Наш Голлівуд. Хто робить спецефекти для українського кіно і як цьому навчитися

20 серпня 2018, 20:03

Скільки часу витрачається на виробництво комп’ютерної графіки? Як навчитися створювати спецефекти для фільмів? Які технології використовують творці української фантастики? Відповіді на ці та інші питання розповів керівник Mental Drive Studio Олексій Москаленко в інтерв'ю для НВ.

Зі зрозумілих причин, вітчизняний кінематограф перебуває у стані зародження. Звичайно, в останні роки з’явилося кілька фільмів, які отримали схвалення аудиторії і конкурували в бокс-офісах по всій країні, але це, скоріше, виняток, ніж правило.

Відео дня

Говорячи про наукову-фантастику — жанр, який вимагає неймовірних зусиль, професіоналізму і, звичайно ж, грошей, — можна сміливо заявити: для нас це поки біла пляма.

Очевидно, до створення українських Netflix, HBO, BBC і т.і. повинні пройти роки, але, мало хто знає, що ще на початку 90-х ентузіасти з київської студії Mental Drive робили перші кроки у цьому напрямку.

За 20 з гаком років роботи, студія створювала спецефекти для багатьох телевізійних, кінематографічних, музичних та інших проектів, а тепер випускає власний повнометражний фільм — «Бобот і енергія всесвіту».

Автори стрічки заявляють, що це буде перший український фільм, більше 50% якого займуть сцени зі спецефектами, адже саме пост-продакшн і комп’ютерна графіка є візитівкою Mental Drive Studio.

Напередодні прем'єри першого українського науково-фантастичного екшену в кінотеатрах, НВ поспілкувалося з керівником студії спецефектів і продюсером фільму «Бобот і енергія всесвіту» Олексієм Москаленко.

Фільм

«Кожна людина перебуває на передовій своєї битви, неважливо ким вона є - супергероєм або звичайним школярем. Ми несемо відповідальність за долю навколишнього світу, наше бажання не брати участь в подіях — це те, що може погубити всю Землю цілком. Хочеться, щоб ми весь час думали про те, чим це закінчиться », — так, по-філософськи, Олексій Москаленко передає суть фільму, над яким його команда працювала останні два роки.

Хоча, кіно народжувалося ще на початку 2010-х, коли ключовий його персонаж — трансформаторна будка Бобот — з’явився у кліпі ТНМК.

Кілька років тому, ідея зняти повнометражний фільм про Бобота виграла пітчинг Держкіно, і тоді почався виробничий процес — понад 60 знімальних днів, тисячі годин роботи над графікою, поїздки на Каннський і Берлінський кінофестивалі з метою промоції фільму за кордоном.

Олексій пояснює: «Такого роду фільмів ще не було, і це виклик для всіх, який потрібно пройти. Я впевнений, що ми є піонерами і прокладаємо шлях, який вже прокладали давно в Америці та інших країнах. Коли нас звали на проекти в закордонних фільмах, ми бачили лише частину цього, а зараз у нас виникла необхідність робити все в цілому, і це дуже непросто».

За словами продюсера, в стрічці є все: самобутність і проблеми українців, безпритульні-прибульці, малодушність і героїзм, доля людства, врешті-решт:

«Наші хлопці не напружуючись зрізають трансформаторну будку, знеструмлюють людей, і впарюють її прибульцям під виглядом ходячої, обмінюючи на вічні батарейки. Це спроба поглянути на реальність під невеликим кутом. Миттєва вигода з величезними негативними наслідками, і образ людини, який пиляє гілку, на якій сидить, — це дуже характерно для нас».

Спецефекти

Для Mental Drive Studio це перший проект такого масштабу і багато учасників не мають досвіду роботи у великому кіновиробництві, що часто призводить до складнощів у дотриманні термінів. За словами Олексія, це не означає, що вийде погано, просто завжди хочеться зробити краще:

«Хотілося б більше часу, але графіка, як будь-який творчий процес, не має жорстких критеріїв якості і дуже складно зрозуміти, коли потрібно зупинитися. Ми, звичайно, не встигнемо зробити все, що задумали. Змонтований фільм у нас 120 хвилин, а в прокат йде лише 90. Але, можливо, це і добре, тому що в телевізійну версію навесні підуть сцени, які не увійшли до основного фільму, і це досить хороші сцени».

Продюсер і керівник студії пояснює, що вони використовують найсучасніші технології у виробництві, оскільки це дозволяє оптимізувати роботу:

«Наприклад, камера Kinect, яка використовується в ігровій індустрії, — за її допомогою ми оцифрували наших акторів. Можна було б платити гроші іншим студіям, надягати датчики, але технологічно нам було простіше розібратися, як працює ця камера, і отримати з неї те, що нам потрібно».

