Куртка на зарядці. Що таке «розумний» одяг і як він змінить наше життя - фото
НВ Преміум

Куртка на зарядці. Що таке «розумний» одяг і як він змінить наше життя

23 травня 2020, 20:00

З’ясовуємо, хто і навіщо перетворює одяг на гаджети

Експерти з індустрії мод прогнозують, що трендом найближчого часу стане «розумний» одяг. Популярні бренди вже готують лінійки речей, які зможуть підключатися до інтернету і взаємодіяти зі своїми власниками, як натільні гаджети.

Відео дня

Е лектронні куртка і кросівки Марті Макфлая, тактильний костюм Вейда Воттса, екзоскелет Тоні Старка, — всі ці речі наділили героїв фантастичних фільмів практично надприродними можливостями.

І хоч сценаристи культової трилогії «Назад у майбутнє» прогнозували появу «розумного» одягу ще в 2016-му, — сьогодні ми тільки починаємо рух у напрямку нової моди, яка дасть можливість об'єднати технології зі стилем.

Різні натільні гаджети, які можуть стежити за станом нашого здоров’я, вже перестали бути чимось незвичайним, і смарт-годинником кардіолога сьогодні не здивувати.

Але що, якщо схожі електронні пристрої почнуть вшивати в наші куртки, кофти, футболки і штани, за допомогою чого ми зможемо контролювати температуру свого тіла і навіть обмінюватися інформацією з іншими людьми?

Звучить футуристично, але такі напрацювання вже є у ключових брендів-законодавців мод, зокрема Louis Vuitton, Ralph Lauren, Chanel та інших.

Експерти індустрії припускають, що найближчим часом тренд на розумний одяг тільки посилиться, і в недалекому майбутньому ми зможемо побачити, наприклад, худі зі штучним інтелектом, який стежить за всіма показниками організму.

З огляду на перспективи нового покоління мобільного покриття 5G, технологій доповненої реальності і просунутих напівпровідникових систем, — поява речей-гаджетів уже зовсім не за горами.

Хто сьогодні розробляє розумний одяг, і як він змінить життя людей — з’ясовуємо разом.

Ari He / Unsplash

Фото: Ari He / Unsplash

Кібер-стиль


Нещодавно видання Vogue Business провело дослідження і визначило головні тренди в світі моди на поточний рік.

Як і в багатьох інших сферах, експерти припустили, що цифрові технології тепер ще активніше впроваджуватимуть в одяг, адже перші кроки назустріч «діджиталізаціі речей» вже зроблено.

Наприклад, торік компанія Gucci дозволяла покупцям «приміряти» кросівки Ace у доповненій реальності, дизайнери Louis Vuitton розробили «скіни» для персонажів гри League of Legends, а скандинавський бренд Carlings вже створив і почав продаж футболок, дизайн яких можна змінювати за допомогою фільтрів AR для Instagram.

Тренд на подібні фішки задали нові технології, — законодавцем мод тепер може стати 5G і доповнена реальність (AR). Завдяки напливу нових інструментів AR від Apple і Facebook, користувачі, зокрема, зможуть «приміряти» одяг на собі, перш ніж здійснити покупку.

«Крім того, 5G дозволить використовувати нові формати потокового мультимедіа з графікою високої чіткості, звуковими та інтерактивними технологіями», — говорить головний аналітик eMarketer Йорам Вурмсер.

За його словами, покупки в прямому ефірі на соціальних платформах вже принесли $4,4 млрд у Китаї в 2018-му, а незабаром такий вид шопінгу стане популярнішим і в західних країнах. Піонерами в цій сфері можуть бути магазини H&M, які мають попит на різних континентах.

На думку старшого віце-президента дослідного центру Forrester Шерін Лівер, у 2020-му великі компанії мають перейти «від боязких експериментів до конкретних дій». Ті, кому це вдасться, і будуть найуспішнішими.

Поштовхом до цих дій може стати пандемія коронавірусу, яка змусила практично всі події проводити онлайн. «Будь-хто, хто хоче влаштувати демонстрацію на подіумі в червні, повинен буде перейти на цифровий формат», — каже засновник дому цифрової моди The Fabricant Керрі Мерфі.

