Купи слона. Чи можна збільшити продажі за допомогою віртуальної і доповненої реальності?

8 червня 2018, 07:02

Про користь віртуальної і доповненої реальності у сфері продажів говорять мало не з кожної праски. НВ з'ясувало в експертів, коли інвестиції в нову технологію дійсно допомагають збільшити продажі.

Протягом останнього року Google і Apple – два найбільші розробники мобільних операційних систем – представили власні платформи доповненої реальності. Тепер розробники можуть безперешкодно впроваджувати AR у свої додатки, щоб робити їх більш інтерактивними і зав'язаними на оточенні користувача та його способі життя. Користувачі отримали відностно масовий доступ до технологій.

Відео дня

Першим показовим прикладом у сфері роздрібної торгівлі стала IKEA – компанія створила додаток, у якому користувачі можуть приміряти меблі у своєму інтер'єрі. Але сервісів стає більше – навіть українська мережа «Алло» представила додаток Virtual Shop, у якому користувач може прогулятися магазином і розглянути товари, які його зацікавили.

Однак згідно з результатами дослідження Making VR Real, багато компаній у гонитві за хайпом упроваджують технологію (дослідження було присвячено виключно віртуальній реальності, але немає підстав вважати, що в питаннях доповненої реальності ситуація є інакшою) не продумано і в підсумку в ній розчаровуються.

НВ звернулося до експертів у сфері розробки VR і AR-рішень, а також рітейлу з питанням про те, в яких випадках застосування нових технологій виправдане, а коли цього краще не робити.

Дарина Горницька

генеральний директор Astound Commerce Україна (спеціалізується на рішеннях для e-commerce)

Ми живемо в час digital-трансформації і connected-користувачів, коли технології впливають на наш вибір кожної хвилини життя. Для рітейлерів це означає, що майбутнє роздрібної торгівлі – це вже не тільки e-commerce. Найближчими роками поведінка споживачів ще більше залежатиме від пристроїв.

Так, згідно з дослідженням WalkerSands Communication "Future of retail 2017", проникнення гаджетів віртуальної реальності на ринку США становить приблизно 9%, а більше ніж третина споживачів готова купувати онлайн більше за можливості «спробувати» продукт віртуально. І в цьому VR і AR більш ніж актуальні.

Плюси VR для споживачів: можливість спробувати товар або продукт перед купівлею в комфортному місці (вдома, наприклад), побувати у віртуальному турі магазином і оцінити товар з різних ракурсів. Як доповнення, використання нових технологій підвищує довіру і лояльність клієнтів до бренду.

Плюси VR для брендів: посилення маркетингу і задоволення нового покоління споживачів – proactive consumers, мілленіалів, шопінг вражень, підвищення конверсії продажів і зростання споживання продуктів компанії.

Мінуси VR: недостатнє поширення технології в багатьох країнах світу.

Плюси AR: поліпшення презентації продукту та емоційна взаємодія клієнта з товаром; залученість споживачів (40% покупців готові платити більше за продукт, випробувавши його через AR), нові можливості для реклами, зростання цінності бренду тощо.

Нині вартість створення контенту AR або VR досить висока для звичайного бізнесу електронної комерції. Але в міру того, як технологія стає популярнішою, її розробка стане дешевшою.

Минулого року для одного з клієнтів Astound Commerce розробила проект на платформі Salesforce Commerce Cloud (Demandware) з використанням движка Unity3D (для створення ігор), метою якого було створення віртуальної екскурсії на території фабрики і знайомство з повним циклом виробництва. Користувач такого VR-рішення, прогулюючись фабрикою, може клікнути на вподобану річ, яка автоматично додається в кошик інтернет-магазину.

Багато брендів вже користуються можливостями AR, наприклад:

  • IKEA Place – дає змогу подивитися, який вигляд матимуть меблі в інтер'єрі споживача до купівлі;
  • Makeup Genius L'Oreal – за допомогою програми і камери на смартфоні клієнтки бренду можуть «приміряти» різні варіанти макіяжу;
  • AR-app Dulux – дає змогу експериментувати з кольором стін у приміщенні перед фарбуванням;
  • Converse App – можливість примірювання широкого асортименту взуття за допомогою AR.

Антон Потіха

засновник і головний виконавчий директор Arbrowser.co (AR-платформа для e-commerce і retail)

VR завойовує серця геймерів, використовується в навчанні та у продажу нерухомості. Але про успішні кейси застосування VR у рітейлі я поки що не чув. Зате доповнена реальність для рітейлу та e-commerce підходить ідеально.

