівня топ-менеджерів.

Стартап на мільярд доларів – мрія багатьох підприємців світу. Але якщо в розвинених країнах такі ще зустрічаються час від часу, то в наших краях – ні. Проте, основним джерелом експертизи, досвіду і натхнення для наших стартаперів виступають ті самі єдинороги або великі успішні IT-компанії, які розвивалися в іншому середовищі, з іншими фінансовими можливостями і екосистемою.

«А як починати, якщо дуже хочеться, а всіх доходів – $150 на місяць?», – запитав один із слухачів курсу Russol про підприємництво в коментарях під відео.

Юрій Ярцев, засновник проекту, задумався – дійсно, і як можна порівнювати і як показати звичайній людині, що вона теж може, незалежно від того, 20 їй років, 50 або 70, створити щось своє. І запросив прочитати лекцію про створення свого проекту Володимира Шахиджаняна.

Шахиджанян – психолог і журналіст за освітою, 1940-го року народження, автор програми «Соло на клавіатурі», яка хоч і створювалася під Windows 95 багато років тому, але має підтримку аж до Windows 7 (і Linux теж підтримується). Він – приклад того, як можна заснувати свою справу в поважному віці і не маючи за спиною великого капіталу.

Крім Шахиджаняна лекції для Russol читали й інші підприємці з Росії і України, яким вдалося створити проект з нуля без власного великого стартового бюджету. Ярцев вважає, що такі знання потрібно поширювати безоплатно і запрошує в якості спікерів в тому числі засновників соціальних проектів.

«Історії про те, як заробити $100 млн – не про нас»

Біографія Ярцева видає в ньому людини діяльну. З початку 2000-х пропрацював 5 років в Google, де займався проектами Adsense і Adwords, та й з SEO знайомий не з чуток, звідти ж.

«Пізніше прийшло розуміння, що потрібно не тільки брати, але й давати», – каже він. Так з'явилася ідея створити безкоштовний курс з програмування. Також безкоштовно займався навчанням SEO і проводив англомовні мітапи, щоб підняти рівень знання мови серед тих, хто хотів би займатися IT або підприємництвом.

З українських експертів для Russol читали лекції Максим Плахтій, CEO Karabas, Євген Іванов, співзасновник і CEO Jollylook, Влад Тисленко CEO Concepter. Фото: Russol

Ярцева надихнули курси на Y Combinator. «Контент, який вони надають, чудовий, але він англійською, а тут його багато хто не знає», – подумав він і зібрав команду з 30 волонтерів, щоб переводити лекції стартап-школи.

«Ми перекладали Яна Кума, засновника Whataspp, Алана Кея, який був з числа тих, хто розробив перший ПК, і робили титри російською. Зробили спільний проект з Rusbase і перевели 400 сторінок і 15 відео, це більше ніж 20 годин відео з титрами», – згадує Ярцев.

Але історії, в яких мовиться «наша компанія крута, минулого року ми заробили 100 млн доларів», – це взагалі не про нас, пояснює засновник Russol. На його думку, це відлякує звичайних людей від підприємництва. У їхній картині світу виникає ситуація, в якій людина просто почала щось робити, і у неї вийшло, і гроші відразу є. Так він почав шукати підприємців з більш близького середовища і записувати лекції з ними, своя сорочка ближче до тіла.

З весни 2017 року Russol запустили безкоштовні онлайн-курси з підприємництва. Це цикл публічних безкоштовних лекцій, де виступають успішні підприємці та розглядаються цілком конкретні проблеми, які виникають у стартаперів – від перевірки ідеї і взаємодії із засобами масової інформації.

Ярцев вважає поширення знань безкоштовно своїм головним завданням. Каже, що люди, які бояться щось робити, повинні побачити, що це нормально, що не помиляється той, хто взагалі нічого не робить, а шлях до успіху завжди лежить через низку помилок

«Ми робимо онлайн-трансляції, конспекти, відео. Зараз ще будемо експериментувати з короткими відео, адже ми проаналізували, що дивитися ролики по годині люди не готові. Готові по 10-15 хвилин», – каже засновник проекту.

Восени стартує третій набір. За словами Ярцева, в першому набралася аудиторія в 1 200 глядачів, у другому – 3 000, очних відвідувачів – 1 000. Близько 10-15% відвідувачів – з України. Основна аудиторія – це все ж таки Росія, крім того, є глядачі з Білорусії, Казахстану.

Крім відео на Youtube є можливість відвідати офлайнові заходи.

Також Russol проводить лекції в різних містах, в основному в Росії, але спікери виступали і в Києві в iHub.

Як запустити проект за $250

Проект повністю волонтерський. За словами Ярцева, на запуск першого набору пішло $250, більша частина грошей – на розшифровку лекцій, але в загальному завжди знаходяться волонтери. В організації було задіяно 70 осіб, включаючи власників майданчиків.

Потім до Russol звернувся фонд і запропонував купити обладнання – камери, штативи, флешки, на це пішло ще $1 000.

Деякі з успішних людей, які бажають взяти на себе витрати на транспорт і читати лекції безкоштовно, хоча є і ті, хто відмовляється. У деяких випадках майданчики, що запрошують експертів, оплачують їм проїзд зі свого бюджету.

Лекції Russol проходять в різних містах. Фото: Russol

За два набори курсу на ньому виступило понад 50 спікерів. З українських експертів для Russol читали лекції Максим Плахтій, CEO квиткового сервісу Karabas, Євген Іванов, співзасновник і CEO Jollylook (проект фотоапарата з картону, який зібрав на Kickstarter $400 тис.), Влад Тисленко CEO Concepter, в планах - Ольга Кудієнко, засновник фонду Tabletochki.

Крім лекцій є ще майстер-класи та можливість експертного «прокачування». Ярцев згадує, що одного разу вони проводили конкурс пітчів, щоб навчити слухачів спілкуванню з потенційними інвесторами. Один з відвідувачів прямо на конкурсі отримав близько $4 000 на свій проект. А один з стартапів, який був слухачем курсів, виграв на конкурсі $10 000 доларів, були і випадки отримання призів.

Хоча для засновника Russol на даний момент основним критерієм оцінки є кількість переглядів курсів на ресурсах, де вони розміщені, і глибина переглядів на Youtube. «Не кожному дано стати підприємцем, але саме глибина показує, скільки було зацікавлених людей», – каже Ярцев.

До речі, проектом він займається також на волонтерських засадах, в той час як постійна робота пов'язана з автоматизацією ЖКГ. Звідти – кошти на життя і на проект, коли в них є потреба.


ТОП 3

Компанії/Ринки

Вчора, 10:39

thumb img
Американський інвестор купує українського розробника онлайн-казино
2087
IT-індустрія

Вчора, 09:05

thumb img
Пропало все. Соціальна мережа MySpace втратила дані користувачів за 12 років
1236
IT-індустрія

Вчора, 11:04

thumb img
Тихцем. Dropbox вводить обмеження для безкоштовних акаунтів
1206

Вибір редакції

Ігри

Вчора, 21:02

thumb img
Гра року. Усе, що відомо про Mortal Kombat 11
Food&Drink

Сьогодні, 07:52

thumb img
Ягідними місцями. П'ять нових ресторанів Києва, які варто відвідати
Політика

Вчора, 11:48

thumb img
У президенти не заради Коломойського: про що Зеленський розповів бізнесу

Приєднуйтесь до нашого каналу в Telegram

Найцікавіші статті та добірка важливих новин щовечора

Підписатися