Xiaomi в космосі. Як Китай планує посунути Ілона Маска і NASA

12 листопада 2018, 15:23

Китай планує висадитися на Місяць у 2019-му, а на Марс – у 2020-му. У спорудженні ракет і космічного устаткування державним інженерам допомагають близько 80 приватних стартапів, які минулого року заробили майже $350 млрд.

Приватні ініціативи в конструюванні ракет-носіїв довели, що навіть у такій складній і високотехнологічній сфері можна створювати умови ринкової конкуренції, боротися за контракти з державою і постійно знижувати вартість запуску кораблів і виведення вантажу в космос.

Відео дня

Звичайно, найочевиднішим і найяскравішим прикладом є компанія Ілона Маска SpaceX. Крім численних запусків Falcon 9, Falcon Heavy і фантастичних планів Маска щодо колонізації Марсу, варто нагадати, що SpaceX вже тестує власний корабель Crew Dragon, який незабаром повинен зробити NASA незалежним від російських Союзів.

Завдяки цьому комерційному апарату вже наступного року NASA зможе самостійно виводити до 7 людей на Міжнародну космічну станцію і економити на кожному астронавті на борту корабля більше $20 млн.

Тепер, з огляду на успіх китайських смартфонів, які потихеньку витісняють Apple зі світового ринку, керівники комуністичної партії вирішили нав'язати конкуренцію приватним американським ракетобудівникам.

Китай витісняє SpaceX?

Поки ні. Але в країні також вирішили залучити приватних підприємців у розвиток космічних технологій. Правда, якщо в США це зробили ще в кінці минулого століття, то КНР дозволила підприємцям розробляти і тестувати ракети тільки в 2014-му.

Правда, з огляду на темпи зростання китайської економіки, можна припустити, що азіатська версія SpaceX з'явиться набагато швидше, ніж Ілон Маск перестане тролити в Twitter.

Які досягнення вже є?

Як пише The Wall Street Journal, зараз у Китаї існує близько 80 стартапів, які вже розігрівають конкуренцію між собою і незабаром представлять справжні відкриття.

За даними американської Асоціації супутникової індустрії, тільки минулого року приватний ракетобудівний сектор Китаю отримав близько $348 млрд прибутку, переважно за рахунок побудови, запуску і оперування супутників.

Звичайно, більшість невеликих підприємств лише розробляють супутники і програмне забезпечення для них, але 10 компаній працюють також і над пусковими системами.

Хто переможе Маска?

Згідно WSJ, заснована в 2015-му компанія Landspace вже зібрала $72 млн від приватних інвесторів і сподівається ще на $115 млн інвестування для своєї флагманської ракети.

Поки що носій Landspace може перевозити тільки 300 кг корисного вантажу в тестовому режимі. Але інженери сподіваються створити ракету, яка буде піднімати близько 4 тонн на орбіту (до порівняння, популярна Falcon 9 виводить до 5 тонн). Головною перевагою китайського стартапу називають те, що вони повинні зробити вартість запуску ракет на низьку орбіту майже на $50 млн дешевше, ніж у SpaceX.

Хоча, кілька днів тому, перший запуск комерційної ракети-носія Landspace ZQ-1 пройшов невдало. Після зльоту політ ZQ-1 був нормальним, на першому і другому щаблі все відбувалося у штатному режимі, проте на третьому щаблі ракета вийшла з ладу.

Чим займається влада країни?

Раніше НВ писало, що державні космічні компанії не збираються сподіватися тільки на комерційні підприємства і мають ще більш грандіозні плани.

Зокрема, влада Китаю заявляла про дослідження темної сторони Місяця в 2018-му і висадки людини на поверхню Місяця в 2036-му. Для цього вони збиралися використовувати свою важку ракету Long March 9, здатну вивести 130 тонн вантажу на низьку орбіту Землі, або 50 тонн на орбіту Місяця.

Також, планується створення роботизованої місії на Місяці, яка буде досліджувати грунт, проводити спостереження і надсилати приклади місячних каменів на Землю. У національній космічній програмі зазначено, що місячний модуль без людей повинен стартувати в грудні 2018-го, а марсіанський модуль – в 2020-му.

І це не кажучи про запуск власної навігаційної системи BDS (BeiDou Navigation Satellite System). Cистема буде важливою не тільки для армії Китаю, але і для надання сервісів комунікації, картографії, моніторингу погоди, пошукових і рятувальних операцій і т.д. BDS навіть формує основу для китайської індустрії безпілотних автомобілів і тому повинна стати справжньою альтернативою американському GPS.

Кілька подібних супутників стартували близько близько місяця тому з космодрому Січан на ракеті-носії Long March 3B. Запуски проходять у рамках так званого Космічного Шовкового шляху – проекту КНР зі збільшення прибутку від супутникової навігації.

До 2020-го Китай планує встановити 35 средньоорбітальних супутників на висоті близько 22 тис. км і додаткові 8 супутників на геостаціонарній і геосинхронній орбітах (більше 35 тис. км).

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X