Технологія приносить збільшення доходів інтернет-магазинам меблів, техніки, килимів, освітлення. Більшості онлайн-покупців у таких магазинах хочеться розуміти реальний розмір товару, який вигляд він матиме наживо, який вигляд матиме вдома. Їм зручніше за допомогою доповненої реальності поставити диван у своїй кімнаті, підібрати колір, вибрати матеріал, побачити, який вигляд він має в інтер'єрі, ніж уважно вивчати сайт інтернет-магазину.

AR використовується офлайн-магазинами для залучення покупців, інформування про товари безпосередньо в магазині, залучення відвідувачів в інтерактивні ігри, підходить для демонстрації товарів, яких фізично немає в шоу-румах.

У нас є цікавий досвід роботи з однією відомою українською службою доставки піци – все меню можна переглянути в доповненій реальності, піца в AR має настільки реальний вигляд, що складно відрізнити від справжньої. Апетит викликає 100%.

AR застосовується і для взуттєвого рітейлу. Nike зробили демо, де можна дивитися на взуття в доповненій реальності, обмежена кількість моделей є у New Balance у Snapchat. Це приклад вдалих рішень.

Сергій Тихонов

програмний директор Program-Ace (займається розробкою у сфері AR, VR, MR)

Минулого року Gartner назвав доповнену реальність технологією №1 для споживчого ринку. Рух бізнесу у цьому напрямку є, і він усвідомлений. Уже навіть можна сегментувати рішення. Хтось робить інтерактивні упаковки, хтось – інтерактивні меню, хтось примірочні, кейсів багато, але здебільшого вони ще на етапі дослідження.

Бізнес пробує різні варіанти, але поки що немає розуміння конверсії, досліджень, що покажуть, яку конверсію дасть застосування доповненої або віртуальної реальності на e-commerce-сайті. Ми беремо участь у великій кількості проектів, де робляться перші прототипи, рішення передусім для підтвердження гіпотез (proof-of-concept).

Рітейл бореться за молодого покупця, який не звик і не любить ходити в ці магазини. Тут такі технології можуть виявитися вирішальними в конкуренції за увагу покупця. Наприклад, Timberland вже робить примірочні із застосуванням доповненої реальності – підходиш до вітрини і можеш «надіти» на себе їхній одяг, навіть не заходячи в магазин. Український проект Ink Tattoo також використовує віртуальну примірювальну.

Скоро може постати питання – чи потрібні взагалі магазини і продавці. Зробити модель одягу, сфотографувати, побудувати модель, а якщо є MCAD-креслення – простіше і дешевше проти утримання офлайнового магазину з запасами.

Є багато технологічних питань, як буде примірятися одяг, але це все можна вирішити. AR – це не дуже дорого, іноді навіть дешевше, ніж побудова сайту e-commerce, досить просто, швидко і зрозуміло.

Виробникам запчастин AR дає можливість проникнути на інші ринки і зняти бар'єри у вигляді інструкцій іноземною мовою. Будь-яка людина в світі зможе їх використовувати.

Але будь-яку технологію треба пробувати, проводити експерименти, дивитися, як змінюється бізнес-модель, тестувати на фокус-групах. Може виявитися, що якась аудиторія до якоїсь технології психологічно або культурно не готова. Так, у нас був прекрасний кейс в Австралії, коли фермери грали в якусь гру, і абсолютний провал у Німеччині. Виявилося, що німецькі фермери занадто серйозно ставляться до свого сімейного фермерського бізнесу і не бачать там місця грі.

Микола Чумак

засновник і CEO idnt (спеціалізується на розробці форматів точок продажів для рітейлу, сервісних компаній і банків)

Проблема в тому, що найчастіше сервіси і щось, що допомагає відчути альтернативну реальність, насправді саме відчути і не допомагає. Ми люди офлайнові. Ходимо ногами і дивимося очима, мацаємо руками.

Ви можете бачити диван IKEA у додатку, але ви не можете перевірити, м'який він чи ні. Купуєте одяг і можете бачити, підходить стиль чи ні. Але не можете зрозуміти, чи сидить він на вас, тканина гарна чи ні. Коли у споживача є можливість сукню одягти, він віддасть перевагу їй замість віртуального дзеркала. Це – лише якийсь елемент, один із плюсиків, що в цьому магазині я можу ще приміряти 100 сорочок протягом півгодини, а фізично не зміг би, тому що продавець пошле. Але те, що мені сподобається, я все одно мірятиму.

Є приклад кейсів, коли ви за допомогою доповненої або віртуальної реальності бачите акції всередині магазину, які не видно так. Але чи не простіше зробити так, щоб усі це бачили?

