Інтернет закінчився. Як новий пошуковий алгоритм Google вб'є ваш бізнес - фото

Інтернет закінчився. Як новий пошуковий алгоритм Google вб'є ваш бізнес

17 грудня 2019, 20:11

Google вносить найсерйозніші зміни в роботу свого пошуковика за останні п’ять років. Як це позначиться на всіх нас?

Коротко:

як нові алгоритми Google змінять інтернет

чому просування сайтів може стати непотрібним

що буде з індустрією SEO і що думають про те, що відбувається, українські сеошники

Відео дня

К омпанія Google заявила про запуск нового пошукового алгоритму BERT, який має краще розуміти запити користувачів. Експерти побоюються, що алгоритм може негативно позначитися на просуванні сайтів і посилити монополію Google у ранжируванні веб-сторінок.

Google безперервно удосконалює свій пошуковий механізм. Над цим у надрах компанії трудяться десятки тисяч співробітників.

Для звичайного користувача ці зміни майже непомітні і мають швидше накопичувальний ефект. Ви навряд чи зможете приблизно сказати, що змінилося в пошуку Google за останні півроку. Зате якщо вам показати скріншот пошукової видачі п’ятирічної давності, ви відразу помітите різницю.

Дещо по-іншому сприймають нововведення світлих умів компанії люди, чий бізнес у тій чи іншій мірі залежить від пошукового трафіку.

Google займає фактично монопольне становище в індустрії пошуку, обробляючи 93% пошукових запитів в інтернеті щодня. Браузер Google Chrome нині встановлено на 70% персональних комп’ютерів планети. За аналогією зі знаменитою фразою «все буде Донбас», в інтернеті все давно «стало Google».

Якщо Google з якоїсь причини вас не любить, то вашому бізнесу в інтернеті просто не жити. Від пошукового трафіку залежать як новинні сайти, так і інтернет-магазини, торгові мережі, звичайні блогери тощо.

Падіння пошукового трафіку сильно б'є по кишені, а то і зовсім може помножити ваш бізнес на нуль. Звідси — прагнення власників бізнесу платити гроші часом чималі) цілої SEO-індустрії. SEO (search engine optimization) — це набір інструментів і навичок, які дозволяють розуміти, що люди шукають в Google (та інших пошукових системах, але через вищезгадану статистику це не має принципового значення). А потім оптимізувати контент сайту, щоб підвищити позиції в пошуковій видачі.

Щоразу, коли Google щось «підкручує» в своїх пошукових алгоритмах, власники сайтів хапаються за серце, а сеошників знову чекають безсонні ночі в пошуках нових методів «дружби» з пошуковим алгоритмом. Те, що працювало ще вчора, сьогодні може виявитися неефективним. А часом навіть шкодити.

Новий алгоритм BERT — це якраз той самий випадок.

Це — наймасштабніша зміна пошукового механізму за довгі роки. І річ навіть не в тому, що система стала настільки складною, що принципи її роботи складно пояснити без використання вищої математики, а для її роботи потрібні новітні нейропроцесори.

Річ у тому, як алгоритм змінить пошукову видачу, адже тепер пошукова система має навчитися розуміти контекст інформації, а не тільки вловлювати окремі слова.

Джерела НВ з штаб-квартири Google неофіційно говорять, що компанія планує вбити SEO-індустрію і максимально ускладнити процес впливу ззовні на пошукову видачу.

Якщо у Google все вийде, можуть постраждати багато сайтів і онлайн-бізнеси.

Але деякі експерти мають щодо цього іншу думку, і вони кажуть, що все не так сумно.

З’ясуймо, що відбувається і чи варто сеошникам усієї Землі шукати нову роботу.

q-seo.com.ua

Фото: q-seo.com.ua

Що змінилося в Google?


Власне, компанія запустила новий алгоритм BERT ще кілька місяців тому (його анонсовали взагалі-то минулого року).

Але спершу алгоритм працював тільки в англомовному Google, а на початку грудня 2019 року компанія заявила про розширення нової системи на 70 найпопулярніших мов у всьомі світі, зокрема українську та російську.

А значить, тепер BERT прийшов і в Україну.

