Соціальна катастрофа. Все, що потрібно знати про скандал, який може знищити Facebook

IT-індустрія

21 березня 2018, 06:24

Соціальна катастрофа. Все, що потрібно знати про скандал, який може знищити Facebook

Соціальна катастрофа. Все, що потрібно знати про скандал, який може знищити Facebook  - фото

Марк Цукерберг поки що не відреагував на скандал з витоком даних 50 млн користувачів

Скандал навколо витоку даних десятків мільйонів користувачів вже пробив у репутації Facebook діру розміром з Юпітер. Західні ЗМІ стверджують, що в результаті витоку було здійснено вирішальний вплив на результати виборів у США в 2016 році.

Нібито компанія Cambridge Analytica незаконно отримала дані про 50 млн американських користувачів соцмережі і змогла продавати таргетовану політичну рекламу, що зрештою призвело до обрання Дональда Трампа президентом.

Марку Цукербергу погрожують викликом до Конгресу США. В ЄС погрожують почати власне розслідування.

Те, що відбувається, може стати ударом, після якого Facebook буде важко оговтатися.

НВ вирішило розібратися в тому, що сталося, і чим це загрожує найбільшій соціальній мережі світу.

Що трапилося?

Facebook допустив найбільший у своїй історії витік персональних даних користувачів і відмовляється визнавати це.

Як це сталося?

На думку журналістів The New York Times, які першими розкопали цю історію, вона почалася в 2014 році, коли в інтернеті був опублікований психологічний тест, створений співробітником Кембриджського університету.

За проходження тесту користувачам платили гроші (загальний бюджет цієї "операції" склав $800 тис.). А для авторизації використовувався аккаунт користувача в Facebook.

За даними журналістів, особисті дані з акаунтів пізніше потрапили в руки британської компанії Cambridge Analytica.

Це і є, власне, витік. Оскільки при реєстрації на тест користувачів запевняли, що їх особисті дані будуть збиратися виключно з дослідницькою метою.

Які саме дані "витекли"?

Йдеться про профілі користувача і його друзів у Facebook. Зокрема й про те, що вони лайкають у соцмережі.

Тест поширювався переважно в американському сегменті інтернету. Його пройшли 270 тис американських користувачів, а оскільки у багатьох з них було по кілька тисяч френдів, то в цілому під час "дослідження" були отримані дані про більш ніж 50 млн американських користувачів.

Колишній співробітник Cambridge Analytica Крістофер Вайлі розповів американським ЗМІ, що знаючи подробиці даних користувачів у Facebook, а також маючи статистику їх лайків, аналітики компанії могли скласти їх повноцінні профілі.

Зокрема, ці профілі включали в себе інтереси, хобі, уподобання, особливості характеру тощо. Йдеться про аналіз особистостей користувачів, що дозволяло надалі зробити таргетовану рекламу в Facebook більш ефективною, стверджував Вайлі.

Взагалі, за його словами, дослідження лайків виявилося досить ефективним способом розуміння переваг користувачів і побудови моделі їх поведінки.

Зокрема, за словами Вайлі, під час досліджень було встановлено, що за лайками можна з високою точністю оцінити політичні погляди користувача і передбачити його поведінку як виборця.

Журналісти The New York Times стверджують, що в Facebook знали про методи роботи Cambridge Analytica ще в 2015 році, тобто за рік до виборів. Але ніяких заходів не вживали.

Як це пов'язано з результатами американських виборів?

Зв'язок простежується дуже просто.

Журналісти з'ясували, що компанія Cambridge Analytica співпрацювала в період виборів 2016 року з виборчими штабами двох кандидатів у президенти США від республіканської партії – Теда Круза і Дональда Трампа.

Зокрема, легко встановити прямий зв'язок завдяки тому, що віце-президентом Cambridge Analytica є Стівен Беннон, який в той період був головою виборчого штабу Трампа.

Що за компанія Cambridge Analytica?

Ця британська компанія за офіційними даними займається "впливом на поведінку користувачів у соціальних мережах".

По суті, мова йде про масовану рекламу.

Серед інших послуг, які компанія надає своїм клієнтам – аналіз цільової аудиторії і різні маркетингові дослідження.

Крім Беннона, є й інші зв'язки між цією компанією та переможцем американських виборів.

Зокрема, журналісти з'ясували, що Cambridge Analytica була заснована в 2013 році на гроші родини Мерсерів, одного з головних спонсорів передвиборної кампанії Дональда Трампа.

Психологічний тест, за допомогою якого були викачані дані користувачів Facebook, був створений Олександром Коганом, професором психології Кембриджського університету. Коган – англієць російського походження і, до речі, досі вважається викладачем Санкт-Петербурзького університету.

Як саме витік вплинув на вибори 2016 року?

Журналісти The New York Times і Guardian, які займаються розслідуванням цієї теми, поки що не готові стверджувати, як саме витік і таргетована реклама вплинули на результати президентських виборів у США.

Однак, і без цього картина виглядає досить похмуро.

Cambridge Analytica – це британська компанія, більшість її співробітників – англійці і канадці. А за чинними американськими законами іноземним компаніям заборонено займатися політичною рекламою в США.

І що тепер?

Статті в The New York Times і Guardian з'явилися майже тиждень тому. Але Марк Цукерберг досі так і не відреагував на звинувачення в тому, що Facebook винен у витоку персональних даних користувачів.

При цьому днями стало відомо, що Facebook залишає начальник служби безпеки. Це може бути непрямим визнанням з боку компанії того факту, що витік мав місце з її вини.

Хоча за іншою версією він йде через те, що намагався розслідувати вплив російських "тролів" на американські вибори, однак зіткнувся з дивним небажанням керівництва Facebook довести це розслідування до кінця.

Акції Facebook впали в понеділок, 19 березня, на 7%. Аналітики очікують подальшого падіння після заяви ряду конгресменів про необхідність викликати Марка Цукерберга в Конгрес.

Конгресмени мають намір вимагати у засновника Facebook пояснень щодо того, як міг статися такий масштабний витік і які вживаються заходи для того, щоб подібне не повторилося.

Більше того, про намір розслідувати питання захисту конфіденційних даних користувачів у Facebook заявила Федеральна торгова комісія США.

Також стало відомо про те, що своє розслідування щодо Facebook має намір провести Європейська комісія.


Телеграм НВ

Підпишіться на наш канал у Телеграм. Там ми публікуємо термінові новини та найцікавіші історії дня України та світу.

Підписатися