Зеленський користується Яндекс, а школярі скуповують ноутбуки. Головне в IT-індустрії за тиждень

11 серпня 2019, 08:05

Українські IT-експерти розповідають про важливі події в індустрії за минулий тиждень.

Олексій Воронков, керівник з розвитку програми e-Residency на зовнішніх ринках

Алексей Воронков
Фото: Алексей Воронков

Cisco погодилася виплатити $8,6 млн уряду США за умисний ​​продаж бракованого ПО. Ще у 2011-му стало відомо, що компанія знала про вразливість систем відеоспостереження (VSM) і при цьому поставляла їх федеральній владі США. Вразливості дозволяли зловмисникам входити у систему VSM та керувати нею без особливих зусиль. Цю проблему виявила у 2008 році підрядник компанії Джеймс Гленн. Не отримавши відповіді від Cisco, Джеймс пішов до суду. Як результат — 8 років судових тяжб, $1,6 млн та користь для країни. Решта $7 млн ​​підуть уряду США та 16 штатам, які купили бракований продукт.

Відео дня

ШІ тепер і на барі у Лондоні. Британська компанія DataSparQ створила технологію, яка розпізнає обличчя та створює віртуальну чергу (без талончиків та реєстрації!). Її почали використовувати в одному із закладів британської столиці: гості бачать чергу на екрані в залі, а персонал на своїх планшетах. При цьому новий ШІ-працівник ще й лається на тих, хто намагається зробити замовлення поза чергою. Гості задоволені, адже їм тепер не потрібно кричати, щоб замовити еспресо. Зараз розробники роздумують, де технологію можна використовувати ще (можливо в держорганізаціях та лікарнях).

Дмитро Вільчинський, віце-президент з інжинірингу у сфері енергетики в Luxoft

Дмитро Вільчинський
Фото: Дмитро Вільчинський

Порт Окленда в Новій Зеландії уклав контракт на виробництво і придбання першого в світі повнорозмірного електричного буксира RSD-E Tug 2513. Новий транспортний засіб замінить один з наявних буксирів, які працюють на дизельному паливі. Електробуксир від компанії Damen Shipyards Group надійде в експлуатацію в 2021 році. Технічні характеристики RSD-E Tug 2513 не відрізняються від використовуваної зараз моделі буксира. З тією лише різницею, що остання за годину роботи споживає 120 літрів дизельного палива.

Електричний «побратим» має батарею ємністю 2 800 кВт⋅ч, повного заряду якої вистачить на три години роботи. За цей час апарат зможе відбуксирувати від трьох до чотирьох кораблів. Сама ж зарядка акумулятора буде здійснюватися за допомогою спеціальної зарядної станції і займати дві години. В адміністрації порту Окленда заявляють, що термін служби буксира становитиме приблизно 25 років. Якщо порівнювати з дизельною моделлю, то за цей час електричний агрегат заощадить порту приблизно $1,6 млн з урахуванням покупки. Крім того, він істотно скоротить вуглецевий слід найбільшої гавані Нової Зеландії.

В українському сегменті електротранспорту теж цікаво. У лідерах легкових електрокарів в Україні, як і раніше, Nissan Leaf. За даними асоціації Укравтопром, за сім місяців 2019 року в Україні було зареєстровано 4035 електричних авто. А це на 53% більше, ніж за аналогічний період минулого року.

У лідерах серед легкових електрокарів, як і раніше, Nissan Leaf

Основна частина первинного ринку електромобілів, а це 91%, сформована з уживаних автомобілів. У лідерах серед легкових електрокарів, як і раніше, Nissan Leaf — 1899 авто. Далі йде дітище компанії Ілона Маска Tesla Model S з 318 реєстраціями. Третім став компактний німець BMW i3 — 216 авто. А вже за ними розташувалися Fiat 500e, Renault Zoe і Volkswagen E-Golf. Поки експерти ведуть дискусії про переваги електрокарів, українці продовжують підтримувати цей вид транспорту. Хтось нормативними актами, а хтось — гаманцем.

