Знову Буча. Яндекс формує потрібний Кремлю інформаційний простір на шкоду здоровому глузду

2 червня 2022, 11:25
Яндекс подає користувачам переважно те, що вигідно Путіну (Фото:interfax)

Яндекс подає користувачам переважно те, що вигідно Путіну (Фото:interfax)

Після початку війни Росії проти України інформаційний простір РФ став гранично закритим і цензурованим. Яндекс не відстає від тренду, показуючи вигідний владі контент за такими гарячими запитами, як Буча.

На першій сторінці видачі в Яндекс можна спостерігати лише те, що потрібно Кремлю. Керівництво компанії неодноразово скаржилося, що їм доводиться налаштовувати алгоритми пошуку під т.зв. «білий список», в якому є лише схвалені владою сайти.

Відео дня

«У нас майже 20 тисяч людей у компанії, більшість закінчили технічний університет, пишуть код та мріють, щоб їх не чіпали. Ніхто не хоче лізти в політику, усі хочуть займатися IT, усі скандали через новини на „морді“ оловній сторінці - ред.) дістали вже», — скаржився виданню Meduza співробітник Яндекса. Проте фахівці компанії продовжують працювати над формуванням громадської думки згідно з путінським порядком.

Найяскравішим прикладом цього став скандал із Бучею. Користувачі мережі були обурені тим, що на запит Буча Яндекс видає фото довоєнного міста — квітучого та зеленого. Водночас Google надавав більш релевантну інформацію, видаючи знімки розгромлених росіянами вулиць.

Трагедія у Бучі —це знакове явище в історії війни. Після деокупації Київщини Україна оприлюднила наслідки «руського міру» на своїй території. Звинувачення у бік росіян були підкріплені численними показаннями свідків і супутниковими знімками — але російська пропаганда не залишає спроб вивернути ситуацію на свою користь. Популярні ведучі та політики РФ часто звинувачують у різанині ЗСУ, транслюючи свою думку за допомогою федерального телебачення, радіо та інтернет-ресурсів.

яндекс
Фото: яндекс

За запитом Буча на першій позиції у видачі Яндекс йде стаття із Вільної енциклопедії про значення слова «буча». Це досить дивно, якщо згадати, що результати пошуку повинні формуватися з урахуванням релевантності запиту і при цьому мають значення пов’язані слова. Так, вводячи в рядку пошуку Google слово Буча, користувач побачить статтю у Вікі та новини на цю тему — просто тому, що більшість користувачів у цей момент цікавиться містом та подіями в ньому, а зовсім не «шумним переполохом, метушнею, корінною водою в яроводді».

На другому місці розташувалася ще одна стаття Вікіпедії, цього разу про місто. Але вона перекладена з англійської мови, що дивує, бо існує російськомовний матеріал із подібним змістом.

На третьому місці у видачі стоїть посилання на пост на ресурсі Pikabu. Він називається «Буча: проблеми, підробки та обман української пропаганди⁠⁠», і, очевидно, саме заголовок став причиною того, чому низькорейтинговий контент розважального співтовариства піднявся так високо у видачі.

Слідом за пропагандистським постом йде матеріал одіозного видання «Царгород ТБ», яке прославилося тим, що його засновник Костянтин Малофєєв потрапив під західні санкції ще до того, як у нього з’явилася можливість транслювати свої ідеї на широку публіку.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

У цій статті трагедія Бучі називається інсценуванням, українська влада — неонацистами, чия основна мета «обнулити Росію як державу». Решта теж за методичкою — навколо вороги, яким не дає спокою те, що росіяни — «за правду і справедливість».

Балансуючи на межі технологій та політики, Яндекс примудряється формувати потрібний владі інформаційний простір. Але робота під постійним наглядом Великого Брата не може тривати довго. Так, за даними, що є в ЗМІ, біля двох тисяч співробітників компанії вже поїхали з Росії. Крім того, нещодавно там сталася серія гучних звільнень — роботи втратили, серед інших, кілька десятків західних фахівців.

Все це не може не зашкодити роботі компанії. Їй уже довелося відмовитись від частини своїх активів, що пов’язано з проблемами фінансування та тиском влади. А також, мабуть, кадровим голодом, що росте, з боку російських айтішників, які масово їдуть за кордон.

Yandex NV вже боїться інвестувати в російську компанію. І будувати прогнози на майбутнє, до речі, також.

Показати ще новини
Радіо NV
X