Чому український бізнес повинен молитися на IT-розробки, – голова D2 Володимир Дем'яненко

24 січня 2018, 07:02

Щоб перемогти в конкурентній боротьбі не тільки на глобальному ринку, а й в Україні, середньому і навіть дрібному бізнесу час застосовувати сучасні IT-розробки.

У нашій країні закінчуються "благословенні" часи неймовірно дешевої людського праці. При цьому український бізнес не поспішає впроваджувати технологічні новинки, що багаторазово підвищують ефективність діяльності. Цими та іншими своїми спостереженнями з НВ поділився Володимир Дем'яненко, співзасновник і партнер компанії D2, що займається IT-розробкою маркетингових рішень.

Відео дня

– Як Ви оцінюєте ступінь цифровізації українських підприємств?

Міжнародний Індекс технологічної готовності, який складає Світовий економічний форум, ставить Україну на 64 місце. Причому вплив цифрових технологій на соціальне життя в Україні оцінюється вище, ніж на економічне.

За нашою оцінкою, більшість компаній, що працюють в Україні, діджиталізовані на 15-20%. Це 1С, прості CRM і подібні рішення. Є компанії з високим ступенем цифровізації – наприклад, e-commerce ритейл, ряд промислових підприємств.

– Чому в Україні такий низький показник проникнення новітніх технологій?

– У такого низького рівня є кілька причин. Перша – цифровізация не була у високому пріоритеті. Якщо уявити потреби бізнесу у вигляді піраміди Маслоу, то цифровізація займає один з верхніх рівнів. А українські підприємства весь цей час інвестували в потреби перших рівнів (виробництво, фінансова система, логістика тощо). Зараз саме починається етап, коли "базові потреби" задоволені та йде перехід до цифровізації.

Друга причина – українські компанії не знають, до кого звернутися за цифровізацією. Немає достатньо систематизованої інформації, що роз'ясняє "хто є хто" на ринку. Нещодавно зіткнувся з ситуацією, коли великий FMCG виробник замовив велику IT розробку – ERP-систему – у маленької IT студії. В якій п'ять розробників і зовсім немає бізнес-аналітиків. Це ризиковане рішення, можна здорово набити шишки, потім все переробляти.

Третя – дефіцит якісної пропозиції комплексних IT рішень для внутрішнього ринку. Майже всі українські IT розробники займаються закордонними замовленнями. Не тільки тому, що "звідти" є великий платоспроможний попит, і українські замовники нецікаві. Не згоден я і з поширеною думкою, що український бізнес не готовий виділяти бюджети, необхідні на якісних IT рішень. Думаю, більшість великих українських розробників просто не розвивають в собі частину експертизи, необхідної для вирішення завдань бізнесу. Для зарубіжних замовників бізнес-аналізом, проектуванням систем, управлінням проектами займаються американські та європейські IT компанії. По суті, з локальним бізнесом працює всього кілька комплексних розробників, якщо ми не беремо до уваги фрілансерів і маленькі студії, які не витримують вимог до проектування.

Ми в D2 прийняли рішення йти цим шляхом, шукаємо і ростимо фахівців. І бачимо, що на ринку саме ці експерти, на відміну від програмістів і дизайнерів – у великому дефіциті.

– Яка динаміка цифровізації простежується за останні кілька років?

– Я бачу величезне бажання українського бізнесу цифровізувати. Не бачив досліджень на цей рахунок, але можу судити по нашій власній динаміці попиту. За 2017 рік ми виросли в обороті в 10 разів, і це все замовлення з внутрішнього ринку. Так, D2 зростає швидше за ринок, але середньоринкове зростання дуже високе, я б оцінив його як п'ятиразове за останні три роки.

При цьому ринок зростає за рахунок кількості компаній, які починають замовляють IT продукти, за рахунок кількості запитів на одного замовника, а також за рахунок ускладнення запитів.

– Що може підштовхнути українських підприємців цифровізувати свій бізнес швидше?

– Два головні чинники – конкуренція, міжнародна і внутрішня, а також зростання зарплат.

Україна відкривається міжнародним ринкам. Несистемному бізнесу важко конкурувати з системним, і підприємці це розуміють. Без IT рішень багато бізнесів не зможуть вийти на міжнародний ринок і повноцінно конкурувати.

Внутрішня конкуренція: в різних сегментах ринку на український ринок виходять високоавтоматизовані гравці. Вони зможуть забрати більшу частку внутрішнього ринку у слабо діджиталізованих українських компаній. Втрата внутрішнього ринку є серйозним фактором для прийняття рішення про старт впровадження IT рішень.

Фонд заробітної плати стає більш відчутним рядком витрат в бюджеті підприємства. За останні роки зросла мінімальна заробітна плата, і співробітник, якого за 2,5 тис. гривень можна було б посадити вести складські книги, вартує вже 10 тис. Тому автоматизація цього процесу окупиться швидше. І так по багатьом бізнес-процесам. Час неймовірно дешевої людської праці в Україні минає.