Водночас для магазину це в будь-якому разі буде чогось коштувати. І екран, і софт, і обчислювальна потужність. А у наших інтернет-магазинів не завжди стає ресурсів, щоб створити картку товару. У інвесторів буде закономірне запитання – навіщо мені це. І покупець сам не знає, як цим користуватися.

Але є сфери, де ціна формування звички і розробки контенту – а це дуже висока ціна – буде переважена ціною продукту або досвіду. За допомогою VR продають квартири, коли в шоломі можна нею пройтися, подивитися вигляд із вікна, ремонт. Це дорого, але дешевше, ніж побудувати будинок, а його купувати не хочуть. Але якщо квартира вже побудована, я як споживач скажу: «Досить в окуляри дивитися, я хочу побачити квартиру».

В автомобільній індустрії це доцільно, у Audi і Tesla є шоу-руми, де стоїть 1-2 моделі. Хоча якщо вам запропонують зробити тест-драйв замість перегляду варіантів авто у VR-шоломі, то ви, звісно, виберете його. І ось це – момент істини.

Це може працювати там, де розширена реальність використовується не для продажу, а для сторітеллінга і додаткового досвіду. Коли у компанії є основний продукт, але в ньому немає нічого незвичайного. За допомогою технологій вони можуть дати цікавіший досвід.

Наприклад, у банківській індустрії у США таке використовують повним ходом – ви приходите в банк, він говорить про свій соціальний проект і пропонує більше про нього дізнатися. Дає окуляри, навушники. У відео розповідається драматична історія якоїсь сім'ї, яка, наприклад, потрапила в біду, і банк їй допомагає. Вони могли повісити плакат на вході, і його б ніхто не помітив. Але тут є досвід, людина подивилася фільм, почула шум урагану, побачила, як люди страждають.

Також це працює, коли продають складні продукти. Іпотеку, наприклад. Людина бере іпотеку не тому, що їй гроші у кредит потрібні, а тому що вона хоче купити будинок. Вам пропонують помріяти, побачити модель будинку, як діти бігають по галявині тощо.

Це формування додаткового досвіду до послуги, яка не сексі. Але це має бути дорога послуга, щось, що має велике значення в житті людини. Якісь речі, які нечасто відбуваються в житті і є великим чеком.

Кирило Покутний

співзасновник Sensorama Lab (займається розробкою у сфері AR, VR, MR)

Можливості VR і AR корисні в напрямку кастомізації товару і демонстрації габаритних товарів.

Першою в цьому напрямку стала компанія Audi. Вона пропонує своїм дилерам набір для VR-досвіду, який вони можуть встановити на своїй території. Водночас локація може бути десь у центрі, розмір приміщення невеликий, але людина зможе там же отримати повний досвід, і автомобіль на тест-драйв приїде з іншого місця.

Інший приклад (технологія є, але я ще не бачив реалізованих кейсів) – це навігація по магазину в пошуках товарів. Людина вибирає страву, і додаток проводить її до всіх інгредієнтів.

В одязі можливий вдалий VR-досвід, коли користувач із друзями створює образи з асортименту бренду. Це і користь, і емоції, і він з більшою часткою ймовірності захоче повторити такий досвід, а також збереже теплі спогади про нього.

Ще є питання володіння товарами. Купуючи побутову електроніку, не ви володієте нею, а вона вами. У разі поломки користувач нічого не може зробити. Потрібно чекати на майстра. Але VR і AR можуть тут допомогти. Наприклад, додаток IKEA показує, як збирати меблі.

Є AR-додатки, які допомагають виявити й усунути поломку. Для компаній це можливість скоротити витрати на сервіс. Для користувачів – скоротити час на лагодження та заощадити, якщо гарантійний термін сплив.

Але в будь-якому разі бізнес має розуміти, що це вкладення, які можуть повернутися не відразу. Замовник має розуміти, яку конкретно проблему користувача він вирішить, впроваджуючи VR або AR, щоб клієнти були задоволені і робили за допомогою цього досвіду додаткові покупки.

Варто починати з невеликих пілотних проектів, вирішуючи мінімальні завдання і бачачи результат від перевірки гіпотези, що такий функціонал вирішує таке завдання. Найімовірніше, таких пілотних проектів буде більше ніж один.

Українським експортним компаніям технології розширеної реальності (сюди входить AR, VR, MR) можуть допомогти підвищити свій рівень сервісу до міжнародного і навіть спрацювати на випередження, оскільки мине ще 3-5 років, перш ніж ці технології стануть масовими і з'являться у всіх.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X