Один із клієнтів The Fabricant — бренд одягу Tommy Hilfiger — вже тестує аватари, голограми і формати доповненої реальності. Ну а перший у світі повністю віртуальний Шанхайський тиждень моди вже пройшов минулого місяця.

Незважаючи на деякі технічні труднощі, дизайнер Angel Chen продемонстрував можливості формату за участю реальних моделей і комп’ютерної графіки.

Британський дім моди також підтвердив, що в червні він має замінити свою чоловічу вітрину на лондонському тижні моди цифровим заходом.

А ось провести онлайн липневий тиждень моди в Гельсінкі вирішили ще до пандемії, — скандинави вважають, що такий показ буде більш екологічним.

Як пояснює Керрі Мерфі, 3D-аватари в цифровому одязі, обличчя реальних моделей, з'єднані з тривимірними тілами, і люди в цифровому одязі стануть можливими, оскільки бренди змушені бути креативними.

На думку експерта, цифрова мода буде так само великою і популярною, як роздрібна торгівля. Він стверджує, що оплата за цифровий одяг уже нормалізована, наприклад, для гравців Fortnite.

Clem Onojeghuo / Unsplash

Фото: Clem Onojeghuo / Unsplash

Технореволюція моди


Досягнення в технології і текстилі створюють основу для нової взаємодії з одягом.

Раніше людство покладалося передусім на шкури тварин і рослинні волокна, як-от льон, бавовна, шкіра, шовк і коноплі.

Нові ж тканини мають функції вентиляції, нагріву, охолодження, вбирання і вже доступні в сучасному одязі. Популярним стає і розміщення мікродатчиків, уплетених у тканини, що дозволяє відстежувати багато фізіологічні функції.

Завдяки їм розумний одяг можна підключити до застосунка або програми за допомогою Bluetooth або Wi-Fi. Концептуальні приклади таких речей вже є.

Платформа Mobile Warming Technology забезпечує системи обігріву в куртках, брюках, шкарпетках, рукавичках та інших аксесуарах. Технологія Mobile Warming базується на складній системі харчування і керування з вмонтованою електричною схемою, бездротовому двосторонньому зв’язку і застосунку Bluetooth для управління.

У звіті Cientifica Research йдеться, що існує три окремих покоління розумного одягу:

  • Продукти «першого покоління» — ті, в яких датчик просто прикріплюється до одягу. Цей використовуєть бренди спортивного одягу Adidas, Nike і Under Armour.

  • Продукти «другого покоління» вбудовують датчик в одяг. Таке вже продемонстрували Samsung, Alphabet, Ralph Lauren і Flex.

  • У носіїв «третього покоління» одяг фактично є датчиком.

Такі технології дають можливість розробляти одяг, який не тільки вимірює тілесні функції і працездатність організму, але і допоможе власнику поліпшити ці показники.

Представники одного з найбільших у світі дистриб’юторів електронних компонентів і вбудованих рішень Avnet впевнені, що розумний одяг буде наступним великим кроком на ринку інтернету речей (IoT).

У 2015 році ринок електронного текстилю оцінювали всього в $100 млн. Але оскільки попит на доступні технології носіння зростає, а масове впровадження знижує ціни, наступні 10 років ця сума зросте до $3 млрд.

Lauren Fleischmann / Unsplash

Фото: Lauren Fleischmann / Unsplash

Успіхи і фейли


Директор з досліджень Глобального інституту здоров’я Бет МакГроарті вважає, що в найближчому майбутньому одяг повністю навчиться контролювати тепло і холод.

Тканини для його пошиття будуть тільки біорозкладні, а серед інших технологій, виробники інтегрують штучний інтелект і 3D-дизайн.

Наприкінці 2018-го компанії Google і Levi’s вже створили розумну куртку Jacquard, яка в разі втрати смартфона повідомляє про це свого власника. Така функція пов’язує телефон і розумну куртку, відправляючи користувачеві повідомлення, якщо відстань між предметами сильно збільшилася.

Розробка Google і Levi’s також підтримує сенсорне введення на рукаві, через яке можна керувати музикою і навігатором на смартфоні. Це саме введення дозволяє працювати з багатьма іншими функціями смартфонів з Android або iOS.

Актуальним стає і одяг для здоров’я, який контролює стан тіла.

