Ви будете в ШОЦІ, коли дізнаєтесь… Як клікбейтні заголовки в медіа маніпулюють читачами — дослідження

30 червня 2022, 16:09
Клікбейтні заголовки використовуються для привернення уваги. І вони працюють (Фото:adriaticphoto/Depositphotos)

Клікбейтні заголовки використовуються для привернення уваги. І вони працюють (Фото:adriaticphoto/Depositphotos)

Сенсаційні заголовки вважалися маніпулятивним, але дієвим прийомом ще задовго до інтернету. В епоху соцмереж клікбейт почав застосовуватися в рази частіше — і німецькі дослідники з’ясували його справжню силу.

Визначення клікбейту в різних джерелах відрізняються. Група вчених з Падерборнського університету та Університету Дуйсбург-Ессена, проаналізувавши близько 4000 статей у Facebook, пропонує вважати клікбейтом редакційну техніку написання заголовків та фрагментів, що направляють користувачів на веб-сайти, часто порушуючи при цьому етичні кодекси журналістів.

Відео дня

Фахівці пропонують вважати заголовки клікбейтними, якщо вони можуть спотворювати зміст контенту, маніпулювати свідомістю читача для того, щоб змусити його взаємодіяти зі змістом сторінки.

Визначення клікбейту розмите, і цей прийом використовується не тільки жовтими джерелами, а й авторитетними ЗМІ, щоправда, у цьому випадку заголовки все ж таки хоча б відображають суть написаного.

Крім яскравого тексту в шапці сторінки, клікбейт може включати й граматичні прийоми, причому, згідно з висновками німецьких учених, це досить ефективно. У проаналізованих ними прикладах знак оклику після трьох крапок (.!) у заголовках викликав у 2.5 раза більше коментарів та репостів.

При цьому знак питання для привернення уваги читачів не працював — користувачі Facebook реагували на статті із заголовками запитання так само, як і на звичайні.

Мали значення структура і навіть зміст заголовка. Так, довгі фрази у шапці сторінки відштовхували читача — подібні статті коментували на 23,7% менше, ніж ті, чиї заголовки були вдвічі коротші, але на кількість репостів та лайків це не вплинуло.

Протилежна закономірність спостерігалася із текстом. З’ясувалося, що чим більше символів він містив, тим прихильніше до нього ставилися читачі, охоче коментуючи та поширюючи подібний контент.

Негативні формулювання в тексті статті (ті, що містять слова Не, стоп, без) збільшували кількість коментарів на 12,1%, а ось у заголовках більше працювали позитивні твердження, збільшуючи кількість коментарів у середньому на 17,3%.

Гучні заголовки на зразок Це підірве вам мозок призводили до зворотного ефекту — вони викликали на 25% менше реакцій, ніж інші.

Наприцінці автори дослідження вказали на його важливість для журналістів, які можуть використовувати в заголовку деякі помітні прийоми для привернення уваги читача, не спотворюючи при цьому суть викладеного.

Дослідники закликають вивчити потенційно хороші варіанти застосування клікбейту, викладені у їхній статті, щоб надавати користувачеві якісний та привабливий контент.

Показати ще новини
Радіо NV
X