Якщо уявити потреби бізнесу у вигляді піраміди Маслоу, то цифровізація займає один із верхніх рівнів, переконаний Дем’яненко

Є й додаткові чинники, які підштовхують український бізнес до IT. Сьогодні, коли в країні вже добре збудовані логістика та платежі в інтернеті, рвонули вперед маркетплейси. Тепер це не тільки онлайн-магазини, але і контент-платформи. І паралельно продавці, які стають все більш жорсткими учасниками переговорів. З одного боку, вони відкривають нові можливості інтернет-каналу збуту для виробників. З іншого – стають серйозними конкурентами, виводячи на ринок і просуваючи товари власних мереж. Це підштовхує виробників до розвитку власної e-commerce системи. Вони розуміють, що вигідніше спілкуватися зі своїми покупцями безпосередньо. У перспективі двох-трьох років такі вкладення повністю окупаються.

Технології розвиваються, і все більш складні продукти стають дешевшими і доступнішими. Їх можуть дозволити собі виробники і рітейлери.

За нашими прогнозами, в 2018-2019 роках український бізнес "розкуштує" цифровізацію та почне її застосовувати системно.

– Які переваги він при цьому отримає?

– Різні види автоматизації дають різні вигоди. Не буду зупинятися на тих, що дають автоматизація підприємств, ERP рішення. Наша спеціалізація – IT рішення для маркетингу і продажів. Тут переваги – розширення аудиторії та пряма комунікація з нею. Ще одне – можливість створення омніканальності, коли взаємодія з покупцем в інтернеті і "кам'яному" роздробі об'єднані в єдину систему. Завдяки цифровізації у підприємця підвищується якість життя. Залишається більше часу для творчості, інновацій, розвитку.

– Ви можете розповісти про конкретні приклади цифровізації?

– У 2017 році ми створили програмний комплекс надання мікропозик для компанії фінансових послуг AmoCredit. Це ситуація, коли сам бізнес побудований на IT системі. AmoCredit замінив нею десятки робочих місць. Обробка Big Data допомагає фахівцеві, який приймає рішення: підказує деталі, на які людина може просто не звернути уваги.

VR (віртуальна реальність) вперше була застосована нами для фармацевтів при створенні діджитал trade & btl кампанії нового продукту – пробіотика "Турбіотік". Щоб розпещені численними торговими представниками провізори аптек по всій країні дізналися про продукт, їх треба було емоційно захопити, здивувати. VR впорався, багато заглянули в окуляри віртуальної реальності вперше в житті, це стало яскравим враженням. Замовник розширює застосування ідеї на інші країни, тобто, українська кампанія дала результат.

Компанія Nestle, для якої ми зробили ряд проектів у 2017 році, синхронізувала активності в магазинах, в рекламі, і на діджитал-платформах, які працюють з покупцями. В результаті сайти стали логічним завершальним пунктом в омніканальній комунікації з покупцем.

Ми також розробили систему продажів для магазину органічних продуктів izsela.ua і виробника заквасок для йогурту Good Food.

У нас є розуміння, як працює великий логістичний бізнес. Мобільний додаток для Укрпошти – один з проектів, що планується до запуску навесні. Додаток не вирішує одну конкретну задачу, а складається з комплексу функцій, які можуть бути як самостійними, так і перетікати одна в іншу.

У національного поштового оператора є завдання задовольняти прості базові потреби (відстежити посилку або знайти індекс) і не розчарувати просунутих користувачів. Ми розуміємо, з наскільки широкою аудиторією працюємо. Потрібно сподобатися всім, впровадити всі сервіси. Адже сьогодні Укрпошта – це не тільки доставка відправлень, а й фінансові послуги. Як наприклад, грошовий переказ "З картки додому". Уявіть, що прямо з мобільного додатку за допомогою банківської карти у вас є можливість відправити переказ, наприклад, своїй бабусі, і при цьому їй не потрібно йти до відділення, а листоноша принесе гроші додому. Бабуся буде щаслива. Або ж можливість через додаток привласнити унікальне текстове ім'я вашої посилці. "Чорна косуха" замість звичного набору цифр. Погодьтеся, це спрощує послугу у використанні. Або ось ще один з цікавих сервісів Укрпошти, який буде впроваджений і в додатку – створення власного дизайну марки. Наприклад, використовуючи своє фото.

З компанією Молочний альянс ми робимо нестандартний для ринку ігровий проект, чекаємо його релізу в січні. Робота з українськими компаніями дає можливість комунікувати безпосередньо з власниками бізнесу, даючи поле для експерименту.

poster
Підписатись на щоденну email-розсилку
матеріалів розділу Техно
Розсилка про те як технології змінють світ
Щопонеділка

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X