Наталія Дика, юрист Практики технологій, медіа та телекомунікацій в Juscutum

Наталія Дика
Фото: Наталія Дика

Facebook запобіг штурму військової бази США. Пройшли чутки, що на секретній американській військовій базі Зона 51 проводять досліди над тілами прибульців. Вірусна новина стала підставою для створення кількома жартівниками заходу на Facebook із захоплення Зони 51. Безневинний жарт обернувся приверненням уваги і активності неймовірної кількості людей, які, судячи з усього, дійсно були готові увірватися на військову базу і врятувати бідолашних інопланетян.

І хто знає, чим би все закінчилося, якби в якийсь момент Facebook не заблокував сторінку з заходом і не допускав створення нових подібних публікацій. Очевидно, що організатори не подумали про те, що вторгнення на військовий об'єкт суперечить американським законам.

Це один з маленьких кроків щодо популяризації екологічного транспорту в Україні

Днями президент Володимир Зеленський підписав Указ про інфраструктуру для електромобілів. Указом передбачено штрафи за несанкціоноване паркування на місцях для електрокарів, нові номерні і дорожні знаки, установка нових зарядних станцій. Це один з маленьких кроків щодо популяризації екологічного транспорту в Україні. Нагадаю, що в європейських країнах постійно придумують нові способи мотивації водіїв: проїзд по смугах громадського транспорту, компенсація вартості автомобіля, безкоштовні парковки і зарядні станції, податкові пільги та багато іншого.

Павло Білоусов, експерт Школи цифрової безпеки DSS380

Павло Білоусов
Фото: Павло Білоусов

Додаток Яндекс. Диск на смартфоні Зеленського — це, звісно, прокол. На перший погляд — нічого страшного, може, президент ним і не користується зовсім, але в цьому і проблема — ми цього не знаємо або ж дізнаємося, коли буде пізно.

Річ у тім, що в хмарі Яндекса Зеленський міг (або може) зберігати, все що завгодно: від якихось невинних сімейних фото до фотографій якихось секретних документів. Та й якщо він активно користувався додатком років п’ять, то там точно гігабайти інформації. Не думаю, що президент із собою носить багато паперів, найімовірніше — багато чого саме в електронному вигляді (скани або фото).

І не варто ще забувати про те, що інформація, де був зроблений той чи інший знімок, теж передається. Якщо ти відвідуєш якісь секретні військові об'єкти, наприклад, то інформація про їх місцезнаходження теж прописується в фото, якщо що. Адже не завжди можна втриматися і не зробити селфі на тому чи іншому важливому об'єкті.

Компромат — завжди добрий аргумент у переговорах конфліктних сторін

Якщо у нього в смартфоні увімкнено автоматичне вивантаження фотографій, то кожен знімок моментально відлітає на сервер Яндекса. Що далі з цими знімками відбувається — можна тільки здогадуватися. А компромат — завжди добрий аргумент у переговорах конфліктних сторін.

І навіть якщо ти припинив користуватися, видалив усі файли (як правило, файли ще дуже довго не видаляться), то зазирнувши в російські закони — побачимо, що «оператори зв’язку та інтернет-компанії повинні зберігати текстові повідомлення, голосову інформацію, зображення, звуки, відео, інші електронні повідомлення користувачів до шести місяців, а метадані - від 1 до 3 років. У разі, якщо російським силовикам знадобиться якась інформація — вони спокійно її запитують і отримують, а ймовірність того, що їм не цікаві файли Зеленського, на мій погляд, прагне до нуля.

До вибору хмарного сховища файлів потрібно ставитися вкрай серйозно: важлива юрисдикція сервісу, репутація, можливість надійно захистити доступ, зберігання і передавання файлів у зашифрованому вигляді тощо.

Сергій Куриленко, директор департаменту проектної дистрибуції MTI

Сергій Куріленко
Фото: Сергій Куріленко

Компанія HPE купує MapR Technologies (входить у трійку найкращих стартапів Big Data), яка спеціалізується на розробках штучного інтелекту і управління даними. Угода дозволить HPE отримати всі напрацювання в цих галузях. MapR Technologies через низькі ринкові результати планувала завершення своєї діяльності і перебувала в пошуках покупця. Основним мотивом угоди для гіганта HPE є файлова система MapR Technologies, яка дає можливість управляти аналітикою як на кордоні, так і в центрах мережі, а також рішення для постійного зберігання в контейнерах, технології «озер даних» і потокової передачі.