BERT або Bidirectional Encoder Representations from Transformers — це «методика штучної нейронної мережі для підготовки до природної мови». Іншими словами, розробники компанії знову поміняли принцип пошукової видачі на запити користувачів.

Здавалося б, що тут незвичайного, адже Google змінює свої пошукові алгоритми по кілька разів на день, і торік технічну складову пошукача редагували більше 3200 разів.

Але в Google називають запуск BERT «найбільшим досягненням за останні 5 років і одним з найбільших досягнень в історії їхнього пошуковика».

«Це модель, яка обробляє слова щодо всіх інших слів у реченні, а не по порядку. Таким чином, BERT може враховувати весь контекст, розглядаючи слова, які йдуть до і після, що особливо корисно для розуміння мети пошукових запитів», — заявив віце-президент Google Search Панду Найак.

За його словами, алгоритми BERT дозволять краще розуміти запити користувачів і виводити в топ пошукової видачі нібито саме те, що вам потрібно. Якщо система працюватиме правильно — більше не потрібно писати запити, умовно, «Оскар 2019 номінанти кіно». Тепер пошукова система має розуміти такі питання, які ви використовуєте в розмовній мові.

Найак навів кілька прикладів, коли раніше на запит «2019 бразильський мандрівник у США чи потрібна віза» Google видавав нерелевантні сайти, де було зазначено, що громадянам США не потрібна віза для поїздки в Бразилію. Після запуску системи BERT такі запити відразу повинні направляти на сайт посольства США, де описані правила отримання візи для громадян Бразилії.

Віце-президент Google Search каже, що «алгоритми BERT настільки складні, що виходять за межі технічних можливостей традиційного обладнання». Тому компанія вперше буде використовувати «новітні хмарні TPU (тензорний нейропроцесор Google — ред.) для надання результатів пошуку і швидкого отримання актуальнішої інформації».

Окрім цього, в компанії заявляють, що BERT поліпшить і сніппети Google — інформаційні блоки або віджети, які з’являються під час пошуку популярних запитів. Наприклад, якщо ви напишете в пошуковому рядку ім'я популярного виконавця або актора — більшість сторінки займатимуть тематичні сніппети Google з посиланнями на інші історії про цих людей у Google News, схожими запитами, фільми/кліпи з їх участю на YouTube, Apple Music, сторінки в соцмережах тощо.

sparktoro
Фото: sparktoro

Завдяки сніппетам Google отримує перевагу над усіма сайтами, оскільки об'єднує інформацію з різних джерел у компактні блоки і відразу надає користувачеві все, що йому потрібно. Без необхідності клікати на посилання. І, звичайно ж залишати межі затишного світу Google.

У компанії неофіційно говорять про це, як про ідеологію Zero-Click, вона покликана допомогти Google утримувати користувачів на своїх платформах якомога довше.

Прогрес у цьому напрямку вже зайшов досить далеко. Згідно з деякими даними, влітку 2019 року був пройдений важливий психологічний бар'єр — понад 50% пошуків у Google в браузерах закінчувалися для користувача переглядом сторінки пошукової видачі.

Ця новина має вбивче значення для новинних ресурсів, які завжди боролися за вище місце в пошуковій видачі, оскільки воно давало приріст трафіку отже зростання аудиторії і доходів). Але суворі реалії медіа — окрема тема (докладніше про це нижче).

searchengineland.com

Фото: searchengineland.com

Як BERT і Zero-Click вплинуть на популярність сайтів?


НВ вже писало про те, що нові алгоритми Google, які нібито покликані надавати користувачам більш релевантну інформацію, насправді можуть зміцнити монополію компанії, і зробити так, щоб у онлайн-бізнесів було менше шансів просувати свої сайти в топ пошукової видачі.

Експерти вважають, що нові алгоритми можуть зробити менш ефективною пошукову оптимізацію SEO (search engine optimization). Річ у тому, що основні інструменти SEO, які досі використовують для популяризації веб-сторінок в пошуку Google, включають якраз використання найпопулярніших ключових слів і запитів.

Так звані мета-заголовки і мета-опис — це один з методів SEO, який дозволяє заздалегідь прописати, як веб-сторінка має бути підписана в Google, і по суті справи «нав'язати» пошуковику її трактування.

