Різати по живому. Чому тільки відмова від споживчої електроніки може врятувати Sony

23 травня 2018, 20:02
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Ні смартфони, ні камери, ні навіть ігрові приставки не допоможуть Sony повернути колишню велич і доходи. Судячи з усього, керівництво компанії вважає, що найкращий спосіб зберегти її — відмовитися від безперспективних напрямів, тобто споживчої електроніки.

У виданні Gizmodo вийшла новина про те, що новий керівник Sony, Кенічіро Йошида, ймовірно, відмовиться від iнвестицiй у споживчу електроніку і зосередиться на розвитку інших напрямів. Це сервіси, напівпровідники, ШІ та робототехніка. Такий крок допоможе в перспективі трьох років наростити прибутковість.

Відео дня

НВ аналізує, чому це найвірніший вихід для японської компанії.

«Новий генеральний директор Sony Кенічіро Йошида має трирічний план щодо підвищення прибутку компанії. Під час презентації для інвесторів він представив три основні сфери для інвестицій — це сервіси, напівпровідники і ШІ/робототехніка. Якщо ви шанувальник Sony, то напевно помітили відсутність однієї з ключових речей в майбутньому: гаджети», — пише Gizmodo.

Крiм того, напередодні звіту Sony перед інвесторами, також пішли чутки про те, що керівництво планує скоротити інвестиції в споживчу електроніку — і навіть поки цього не сталося, незважаючи на те, що Sony продала менше пристроїв, вона заробила більше грошей за рахунок ігор і розваг, пише Bloomberg.

Sony свого часу була легендою в багатьох сферах своєї присутності. Телевізори компанії були символом японської якості, плеєр Walkman — символом портативного доступу до музики, Blue-Ray став стандартом для галузi, телефони змогли скласти гідну конкуренцію Nokia в 2000-х роках, за часів партнерства з Ericsson. Sony PlayStation вважається найпопулярнішою приставкою в світі. Але всі ці сегменти більше не є куркою, які несе Sony золоті яйця.

Як повідомляє Gizmodo, з 2011 до 2018 року продажі споживчої електроніки Sony скоротилися майже вдвічі – з 81 млн до 41,3 млн. Впали практично всі категорії. У смартфонах компанія давно програла битву китайцям, і її частка розчинилася в «інших».

Мобільний підрозділ генерує більше збитків, ніж прибутку. Навіть сегмент камер і ігрових приставок просів. Продажі PS4 скоротилися, і в компанії визнали, що життєвий цикл пристрою доходить до кiнця.

Телевізори та камери - в принципі ринок, що не росте, а швидше стагнує. Ситуацію ускладнюють успіхи корейських і китайських компаній (в останні роки все більше останніх) у всіх сегментах, де Sony була раніше сильна.

Сервіси

Дохід з сервісів ніколи не був основним для компанії. Аналітики припускають, що Sony буде нелегко перемкнутися на нову модель заробітку.

Проте, за великим рахунком, він ніколи не був основним і для багатьох інших гігантів, які зараз зміщують свій фокус в напрямі сервісів. Apple, Fitbit, в певному сенсі Microsoft (компанія рухається від продажу ліцензій до продажу передплат) — всі гіганти усвідомлюють, що в міру збільшення циклу життя пристроїв і насичення ринку стабільний грошовий дохід можуть принести якщо не нові сегменти, то регулярні гроші, одержувані від лояльних споживачів. Їм потрібен контент для їх пристроїв. Компаніям — гроші. Це Win-Win. І це світовий тренд. Якщо чутки виявляться правдивими, Sony просто стане ще однією, хто йому слідуватиме.

Як компанія, яка створила найпопулярнішу ігрову приставку, вона може розраховувати на те, що власникам пристрою буде потрібен контент. І продаж передплати — не такий же рівень витрат, як розроблення і випуск пристроїв. Кожен гаджет — це цілком конкретні гроші, які потрібно витратити на його виробництво, логістику, сервісне обслуговування. Контент в свою чергу вимагає максимум регулярних витрат на маркетинг.