«Сорочка PoloTech від Ralph Lauren може підрахувати частоту серцевих скорочень, стрес і витрати енергії; SUPA робить розумні бюстгальтери для моніторингу серцевого ритму, а Wearable X створює штани для йоги, які вібрують і, під час занять йогою, нагадують про послідовність рухів», — зазначає Бет МакГроарті.

Крім того, що такий одяг зроблений з акцентом уваги на стан здоров’я його власника, компанії працюють над тим, щоб і сам процес купівлі був максимально технологічним.

Одні з розробників кросівок і курток, як у згаданого вище Марті Макфлая, — компанія Virtusize, яка використовує штучний інтелект для того, щоб користувачі в інтернеті могли без проблем підібрати собі одяг за розміром.

А дзеркало Memory Mirror від MemoMi Labs використовує доповнену реальність, яка дозволяє покупцям у торгових точках Louis Vuitton Moët Hennessy віртуально приміряти одяг.

Ще один важливий тренд нового розумного одягу — екологічність: модний дім Chanel працює з бостонською компанією Evolved by Nature для створення натуральної альтернативи токсичним хімічним речовинам на основі шовку.

«Напівсинтетичні і целюлозні волокна, такі як модал, віскоза, тенсел, ліоцелл і купро — це тканини майбутнього, поряд з натуральними волокнами, такими як льон або коноплі», — каже МакГроарті.

А знаменита італійська марка Prada тепер продає сумки, виготовлені з нової нейлонової форми, в якій використовуються пластикові відходи, зібрані з океанів і рибальських сіток. Стелла Маккартні, зі свого боку, працювала з компанією Bolt Threads, — інноваторами у галузі матеріалів, які використовують передові технології для розробки нових тканин.

«Майбутнє інтелектуальної одягу — це не тільки поєднання моди і технологічних можливостей. Тут радше йдеться про те, щоб створити щось цінніше для клієнта. Компаніям необхідно поєднувати досвід зі стильним дизайном і цифровими бізнес-моделями для створення і підтримки емоційного зв’язку зі своїми клієнтами», — пояснює викладач Європейської школи менеджменту та технологій Олівер Бер.

Експерти кажуть, що в майбутньому індустрія мод має переосмислити всі етапи, починаючи з того, як бренди розробляють і виготовляють одяг, до того, як ми його купуємо і використовуємо.

Незважаючи на те, що галузь розумного одягу перебуває на самому початку розвитку, деякі марки вже зробили помилки, на яких слід було б вчитися іншим.

Влітку 2018-го Tommy Hilfiger випустила серію Tommy Jeans Xplore: 23 предмети одягу, від бейсболок до худі. Все це тільки з чипом Bluetooth, який передає інформацію про місцезнаходження людини.

Ідея компанії була в тому, щоб створити «ефективну мікро-спільноту». Чип мав відстежувати переміщення покупців, так щоб бренд бачив, як часто і як довго люди носять одяг Tommy Hilfiger, в яких районах вони проживають, як часто заходять в магазини цієї торгової марки тощо.

А якщо підключити свій одяг до застосунка Tommy Jeans Xplore — можна було набирати очки, як у грі. Чим частіше людина носить речі бренда, чим частіше відвідує магазини — тим більше очок заробляє. У підсумку, ці бали можна було витратити на квитки на концерти, благодійність або знижки на інші речі.

Крім обмеженого функціоналу, багато хто висловив також занепокоєння щодо безпеки особистих даних. Не всім покупцям було комфортно усвідомлювати, що якась компанія дослівно стежить за ними. На це в Tommy Hilfiger відповіли, що чип можна відключити. Але тоді і бонусів не буде.

У підсумку продукт виявився одним з найбільш провальних.

Ще один невдалий приклад — куртка-кондиціонер Omius Jacket: вона повинна була відчувати і регулювати температуру, щоб людина могла вільно заходити з холодної вулиці в тепле приміщення, а потім вийти назад і навіть не розстібати куртку.

Однак, реалізувати такий продукт виявилося досить складно. Omius Jacket мали запустити ще в 2017-му, хоча автори проекту ще досі не показали свою куртку.

Головне, щоб за розробку розумного одягу не брався Білл Гейтс, бо хтозна, як на його «чипи в футболках» відреагують адепти теорій світового уряду.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Діліться матеріалом




Радіо НВ
X