Скажімо, вміло розставляючи по тексту і в мета-заголовках слова на кшталт «воланчики», «бадмінтон», «ракетка» можна зробити так, щоб ваш сайт опинився вище у видачі за запитом «купити воланчики для бадмінтону». І тим самим викликати більше переходів на свій сайт, наприклад, який продає ці самі воланчики.

Роблячи те ж саме з ключовими словами «курс валют», «обмінний курс», «по скільки долар», «поміняти долари на євро» тощо, можна отримати потік пошукового трафіку на сайт з курсами валют.

Принаймні так було дотепер.

Менеджер з контент-маркетингу в IT-компанії SimilarWeb Деніел Севітт пояснює, що технології на кшталт Zero-Click від Google дозволяють пошуковику вибудовувати автоматичні відповіді на запити користувачів у вигляді фрагментів, після яких користувачам не потрібно буде переходити на інші сайти.

Найпростіший приклад — видача курсу долара прямо у верхній частині сторінки результатів.

Вбийте «погода в Києві» і вище всіх сайтів, які вельми вклалися в SEO-просування, з прогнозом погоди красуватиметься сніппет від Google. Подивившись на який, ви, найімовірніше, вже нікуди клікати не будете.

cognitiveseo.com
Фото: cognitiveseo.com

Якщо йдеться про комерційні сторінки, вгорі пошукової видачі Google може залишати ті сайти, від яких компанія отримує відсоток за клік або продажі товарів/послуг.

«Знання того, які ключові слова генеруватимуть кліки на вашому сайті, — основний інструмент для оптимізації стратегії ключових слів», — пояснює Севітт.

На його думку, ключові слова, які мали значну вагу, можуть стати менш ефективними, оскільки запити все частіше закінчуються в самому пошуковику.

Для сайтів, які працюють за рахунок трафіку і доходу від реклами, величезна кількість контенту може виявитися менш успішним у пошуковому трафіку, навіть якщо обсяг пошуку за певною темою залишається незмінним або, навпаки, зростає, каже експерт.

Поки невідомо, як саме алгоритми BERT позначаться на SEO та просуванні сайтів, але вже очевидно, що пошукова платформа Google все більше рухається в бік величезного агрегатора інформації, який буде самостійно ранжувати сайти і використовувати їх як джерело даних для себе. Зокрема, це активно відбувається і в Google News, стартової сторінки на Android (мобільній операційній системі, яку контролює Google).

Зважаючи на це, багато медіа-платформи вже зараз роблять свій контент платним (на «пейволл» переходять The New York Times, The Washington Post, The Economist, The Wall Street Journal та інші) і, отже, захищають його від потрапляння в «збірну солянку», яку пропонує Google.

Через такі «токсичні відносини» з Google багато сайтів будуть змушені відмовлятися від пошукового трафіку, і знову створювати свої екосистеми з прямою аудиторією.

Але вже зараз очевидно, що ця стратегія дуже ризикована. І шанси на успіх тут максимально пов’язані з можливостями зі створення унікального контенту. Якщо йдеться про The New York Times з колосальним досвідом і величезною лояльною аудиторією, то шанси є.

Але багатьом молодим виданням, які не мають великих бюджетів і редакцій, дуже складно грати в такі серйозні ігри, зазначають експерти. Відбираючи у них трафік, Google фактично затягує у них на шиї петлю.

searchengines.ru

Фото: searchengines.ru

Що кажуть в Google?


У НВ є свої джерела в Google, які на умовах анонімності кажуть, що компанія останнім часом активно просувається в знищенні SEO як такого.

У компанії хочуть довести систему індексування до такої міри точності розуміння контенту й оцінки його релевантності, щоб інструменти оптимізації сайтів для пошукача Google перестали бути ефективними.

За останні роки рух у цю сторону стає дедалі помітнішим для професійних сеошників — відмова від ключових слів, а тепер і мета-опису (алгоритми пошукача їх фактично більше не враховують). На горизонті, очевидно, і відмова від мета-заголовків (одразу обмовимося, що прямої вказівки на це немає, лише непрямі натяки з боку інсайдерів).