Обсяги зросли у зв’язку з так званим сезоном «back to school»

Аналітики TrendForce підбили підсумки другої календарної чверті з постачання ноутбуків і поділилися результатами: загалом було відвантажено 41,5 млн пристроїв, що на 12,1% більше за показник першого кварталу. Обсяги зросли у зв’язку з так званим сезоном «back to school». Раніше фахівці прогнозували спад через торгову війну США і Китаю, а також нестачу процесорів Intel (незабаром їх замінили на AMD). За даними рейтингу Shipments із постачання ноутбуків, перше місце посідає компанія HP, друге — Lenovo, третє - Dell. Потім йдуть Acer, Apple і Asus.

Вважаю, що в наступному кварталі світовий показник постачання ноутбуків також зростатиме у зв’язку з презентаціями новинок, які традиційно випадають на осінній період.

Андрій Яворський, віце-президент зі стратегії і технологій, GlobalLogic

Андрій Яворський
Фото: Андрій Яворський

За прогнозом Gartner, впровадження ШІ в бізнес-процеси створить додатковий прибуток у розмірі $2,9 млрд до 2021 року і заощадить 6,2 млрд годин праці людини. Завдяки використанню ШІ в роботі люди зможуть ефективныше і швидше приймати рішення, навчатися, здобувати новий досвід і навички. Водночас, однією з основних переваг від використання ШІ стане заміна або мінімізація впливу людей на роботу з клієнтами, для підвищення рівня персоналізації обслуговування і зниження кількості помилок.

Компанія Kodiak Robotics анонсувала запуск першого комерційного рейсу автономної вантажівки, що працюватиме в Північному Техасі. Зараз налагоджується служба підтримки вантажних операцій і плануються перші постачання товарів. На стоянці Kodiak Robotics поки що тільки 8 вантажівок, але в компанії кажуть, що їх кількість швидко зростає. Ще невідомо, хто саме буде замовником послуг безпілотних перевезень і поки що в режимі тестування за кермом автомобіля все одно буде водій. Однак це ще один крок на шляху до впровадження безпілотних авто на дорогах загального користування.

Поки що в Optimus Ride не відмовляються від водія та інженера в салоні для підстраховки

Також у Нью-Йорку компанія Optimus Ride запустила шість автономних шатлів на території Нью-Йоркської військово-морської верфі. Авто їздить за маршрутом завдовжки 1,5 км і працює з 07:00 до 22:30. Поки що в Optimus Ride не відмовляються від водія та інженера в салоні для підстраховки. Водночас за перші дні роботи не було зафіксовано жодного порушення, пасажири також відзначають, що шаттл виглядає повністю безпечним.

Японська корпорація NEC тестує літаючий автомобіль. Під час останнього випробування, авто піднялося на 3 метри у висоту і пробуло в повітрі приблизо хвилину. Конструкція більше схожа на великий дрон з чотирма великими пропелерами, ніж на традиційний автомобіль, і важить приблизно 150 кг. За задумом, така машина зможе перевозити як людей, так і вантажі. Запуск масового виробництва заплановано до 2026 року. Загалом, Японія прагне до того, щоб стати лідером з виробництва літаючих автомобілів і вже до 2030 року налагодити пасажироперевезення на новому виді транспорту.

Китай анонсував початок впровадження систем штучного інтелекту в освіті. За деякими оцінками, минулоріч країна вклала понад $1 млрд в освітні програми із застосуванням ШІ в усьому світу. У школах, в яких експеримент уже стартував, немає дошок, проекторів та інших традиційних для шкіл атрибутів.

Кожен учень навчається за допомогою спеціалізованого програмного продукту, в якому ШІ виступає в ролі вчителя — ставить завдання відповідно до навичок і схильностей учня, відповідає на типові запитання та проводить персоналізовані тести. Мета подібних систем не заміна вчителів-людей, а продуктивна колаборація, в якій рутинні задачі віддадуть машинам, а творчі, комунікативні та соціальні навички залишаться сферою роботи людей.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X