Mental Drive Studio часто експериментує і з суміжними технологіями, які можуть робити графіку більш реалістичною. Олексій згадує, як на зорі кінематографа спецефекти створювалися комбінованим чином: спочатку знімали фон, потім людей, і в кінці поєднували кадри. Коли з’явилася комп’ютерна графіка — це стало неактуально:

«Зараз, ми відкопали цю технологію, оскільки сучасні екрани працюють бездоганно. Ми можемо зняти актора на тлі екрана з певним зображенням, освітлити, — і в результаті отримати героя, прекрасно інтегрованого в середовище».

Цей метод схожий на фотошпалери, але набагато складніше: камера обладнана спеціальною системою, яка визначає її положення щодо віртуального світу. Коли кадр знятий, — можна відразу побачити кінцевий результат:

«Звичайно, це теж свого роду обман, але це не класичне використання „зеленки“ або „синьки“ (хромакей — ред.), коли спочатку ставиться актор, а потім домальовується задник».

Але, на жаль, автори фільму були змушені відмовитися від цієї технології, оскільки на її якісну реалізацію потрібен був додатковий час:

«Якби ми продовжували зйомку з такими екранами, ми б вибилися з кількості знімальних днів. Я дуже хотів використовувати цю технологію, але мене переконали. Ми впроваджували її у інших проектах, наприклад, у фільмі Ворошиловград. Ми активно просуваємо і несемо в маси цю можливість полегшити долю постпродакшену».

Команда і навчання

Олексій Москаленко каже, що над спецефектами працює приблизно 100 чоловік, — як ті, хто вже багато років займаються графікою, так і ті, хто тільки-но робить перші кроки:

«Дуже талановита команда, багато ідей, добре володіння інструментами. Багато в цьому проекті з ідейних міркувань, що не так часто зустрічається останнім часом».

Mental Drive Studio існує з 1994 року, і за цей час через неї пройшло багато фахівців, що дозволило її керівнику сформувати певний підхід до роботи:

«Наша філософія дуже проста — ми нікого тут не тримаємо, нікого не запрошуємо, ми намагаємося створювати умови для того, щоб люди могли реалізувати свій творчий потенціал. Всі хто хочуть спробувати — можуть прийти до нас і зробити це. Через студію таким чином пройшла велика кількість людей, наші вихідці працюють по всьому світі».

Що стосується навчання — тут теж все досить демократично. Олексій розуміє, що в Україні немає подібної освіти або навіть професії, тому запрошує всіх, хто має певні навички і кому це цікаво:

«Комп'ютерній графіці вчать лише у комерційних форматах, на спеціалізованих школах і курсах. Ще є неосяжна кількість відеоуроків, — кожен фахівець, який, як йому здається, чогось досяг, вмикає камеру і починає розповідати як малювати або виконувати ту чи іншу роботу. Серед цього є багато дійсно слушних порад, і такий варіант може бути одним з найпрофесійніших».

Нещодавно студія оголосила набір і відібрала двох претендентів, які зайшли на випробувальний термін. Учням давали завдання, пояснювали, і в підсумку одна з дівчат отримала цю роботу:

«Якщо хтось хоче стати фахівцем — ми завжди допоможемо людині, прикріпимо до неї нашого тьютора і дамо реальну задачу, коли він буде готовий. Як тільки він робить щось, що не потрібно буде доробляти, переробляти і це потрапляє в комерційну роботу — він отримує зарплату. Зарплата у нас оцінюється в кількості корисної роботи. Відповідно, хтось має кращі показники, а хтось гірші».

Як і в будь-якій професії, тут є ті, хто працюють не на повну силу і, так би мовити, передовики. Як керівник, Олексій, звичайно, більше цінує останніх:

«Хтось сидить по 12−14 годин і не відволікається навіть на обід, а хтось відпрацьовує необхідні 8, з яких 4 заглядає в Facebook. Мені такі ситуації менш цікаві, але з іншого боку, той, хто працює на повну може сказати, що йому це тепер не цікаво, чи у нього підірване здоров’я. Не факт, що той, хто робить для студії більше — корисніший. Все дуже індивідуально, ми намагаємося створити трамплін, а далі людина вибере сама для себе».

Не має значення тут не лише наявність диплома, а й вік:

«Миинулого року ми на літо взяли школярів. Вони абсолютно по-іншому мислять, в рази швидше, ніж дорослі. Є два, яких ми взагалі не можемо вигнати, досі сидять у нас».

Що стосується планів на майбутнє - студія буде продовжувати роботу над іншими проектами, і незабаром знову планує знімати своє кіно, оскільки такий досвід для них неповторний:

«Це як з наркотиками. Явно це не буде завтра, а, швидше за все, почнеться за кілька років, тому що кіноіндустрія — тривалий процес, який вимагає часу на всі етапи, починаючи з підготовки. Якщо намагатися обдурити час — воно зрештою обдурить тебе».

poster
Підписатись на щоденну email-розсилку
матеріалів розділу Техно
Розсилка про те як технології змінють світ
Щопонеділка

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X