Джерела з Google розповіли off the record, що в компанії хочуть домогтися простого результату: ніхто не зможе впливати на позиції свого сайту в пошуковій видачі, — пошуковик сам буде здатний виносити найбільш релевантні результати наверх. Зрозуміло, для цього необхідно досягти ще більш високої точності, з якою алгоритми можуть обробляти як запити користувача, так і вміст сайтів.

Щодо ключових слів є і досить цікава інформація, хоча вона також не має офіційного підтвердження.

Можливо, за допомогою BERT у Google розраховують привчити користувачів шукати не за ключовими словами, а за розмовними фразами.

Люди рано чи пізно перестануть писати запити у вигляді «квартира Київ оренда», замість цього вони почнуть писати «хочу зняти квартиру в Києві». І навіть скоріше не писати, а говорити це голосовому помічнику Google у своєму смартфоні або домашній розумній колонці.

Водночас всі зусилля веб-майстрів з «утискання» ключових слів «квартира», «Київ», «купити» будуть позбавлені сенсу. Алгоритм зможе розуміти суть написаного на сайті тексту і оцінювати, наскільки його зміст відповідає запиту. Замість текстів, в яких частіше згадуються слова «квартира» і «купити», система віддаватиме перевагу матеріалам з великою кількістю корисної інформації, на кшталт цін на нерухомість, ріелторських агентств тощо.

Прихильники Google кажуть, що це — суто позитивні зміни, оскільки інтернет зараз забитий SEO-текстами, які здебільшого є лише добре загорнутими в ключові слова пустушками. І якщо у Google все вийде — пошук стане продуктивнішим, користувачам буде простіше знайти сайти з контентом, який відповідає їхнім запитам.

СС
Фото: СС

Противники Google традиційно нарікають на те, що компанія не розкриває алгоритми, а тому точність і об'єктивність відбору сайтів для топа видачі не буде прозорою. І раз ніхто вже не зможе впливати на видачу, то Google остаточно стане господарем інтернету.

arstechnica.com
Фото: arstechnica.com

У Google, звісно, кажуть, що все робиться для зручності аудиторії. Інсайдер зі штаб-квартири компанії підтверджує, що багато співробітників підтримують зміни, оскільки вони «полегшують життя користувачів» і роблять їх лояльнішими до сервісів компанії.

«Ніхто не скаржиться на Apple, яка створила таку приємну і досконалу екосистему, що люди повністю оточують себе їх пристроями! Що дивного в тому, що Google хоче бути таким же явищем в інтернеті», — повідомляють співрозмовники НВ в особистому листуванні. Втім, навіть на правах анонімності, співробітники Google не розкривають деталі того, як має працювати ця стратегія і коли вона буде втілюватися в життя.

Під час роботи над цим матеріалом НВ також попросило прокоментувати ситуацію в український офіс Google. Однак, нам відповіли, що «за такі запитання відповідає глобальна команда, яка може підготувати відповідь протягом декількох тижнів». Ми зробили запит на міжнародну скриньку Google і внесемо доповнення до цієї статті, щойно отримаємо відповіді.

imagecms.net

Фото: imagecms.net

Чи стане SEO марним і як тепер просувати сайти?


Керівник SEO у цифровому агентстві з просування сайтів iLion Антон Пасічник розповів НВ, що питання «смерті SEO» піднімається з кожним новим великим оновленням пошукового алгоритму, але інструменти оптимізації стануть повністю даремним тільки в тому разі, якщо зникнуть пошукові машини або люди.

«SEO постійно трансформується на догоду сучасним трендам і оновленням пошукових алгоритмів. Також варто задуматися про комплексний підхід до просування і використання відразу кількох каналів і інструментів, бо з огляду на сьогоднішню ситуацію, можна впевнено сказати, що час напівзаходів вже минув», — пояснює Пасічник.

За словами фахівця, через впровадження нових алгоритмів BERT насамперед втрата трафіку загрожує дрібним різноплановим інтернет-магазинам, оскільки ряд низькочастотних запитів знизиться. Керівник SEO-напряму в київському цифровому агентстві вважає, що частку непопулярних запитів можуть забрати на себе великі агрегатори і маркетплейси, а дрібні гравці будуть викинуті на задвірки пошукової видачі.