Втім, Bloomberg зазначає, що з сервісами у Sony не все так гладко. Хоча дохід від ігор за два роки зріс приблизно в півтора разу, а кількість передплатників, які платять по $60 щомісяця, зросла майже до 35 млн, слабке місце компанії — це ТБ-контент. Sony позбулася доступу до афіліатських доходів від ABC, CBS, Fox і NBC.

Напівпровідниковий бізнес

Sony Semiconductor — дочірня компанія японського гіганта. Вона займається розробленням лінз для камер смартфонів і фотокамер, автомобілів, камер спостереження, microLED-дисплеїв і багато чого іншого (повний список, досить великий, можна подивитися на сайті ).

Незважаючи на те, що Sony так і не змогла реалізувати потенціал, наприклад, власних лінз у своїх же смартфонах, продаж компонентів на сторону генерує прибуток. Так, наприклад, лінзи Sony використовуються в смартфонах Samsung і Apple.

Також продукція цього підрозділу має потенціал в нових галузях, таких як самокеровані автомобілі, які в найближчі роки будуть розвиватися.

Втім, і тут не все так гладко. За останній рік, як повідомляє Bloomberg, цей підрозділ продемонстрував скорочення доходів від року до року на 39%. Якщо згадати тенденцію компаній-лідерів ринку до інвестицій у власний R&D в ключових компонентах (нагадаємо, що Apple, за чутками, розробляє і власні microLED-дисплеї, і власні лінзи ), Sony не може почуватися захищеною в цій ніші, навіть якщо її розробки будуть перспективніші, ніж у конкурентів.

На цей момент керівництво компанії вважає, що їй необхідно приділяти більше уваги інтелектуальній власності та ліцензійним відрахуванням.

ШІ/робототехніка

Японія є одним зі світових лідерів в розробках у сфері робототехніки, і тут у Sony є відповідний бекграунд і такий-сякий досвід. Оскільки цей сегмент також є одним з найбільш перспективних, на відміну від споживчої електроніки (у всякому разі в тому стані, в якому він знаходиться у Sony), продажі якої падають.

Ні в одному рейтингу найперспективніших в робототехніці компаній Sony поки що не значиться. Але це не означає, що компанія не зможе нічого добитися в цьому напрямі, а то й зосередить на ньому свої зусилля.

6 провальних продуктів Sony за останні 10 років

1. Sony Xperia X1 — перший і єдиний смартфон компанії на ОС Windows Mobile. Вийшов на ринок в 2008 році, коли фактично Android тільки з'явився, але Symbian і Windows Mobile вже були в ролі відстаючих. Надалі компанія переключилася на випуск Android-смартфонів.

2. Екрани флагманських смартфонів — тут складно виділити одну конкретну модель, тому що хворобливе прагнення Sony економити на сірниках зіграло проти компанії в битві за ринок Android-смартфонів. Вона від моделі до моделі економила на дисплеях флагманів, проте не поспішала ставити ціну нижче, ніж у конкурентів, у яких такої проблеми не було. Але фактично першим аутсайдером став Xperia Z1 — "полегшений" флагман без вологозахисту і з бляклою матрицею (в той час як LG і HTC хизувалися добротними IPS-екранами, а у Samsung були вже непогані AMOLED-матриці).

3. Sony Xperia ZX2 і ZX2 Compact — два нових флагманських смартфони компанії, без аудіовиходу, зате за захмарною ціною і з такими рамками навколо дисплея, ніби на вулиці 2016 рік, а не 2018 й.

4. PS3 Home — відповідь Sony на Nintendo's Miis. Своєрідна соціальна платформа, яка працювала так, що краще б її не було.

5. Ноутбуки Sony Vaio — колись якісні і в принципі більш-менш улюблені в бізнес-середовищі, як і багато продуктів Sony з часом стали занадто дорогими для своїх характеристик.

6. The PlayStation Phone (він же Sony Ericsson Xperia Play) вийшов у 2011 році. Але Android-смартфон з елементами управління в дусі ігрової консолі виявився нежиттєздатним. Втім, Facebook теж не вдалося випустити гідний смартфон для шанувальників свого ключового сервісу. Тож від марнославства постраждала не тільки Sony.

poster
Підписатись на щоденну email-розсилку
матеріалів розділу Техно
Розсилка про те як технології змінють світ
Щопонеділка

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X