Великий пшик. Шість проектів найбільших IT-компаній, які обернулися провалом

30 травня 2018, 20:02

Нещодавно стало відомо, що стартап головного розробника Android Енді Рубіна Essential на межі провалу, незважаючи на те, що гіківська аудиторія дуже чекала його смартфон. НВ зібрало кілька прикладів таких великих провалів і проаналізувало їхні причини.

Великі корпорації не перестають працювати над новими проектами та продуктами, щоб розширюватися, зміцнюватися і максимізувати прибуток. Але далеко не завжди компанії, успішні в одному продукті або кількох, здатні показати світу щось цікаве в інших галузях. Часом проекти-помилки обходяться у круглі суми, і корпорації водночас не поспішають відмовлятися від своїх мертвонароджених дітей.

Відео дня

Останніми роками встигли промахнутися практично всі гіганти. У Apple не вийшло з колонкою, Microsoft кілька разів не вдалося проявити себе на ринку смартфонів, Nokia через одне хибне рішення (яку ОС вибрати після Symbian) у принципі пішла з ринку, Facebook вже одного разу встиг невдало вийти в "залізячний" бізнес і скоро, ймовірно, буде другий раз.

Але все це доволі відомі історії. НВ зібрало кілька не менш масштабних, але менш очевидних прикладів.

Мессенджер Veon

Запуск власного месенджера оператором Київстар (точніше хед-офісом) експерти в Україні оцінили досить скептично. Зрозуміло і цікаво те, що він уміє (приблизно як всемогутній WeChat у Китаї), але сумнівно, що злетить. Ринок перенасичений пропозиціями і чогось революційно нового VEON не пропонує.

Крім України платформа для спілкування, яку керівництво охарактеризувало як стартап всередині корпорації (мовляв, не злетить, так ми нічого і не втратимо), запустилася в кількох інших країнах.

Як мінімум в Україні і Росії запуск супроводжувався великою медійною активністю та офлайновими заходами. Однак з часом згадки про Veon вичерпалися як у нашій країні, так і в сусідній. А в російському виданні «Секрет фирмы» з'явилася новина про те, що гендиректор «Вимпелкому» (входить до групи компаній VEON) Василь Лацанич оголосив, що очікування від месенджера зазнали краху і його чекає перезапуск. Низки функцій, як було уточнено пізніше.

За даними компанії, аудиторія, яка хоч раз заходила в VEON у РФ становить 800 000 користувачів, скільки з них активних – не уточнюється. Загалом абонентська база оператора налічує 58,2 млн осіб. А месенджером можна користуватися незалежно від оператора.

Гучних заяв керівництва щодо успіхів або закриття VEON поки не було. Але мовчання в контексті нового продукту свідчить тільки про одне – хвалитися нічим, і корпорація або і далі продовжить спалювати гроші на підтримку неуспішного продукту, або відмовиться від нього.

Essential Phone

Хоча в межах цієї публікації ми розглядаємо насамперед корпорації, Essential Phone також лягає в концепцію великого провалу. Його творець трудився у великій корпорації Google і міг мати хоча би приблизні уявлення про потреби аудиторії.

У червні 2017 року провідний розробник ОС Android Енді Рубін оголосив про створення власного смартфона на цій операційній системі.

Essential Phone вражав ціною (не в гарному сенсі цього слова, модель коштувала у США $699), камерою, дизайном і вирізом на екрані. Тут він з'явився раніше, ніж в iPhone (X-модель вийшла тільки у вересні). Смартфон був закутий у витончений корпус з титану, позбавлений логотипу.

Як новина, так і сам пристрій привернули велику увагу з боку гіківської аудиторії. Правда, гаманцем за Essential Phone проголосувало не так вже й багато користувачів – менше, ніж за смартфони Nokia. Чи то зірки стали не так, то чи Pixel і Nokia завадили. Чи то Рубін недооцінив витрати на маркетинг, дистрибуцію, логістику, сервіс та інші речі, без яких смартфони не можуть існувати.

Нещодавно з публікації Bloomberg стало відомо, що Рубін відмовився від ідеї випустити Essential Phone 2 і шукає покупців для свого стартапу.

Windows Phone

Про помилки Microsoft на ринку мобільних пристроїв можна написати цілий підручник (але у нас поки є тільки стаття на цю тему). З чуток, ледь поховавши свій попередній мобільний проект разом з колишнім гігантом ринку телефонів Nokia, компанія знову взялася за створення власного смартфона.

Мобільна операційна з'явилася на ринку, коли iOS і Android були ще зовсім молодими. І хоча дитя Microsoft і поступалося конкурентам, при належному розумінні ринку у компанії ще були шанси їх наздогнати і перегнати. Але в Microsoft пішли своїм шляхом. Сторонні розробники не могли кастомізувати ОС, додатків під неї було мало, можливості – мізерні. Якщо бюджетний сегмент переважно вигравав у тоді ще зовсім плачевних недорогих Android-смартфонів якістю, швидкодією, автономністю і загальними враженнями, то в топовому смартфони на Windows Phone вже не змогли витримати конкуренції. Незважаючи на старання і досвід Nokia, які, загалом, додавали пристроям шарму і цінних можливостей.