Водночас, на нішевих онлайн-магазинах, як правило, більше профільної інформації та корисного контенту для користувача, через що Google тепер повинен ранжувати їх краще.

«Магазини, які хочуть конкурувати з Rozetka або Prom.ua, і, природно, шалено нарощують кількість категорій для охоплення всіх ніш незалежно від якості та повноти продукції, найімовірніше приречені на втрату трафіку і позицій. Натомість, нішеві магазини, які постійно розвивають і покращують певний асортимент і якість сайту (швидкість + юзабіліті), ймовірно, будуть розвиватися краще», — каже Антон Пасічник.

Представник iLion прогнозує і зменшення трафіку у інформаційних ресурсів, оскільки нові алгоритми Google більше цінуватимуть сенс контенту, а не тільки ключові слова в матеріалах.

CC
Фото: CC

«З огляду на останні нововведення необхідно прагнути зробити максимально корисну й інформативну сторінку для користувача і, відповідно, писати тексти, орієнтуючись на аудиторію, а не на пошукову машину. Всі тенденції рухаються саме до того, що надалі буде все складніше і складніше маніпулювати пошуковою видачею», — розповідає експерт з SEO.

Антон Пасічник вважає, що стандартні SEO-елементи на зразок мета-заголовків, внутрішніх гіперпосилань, картинок тощо, Як і раніше залишаються ефективними, але веб-магазинам варто звернути увагу на нові інформаційні блоки, на кшталт таблиць з цінами, списків продукції, мікророзмітки «питання-відповідь» та інших веб-інструментів, які раніше вважалися непопулярними.

«Дрібним вузьконішевим онлайн-сервісам піде на руку те, що багато сайтів почнуть втрачати не зовсім релевантні запити. Крім цього, профільним веб-сторінкам простіше стежити за своїм контентом і оптимізацією. З іншого боку, запустити повномасштабний проект тепер буде складніше, адже мастодонти ринку стануть ще сильнішими, що потребуватиме великих інвестицій у боротьбі за місце в пошуковій видачі», — пояснює Пасічник.

Директор іншого київського діджитал-агентства SEO-Studio Віталій Цуд вважає, що алгоритми BERT — це хороша новина для компаній електронної комерції, оскільки вони допоможуть ранжувати вище сторінки товарів і категорій, а рейтинг інтернет-магазину повністю залежатиме від якості контенту, який там пропонують.

«Люди приймають рішення про покупку в онлайн виключно на підставі того, що вони читають і бачать. Тому все, що повинно бути написано на сторінках інтернет-магазину повинно приносити корисну інформацію потенційному споживачеві», — каже Цуд.

Керівник компанії, яка займається SEO, нагадує, що BERT буде враховувати приводи і контекст, тому надзвичайно важливо описувати максимально точну інформацію. Наприклад, запити «кросівки червоні з липучками» і «кросівки червоні без липучок» абсолютно різні, вище ранжируватиметься та пропозиція, в якій буде точніше описано продукт.

Віталій Цуд впевнений, що тепер ще важливіше писати унікальний, релевантний контент для всіх продуктів, пояснюючи його якомога краще і простіше для кінцевого споживача.

«Оптимізуйте описи своїх найбільш продаваних сторінок, використовуючи унікальний контент. Надавайте візуальні підказки покупцям і текстові мітки для пошукових систем при додаванні таких атрибутів, як кольори. Довгі цільові запити, супроводжувані чітко визначеною опцією пошуку по сайту, дозволяють підвищити його рейтинг», — каже директор SEO-Studio.

Загалом, поради SEO-експертів схожі і, очевидно, що напрямок пошукової оптимізації сайтів не зникне, принаймні, найближчим часом. Якими б розумними не були нові пошукові алгоритми Google — вони все одно залишаться системою, зі своїми правилами і принципами.

Цілком можливо, що зрозуміти і навчитися підлаштовуватися під ці принципи — лише справа часу, особливо для SEO-шників, на роботі яких зав’язана величезна частка світового ринку.

Так що навіть якщо в Google і планують відрізати голову SEO — їм слід враховувати, що на її місці можуть вирости ще дві таких же.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Діліться матеріалом




Радіо НВ
X