Xiaomi та Huawei не в захваті. Як західні санкції проти Росії вдарили по китайських компаніях

10 березня, 19:37
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке
Huawei не поспішає займати російський ринок, що звільнився. (Фото:ChinaImages/depositphotos)

Huawei не поспішає займати російський ринок, що звільнився. (Фото:ChinaImages/depositphotos)

Найбільші китайські виробники смартфонів скорочують постачання в Росію через обвал рубля і західні санкції, незважаючи на тиск з боку Пекіна, який бажає підтримати диктатора Путіна після вторгнення в Україну.

Найбільше постраждали гіганти Huawei та Xiaomi, що показує, наскільки сильно особисті стосунки Путіна та Сі Цзінь Піна пошкодили китайським компаніям. Санкції також заважають бізнесу з Піднебесної використати можливості, створені виходом західних корпорацій із Росії.

Відео дня

За словами джерел Financial Times, що знайомі з ситуацією, постачання провідних китайських виробників смартфонів Xiaomi, Oppo та Huawei скоротилося як мінімум удвічі з початку війни, самі бренди поки що не коментують ситуацію.

«Відкрито оголошувати про припинення продажів на російському ринку, як Apple і Samsung, політично неправильно», — сказав один з колишніх керівників Xiaomi, маючи на увазі підтримку Москви Пекіном. «Але з позиції бізнесу є сенс залишатися осторонь і дивитися, що буде далі».

При цьому два британські директори Huawei пішли у відставку з ради директорів у середу. Huawei підтвердила дії Ендрю Кана та Кена Оліси на тлі повідомлень про те, що пара звільнилася через те, що китайський телекомунікаційний гігант не виступив із публічною критикою російського вторгнення.

Китайські фабрики, що виробляють усе, від смартфонів до кондиціонерів, останніми роками сильно розраховували на Росію як ринок, і тому міцно закріпилися в країні з населенням 140 мільйонів людей. Двостороння торгівля минулого року досягла рекордного рівня 146 мільярдів доларів, при цьому на Китай припадало близько 14% всього російського імпорту.

За кілька днів після нападу Росії на Україну західні компанії почали розривати зв’язки з Москвою, зокрема BP, Apple, Nike та Netflix.

Але значне падіння курсу рубля після вторгнення також утруднило для китайських компаній продаж своєї продукції Росії без збитків. Їм треба підвищувати ціну продажу товарів у рублях, щоб компенсувати обмінний курс, але це складно з огляду на погіршення стану економіки.

«Вам потрібно щодня встановлювати нову ціну, щоб уникнути збитків», — сказав Іван Лам, гонконгський аналітик консалтингової компанії Counterpoint Research.

Лам додав, що багато російських дистриб’юторів смартфонів перестали розміщувати нові замовлення у китайських виробників через курсові ризики.

«Наразі дуже ризиковано працювати в Росії», — сказав один із колишніх керівників Huawei, який працював у Москві.

На думку експертів, ризик запровадження вторинних санкцій проти Китаю також мав зрости в міру затягування війни, особливо якщо США вважають, що Пекін значно підриває зусилля щодо покарання Росії.

Пекін «дуже серйозно думав про потенційні витрати, пов’язані з залученням у конфронтацію з Росією», незважаючи на те, що «вважав більшість обмежень, введених США та їх союзниками, незаконними», сказав Ендрю Гілхольм, керівник відділу аналізу Китаю в консалтинговій компанії Control Risks.

Колишній керівник Xiaomi сказав, що національна технологічна галузь очікує, що наслідки санкцій США щодо Росії, зрештою, будуть такими ж серйозними, якщо не більш серйозними, ніж дії США проти Ірану.

«Багато товарів американського виробництва, включаючи навіть дрібні деталі, можуть бути заборонені до відправки в Росію, а порушення правил може призвести до чергового інциденту з Мен Ваньчжоу», — сказав виконавчий директор, маючи на увазі фінансового директора Huawei, яка була затримана в Канаді. звинувачення в тому, що вона ввела банки в оману, змусивши їх порушити санкції проти Ірану.

Чжан Кай, шанхайський юрист East&Concord Partners, який консультував китайські компанії щодо їх операцій у Росії, сказав, що він отримав потік запитів щодо нових санкцій.

«Санкції, пов’язані з Росією, все ще не дуже зрозумілі, і багато залежить від правозастосування, щодо якого уряд США має велику свободу дій», — сказав він.

Закриття британського ринку для Huawei також наголошує на високих репутаційних ставках китайських компаній через нездатність Пекіна засудити війну Путіна. Незважаючи на сильну міжнародну опозицію війні, Сі Цзінь Пін відмовився засудити Путіна за вторгнення. Натомість Китай пообіцяв «нормальні» ділові та торговельні зв’язки з Росією. Китайські бренди не йшли з Росії масово.

Фелікс Будро, керуючий директор Sustainable Market Strategies, інвестиційної дослідницької групи ESG, попередив, що керуючі активами можуть дедалі частіше застосовувати «географічні критерії вилучення інвестицій» до інвестицій у Китаї та Росії, як вони це зробили для компаній, що займаються паливом та зброєю.

Great Wall Motor і Geely, два найбільші автовиробники Китаю, заявили, що не планують негайно припиняти свою діяльність у Росії, що свідчить про те, що деякі китайські групи зберігають довгострокові амбіції на ринку, незважаючи на посилення умов ведення бізнесу.

«Іноземні бренди заповнюють цей вакуум, але російські споживачі, ймовірно, вже не в змозі купувати китайські товари», — сказав Ту Ле, керуючий директор Sino Auto Insights.

Політики оцінюють, як можна фінансувати китайсько-російську торгівлю після того, як Захід запровадив санкції проти російського центрального банку та виключив Росію з міжнародної платіжної системи Swift. Хоча Пекін багато років рекламував Cips, платіжну систему, засновану на юанях, як заміну доларовому Swift, прогрес був повільним.

Багато китайських компаній повідомляють про популярність платежів у юанях серед їхніх російських клієнтів, але скаржаться на проблеми.

«Через сплеск попиту на відкриття рахунку в юанях у московському відділенні Bank of China, потрібно не менше двох тижнів», — сказав Джон Джин, менеджер компанії з виробництва іграшок з Хуейчжоу, що працює з російськими клієнтами.

Керівник Wuhan Zoncare Bio-medical Electronics Co, виробника медичного обладнання, сказав, що багато російських клієнтів скасували свої замовлення, оскільки заборона Swift ускладнила для них платежі в доларах або євро. Більшість російських банків не здійснювали платежі в юанях або не мала достатньої кількості китайської валюти.

«Ми вважаємо, що російський ринок має великий потенціал, і країна потребуватиме китайських товарів більше, ніж будь-коли після війни», — сказав він. «Але поки ми почекаємо кращого часу для в'їзду до країни».

poster
Підписатись на щоденну email-розсилку
матеріалів розділу Техно
Розсилка про те як технології змінють світ
Щопонеділка

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X