Ймовірно, якби Microsoft, яка згодом і купила Nokia, не була такою великою і багатою компанією, вона б раніше оцінила безперспективність свого продукту. Особливої драматичності ситуації додавало те, що на кожному проданому смартфоні компанія почала втрачати більше грошей, ніж заробляти. У підсумку кілька років тому проект все-таки закрили, а остаточно згорнули всю підтримку у 2017-му.

Google Plus

Google можна назвати рекордсменом за кількістю похованих соціальних платформ. Хто згадає сьогодні Google Wave, Google Buzz, Allo тощо? Поки тримається тільки Google Plus – соціальна мережа, де є велика кількість користувачів і майже ні душі (крім регулярних публікацій самої компанії).

Робота над Google Plus почалася у 2010 році, коли Facebook був уже досить популярний. Компанія на той момент переживала, що соцмережа Цукерберга її вб'є (хоча тоді, за тих можливостей Facebook це складно було передбачити, але на те вони й візіонери, щоб розуміти, до чого все йде, сьогодні інтереси двох гігантів багато в чому стикаються).

На проект було кинуто рекордну кількість сил усередині корпорації. Його презентували у вересні 2011 року.

На відміну від конкурента, Google одразу запропонувала визначати, кому буде видно ту чи іншу публікацію. Google підвищувала в ранжируванні сторінки, де є автори з акаунтом, прив'язаним до соцмережі. Акаунт у соцмережі аж до 2015 року був обов'язковим, щоб прив'язати його до інших Google-сервісів. Але все це не допомогло зробити соцмережу популярною.

На початок 2012 року кількість користувачів у Google Plus становила 90 млн осіб. Але, як пише TechCrunch, їхня активність поступово знижувалася. У вересні того самого року компанія відзвітувала про 400 млн користувачів і зростанні щомісячної активності. Хоча в публікації Mashable від 2015 року йдеться, що незважаючи на швидке зростання аудиторії (підігріте силою бренду Google) метрики відвідуваності з самого початку залишала бажати кращого, але Google пропустила це повз увагу.

Samsung ChatOn

Компанія Samsung сьогодні у масового споживача асоціюється передусім з першокласними Android-смартфонами. Але до успіху вона йшла довго і з ґулями. Зокрема, Samsung інвестувала у власний софт, і ті продукти, які самі собою не злітали, намагалася активно просувати іншими інструментами.

Одним з таких невдалих проектів став месенджер ChatOn. Чому ми згадали саме його? Причина проста – додаток з'явився на зорі мобільних месенджерів, по суті, якась необхідність у них була (мобільний Skype, наприклад, так і не став сильним продуктом, а Viber і WhatsApp у ті часи якщо й були, то тільки в задумі або на самому початку шляху).

Але незважаючи на маркетингові бюджети, поширення смартфонів Samsung і вакуум на ринку, компанії не тільки не вдалося зробити месенджер масовим, вона навіть не змогла швидко розпізнати проблему і вирішити чи закрити. Можна припустити, що у Samsung просто не було розуміння, що потрібно аудиторії і що це за продукт. Компанія, найімовірніше, зробила його в піку Apple, у якій був свій і успішніший месенджер для спілкування між власниками iPhone – iMessage.

ChatOn проіснував з 2011 до 2015 року. До середини життєвого циклу месенджер набрав 100 млн користувачів, незважаючи на підтримку 62 мов і доступність фактично по всьому світу.

Google Glass

На відміну від інших учасників цієї добірки, окуляри доповненої реальності Google Glass частенько потрапляють в добірки невдах. Про проект багато й активно говорили ще до запуску, але фактично довести окуляри до пуття у Google не змогли.

Загалом, можна говорити про те, що ні користувачі, ні галузь ще у принципі не готові до таких рішень. У сенсі, доповнена і віртуальна реальність знайшли застосування в корпоративному сегменті (Google Glass, до речі, теж, нещодавно західні ЗМІ писали, що окуляри використовують для проведення хірургічних операцій), але в житті городити город електроніки на обличчі заради незрозумілих бонусів користувачам немає часу.

Крім того, Google Glass порушував питання приватності – адже оточуючі не давали власникам гарнітури себе фотографувати, знімати на відео, аналізувати тощо. Та й за ціною компанія не постояла. $1 500 на старті для комерційних користувачів може і не багато, але для приватних осіб точно занадто в перерахунку на користь від покупки.

Як наслідок, Google Glass закрили у 2015 році. Від компанії очікують, що рано чи пізно вона перевипустить окуляри у зручнішому форм-факторі і за прийнятнішою ціною. І коли вже буде зрозуміло, для чого такий пристрій потрібен.

poster
Підписатись на щоденну email-розсилку
матеріалів розділу Техно
Розсилка про те як технології змінють світ
Щопонеділка

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X